عملکرد بهاره صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نمای نزدیک
گروه بورس- اعظم شریفی: 16 درصد ارزش معاملات بورس تهران طی خردادماه در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بوده است.

به گزارش خبرنگار ما، ارزش ریالی معاملات صندوق‌ها در خردادماه شامل خرید و فروش سهام مبلغ دوهزار و ۲۲۶ میلیارد ریال بوده است. این در حالی است که ارزش ریالی معاملات بورس در این ماه ۱۴ هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال بود و براین اساس ۵/۱۵ درصد ارزش معاملات در اختیار صندوق‌ها بوده است. در حالی حجم قابل توجهی از معاملات خردادماه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دارد که کل ارزش‌ خالص صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها‌ی کوچک در ماه گذشته ۱۴۰ میلیارد و ۹۷۱ میلیون ریال بود؛ اما نکته مهم اختصاص ۲۲۱ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال از این موضوع به پذیره‌نویسی صندوق بانک‌ دی است.
چراکه بدون احتساب این عدد، خالص صدور و ابطال صندوق‌های کوچک منفی خواهد بود و نشان دهنده خروج 8 میلیارد تومان از بازار سرمایه از طریق ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که در مقایسه با حجم معاملات گردش معاملات و صندوق‌ها رقم مورد توجهی است.
در همین حال با احتساب عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی با درآمد ثابت و در اندازه بزرگ این صندوق‌ها شاهد ۴۳۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال ورود نقدینگی بوده‌اند.
در همین حال مجموع ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سه ماه نخست امسال به 8 هزار و 538 میلیارد و 424 میلیون ریال رسیده است و خردادماه با 222 میلیارد تومان ارزش معاملات تنها توانست سهم 36 درصدی را از معاملات امسال صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته باشد.
از ابتدای امسال تاکنون ۸۶۳ میلیارد و ۸۶۱ میلیون ریال ارزش صدور واحدهای سرمایه‌گذاری و ۳۵۵ میلیارد و ۴۶۵ میلیون ریال ارزش ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کوچک بوده است. این ارقام در کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده صدور ۶ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۸۹ واحد در مقابل ابطال ۲ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۵۸۹ واحد بوده است.
براین اساس ارزش معاملات کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای امسال به 8 هزار و 538 میلیارد و 424 میلیون ریال رسید که 4 هزار و 702 میلیارد و 414 میلیون ریال آن به صندوق‌های کوچک اختصاص داشت. مابه‌التفاوت خرید و فروش کل صندوق‌ها از ابتدای امسال نیز به یک هزار و 582 میلیارد و 692 میلیون ریال رسیده است.
این در حالی است که مابه‌التفاوت خرید و فروش در صندوق‌های کوچک طی خردادماه منفی بود که نشان دهنده افزایش میزان فروش واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها طی خردادماه بود، به نحوی که ۴۷۸ میلیارد و ۷۰۴ میلیون ریال خرید و ۶۳۴ میلیارد و ۷۵۸ میلیون ریال فروش در صندوق‌های کوچک صورت گرفت.
در همین حال کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به افزایش ارزش صندوق‌ها گفت: ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در پایان خردادماه امسال به مبلغ 13هزار و 385 میلیارد و 657 میلیون ریال رسیده است که در مقایسه با ابتدای امسال 4 هزار و 996 میلیارد و 346 میلیون ریال افزایش داشته است که بیشترین رشد را در صندوق‌های با درآمد ثابت به میزان 2 هزار و 313 میلیارد و 355 میلیون شاهد بوده است. علیزاده افزود: براین اساس مجموع تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌ها به 11 میلیون و 66 هزار و 134 واحد رسیده است. این در حالی است که میانگین ارزش خالص هر واحد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اوراق بهادار با درآمد ثابت یک میلیون و 43 هزار و 730 ریال، در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اندازه بزرگ یک میلیون و 413 هزار و 141 ریال و در صندوق‌های کوچک یک میلیون و 936 هزار و 775 ریال است.
وی خاطرنشان کرد: میانگین بازده صندوق‌های با درآمد ثابت در خردادماه ۴/۱ درصد، طی سه‌ماه گذشته ۳۹/۴ درصد و از ابتدای امسال ۲۱/۳ درصد بوده است. همچنین میانگین بازدهی صندوق‌های در اندازه بزرگ در ماه گذشته ۰۸/۰- درصد، طی سه ماه گذشته ۰۹/۴ درصد و از ابتدای امسال ۱۵/۴ درصد به ثبت رسیده است. از سوی دیگر صندوق‌های کوچک در ماه گذشته بازدهی منفی ۸۰/۲ درصد، در سه ماه گذشته بازدهی مثبت ۹۸/۵ درصد و از ابتدای امسال بازدهی مثبت ۰۹/۶ درصد را در اختیار داشتند.
علیزاده تاکید کرد: میانگین بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از ابتدای تاسیس 21/13 درصد، صندوق‌های در اندازه بزرگ 65/40 درصد و صندوق‌های کوچک 27/93 درصد بوده است.
وی در خصوص میزان مشارکت سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: تا پایان خردادماه ۳۷ هزار و ۹۱۴ سرمایه‌گذار حقیقی، ۶۹ درصد صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار داشتند و ۵۸۶ سرمایه‌گذار حقوقی نیز مالک ۳۱ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودند.
این در حالی است که میزان مشارکت حقیقی‌ها در صندوق‌های در اندازه بزرگ بیشتر بوده است و 7299 نیز در صندوق‌های کوچک سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
بنابراین گزارش کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص پرتفوی خردادماه صندوق‌ها گفت: ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در خردادماه نشان می‌دهد که به طور متوسط ۸۷/۱درصد از ترکیب دارایی‌ صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام، ۴۲/۲۰ درصد در اوراق مشارکت، ۴۲/۱ درصد در گواهی سپرده، ۵۲/۷۵ درصد به صورت نقد در سپرده بانکی و موجودی حساب و ۷۷/۰ درصد در سایر موارد سرمایه‌گذاری شده است.
از سوی دیگر 96/46 درصد پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اندازه بزرگ به سهام، 73/11 درصد به اوراق مشارکت، 73/28 درصد به صورت نقد و 58/12 درصد به سایر موارد اختصاص دارد. این صندوق‌ها در گواهی سپرده سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.
علیزاده افزود: همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک ۹۵/۷۸ درصد پرتفوی خود را در سهام شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ۳/۱۲درصد پرتفوی صندوق‌های کوچک به اوراق مشارکت و ۲/۱ درصد به گواهی سپرده اختصاص دارد. صندوق‌های کوچک ۸/۳ درصد دارایی خود را به صورت نقد نگه داشته‌اند و ۷۴/۳ درصد نیز در سایر موارد سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: نسبت فعالیت معاملاتی و سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، با درآمد ثابت از ابتدای امسال به ترتیب 4 و 42 درصد بود که این نسبت طی خردادماه یک و 16 درصد را نشان می‌دهد.
علیزاده خاطرنشان کرد: نسبت فعالیت معاملاتی در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری حاصل تقسیم نصف ارزش معاملاتی توسط صندوق‌ها در دوره مورد نظر (نصف خرید و فروش صندوق) بر متوسط ارزش صندوق‌ها در همان دوره است و در مورد بورس اوراق بهادار تهران، برابر حاصل ارزش معاملات خرد و بلوک بورس اوراق بهادار تهران در دوره مورد نظر بر متوسط ارزش بازار در همان دوره است. همچنین نسبت فعالیت سرمایه‌گذاران در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری برابر حاصل تقسیم نصف ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری صادر یا باطل شده صندوق در دوره مورد نظر بر متوسط ارزش صندوق‌ها در همان دوره است.
در همین حال نسبت فعالیت‌ معاملاتی و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بزرگ از ابتدای امسال 39 درصد و 42 درصد بود که این نسبت‌ها در ماه گذشته به ترتیب 11 درصد و 6 درصد اعلام شده‌اند.
همچنین نسبت فعالیت معاملاتی و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های در اندازه کوچک از ابتدای امسال به ترتیب ۱۱۳ درصد و ۲۹ درصد بود که این نسبت‌ها طی ماه گذشته ۲۶ درصد و ۱۲ درصد اعلام شده‌اند.