دو ابزار مالی جدید به بورس می‌آید

دنیای اقتصاد- در شرایطی که بورس تهران به عنوان یک بازار تک‌محصولی (سهام عادی و حق تقدم و اوراق مشارکت) محیط نسبتا پرریسکی را برای سرمایه‌گذاری ایرانیان فراهم ساخته است، سرانجام پس از سا‌ل‌ها انتظار، شورای عالی بورس در جدیدترین نشست خود با اتخاذ سه تصمیم تاریخی زمینه ورود دو ابزار مالی جدید در بورس تهران را هموار کرد. ۳ تصمیم مهم شورای‌عالی بورس

گروه بورس- سرانجام پس از سا‌ل‌ها انتظار، شورای عالی بورس در جدیدترین نشست خود با اتخاذ سه تصمیم تاریخی زمینه ورود دو ابزار مالی جدید در بورس تهران را هموار کرد.

به نوشته خبرنگار ما، در شرایطی که بورس تهران به عنوان یک بازار تک‌محصولی (سهام عادی و حق تقدم و اوراق مشارکت) محیط نسبتا پرریسکی را برای سرمایه‌گذاری ایرانیان فراهم ساخته است و به دلیل تعاریف فقهی و شرعی امکان استفاده از سایر ابزارهای فراهم نشده بود، سرانجام با شروع فعالیت کمیته‌ای تخصصی و مطالعه تطبیقی بر روی ابزارهای مالی جدید، امکان استفاده از محصولات مالی جدید در بورس تهران را فراهم ساخته است. گذشته از ورود قریب‌الوقوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام و صندوق سرمایه‌گذاری مسکن و مستغلات که چندی دیگر فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان نهادها و ابزارهای مالی جدید می‌توانند زمینه جذب سرمایه‌های بیشتر به بازار سهام کشور را فراهم کنند، شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود به به‌‌کارگیری دو ابزار جدید در بورس تهران رای داد. افزون بر این، برای اولین بار تصمیم گرفته شد که یک شرکت ایرانی اوراق سهام خود را در بورس خارجی عرضه کند.

به گزارش «سنا» سایت رسمی بازار سرمایه کشور، دکتر «علی صالح‌آبادی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در این نشست، برای نخستین بار به یک شرکت ایرانی اجازه داده شد تا اوراق بهادار خود را در یک بورس خارجی عرضه کند.

وی اظهار داشت: در نشست اخیر شورای‌عالی بورس، ابزار مالی اوراق اجاره (صکوک اجاره) و ضوابط اجرایی ابزار مالی اوراق اجاره (صکوک اجاره) به تصویب رسید.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: همچنین در این جلسه، ابزار مالی قراردادهای آتی (فیوچر) نیز در دو قالب «صلح آتی» و «مبادله تعهد در مقابل تعهد» به تصویب شورای‌عالی بورس رسید.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه این نشست، اعضای شورای‌عالی بورس براساس اختیارات مندرج در بند ۱۳ ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴، به شرکت ملی مس اجازه عرضه اوراق بهادار خود در بورس مالزی را دادند تا بدین‌وسیله زمینه پذیرش سهام نخستین شرکت ایرانی در یک بورس خارجی فراهم شود.

متن ضوابط ابزار مالی اوراق اجاره و مدل عملیاتی انتشار اوراق اجاره در سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار قابل دسترسی است.