سنا- دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: در چند سال اخیر ابزارهای نوین مالی به یاری بازار سرمایه آمده‌اند و با راه‌اندازی معاملات آپشن و ابزارهای مالی اسلامی می‌تواند سبب بسط و گسترش هرچه بیشتر بازار سرمایه

شود. دکتر شاپور محمدی با بیان این مطلب افزود: «گسترش نهادهایی نظیر شرکت‌های تامین سرمایه نیز می‌تواند نقش بسزایی در این مسیر ایفا کند. همچنین شکل‌گیری نهادهای جدید مالی هم می‌توانند مکملی بر این جریان باشند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر نهادهایی فعال در حوزه ارز شکل بگیرند تا سرمایه‌گذاران با هدف سرمایه‌گذاری وارد آن شوند، می‌توان امیدوار بود که مسیر جدیدی برای توسعه بورس فراهم شود.

شاپور محمدی به نیاز برای سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی اشاره و اذعان کرد: بورس از سایر بخش‌های اقتصادی جدا نیست، بنابراین برای توسعه آن باید شاهد رشد و توسعه سایر بخش‌های اقتصادی باشیم. در این حوزه اگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری فیزیکی با کمک وزارت صنایع فراهم شود، بازار سرمایه هم رشد می‌کند، زیرا می‌توان به پشتوانه دارایی‌های فیزیکی، اوراق مالی منتشر کرد.

وی خاطر نشان کرد: «تعامل بازار پول و سرمایه هم جزء جدایی‌ناپذیر این رشد است. پویایی بازار سرمایه بدون تعامل با بازار پول امکان پذیر نخواهد بود.تعریف ابزارهای نوین بین دو بازار پول و سرمایه گشایشی در راستای توسعه هرچه بیشتر بورس خواهد بود.»

شاپور محمدی وجود سرمایه‌گذاری خارجی را نیز در این مسیر موثر دانست و توضیح داد: «با تقویت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و به پشتوانه حضور پروژه ای آنها در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌توان ابزارها و اوراق مالی جدیدی را تعریف کرد که در توسعه بازار سرمایه نقش آفرین باشد. همچنین هموار ساختن مسیر برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی و امکان داد و ستد مستقیم در بازار سرمایه نیز توسعه هرچه بیشتر بورس را میسر خواهد کرد.»

این استاد دانشگاه فرهنگ سازی بین اقشار مختلف جامعه را نیز ضروری قلمداد کرد و اظهار داشت: متاسفانه خانواده‌های ایرانی آشنایی چندانی با بورس ندارند.هرچند که برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و همچنین شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری تاثیر بسزایی در آگاهی مردم با بورس داشته است، اما هنوز درصد بالایی از مردم با این بازار آشنا نیستند، گسترش فرهنگ‌سازی در این میان می‌تواند زمینه‌های رشد و توسعه بازار را تقویت کند.