قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی اصلاح شد

گروه بورس- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از اصلاح مصوبه چهارشنبه گذشته مجلس در خصوص قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی خبر داد. به گزارش خبرنگار ما، مجلس در مصوبه‌ای قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی را برای مدت ۱۰ سال حداکثر معادل ۶۵ درصد سبد صادراتی، بدون هزینه انتقال تعیین کرده بود. این در حالی است که برخی خبرها حاکی از این بود که مجلس دولت را مکلف کرده است تا قیمت خوراک واحدهای صنعتی پالایشی و پتروشیمی (اعم از گاز و خوراک های دیگر از جمله نفتا) را برای مدت ۱۰ سال بر اساس حداکثر ۶۵ درصد فوب خلیج فارس بدون هزینه انتقال به گونه‌ای تعیین کند که تشویقی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی باشد. مجموع این خبرها طی روزهای گذشته توانست تاثیر چشمگیری بر افزایش سودآوری شرکت های پتروشیمی و استقبال معامله گران بازار سرمایه از گروه پتروشیمی داشته باشد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه این مصوبه در جلسه روزگذشته اصلاح شده است، گفت: در اجرای تبصره بند «ب» ماده یک قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت مکلف شد قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را حداکثر ۶۵ درصد سبد صادراتی (بدون هزینه انتقال) و سایر خوراک‌های واحدهای پتروشیمی را بین ۸۵ درصد تا ۹۵ درصد متوسط بهای محموله‌های صادراتی پس از کسر هزینه‌های حمل و بارگیری تعیین کند.

عماد حسینی افزود: بر این اساس به نوعی شناور‌سازی در قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت فروش نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه‌های داخلی ۹۵ درصد قیمت تحویل فوب خلیج‌فارس تعیین شده که این موضوع برای واحدهای صنعتی پتروشیمی و پالایشگاه‌ها مشکلاتی را پدید آورده است.

وی تاکید کرد: این موضوع از طریق انجمن و سندیکای فعالان پتروشیمی به کمیسیون انرژی مجلس منعکس شد و بر این اساس تغییراتی را در این خصوص صورت دادیم که در جهت تشویق سرمایه‌گذاری، قیمت گاز تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی برای مدت حداقل ۱۰ سال هر مترمکعب حداکثر ۶۵ درصد قیمت سبد صادراتی در مبدا خلیج‌فارس (بدون هزینه انتقال) تعیین شد.

این در حالی است که سایر محصولات و فرآورده‌های نفتی از جمله اتان،‌ متان و نفتا بین ۸۵ تا ۹۵ درصد متوسط بهای محموله‌های صادراتی پس از کسر هزینه‌های حمل و بارگیری تعیین شده است.

عماد حسینی خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند با کاهش بهای تمام‌شده محصولات واحدهای پتروشیمی، موجب افزایش سودآوری این واحدها شود. در همین حال برای جبران این کاهش قیمت‌ها در بهای تمام‌شده پالایشگاه‌ها نیز مقرر شد تا قیمت نفت خام پالایشگاه‌ها تنها برای سال‌جاری به میزان ۳۴ دلار در هر بشکه تعیین شود تا خوراک را براین اساس به واحدهای پتروشیمی تحویل دهند.

عماد حسینی خاطرنشان کرد: شرایط قبلی برای شرکت‌های پتروشیمی سنگین بود و این در حالی است که این صنعت می‌تواند با توجه به جذابیت‌های خاص و پروژه‌های سودده، بیشتر از اینها برای سرمایه‌گذاری جذاب باشد.

براین اساس قیمت خوراک را طوری تعریف کرده‌ایم که شرکت‌ها و صنایع پتروشیمی توان رقابت داخلی و خارجی خود را از دست ندهند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: مدیران صنایع پتروشیمی مدت‌ها به دنبال این تغییرات در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بودند و این مصوبه می‌تواند موجب رضایتمندی شرکت‌های پتروشیمی و افزایش سودآوری این شرکت‌ها شود.

وی تغییر در قیمت محصولات را با توجه به کاهش بهای تمام شده بعید دانست و گفت: عزم دولت نیز باید برای حمایت از این صنعت باشد و بعید است دولت اقدام به تغییر و کاهش نرخ فروش کند.

این در حالی است که گروه پتروشیمی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مالک این شرکت‌ها از روز چهارشنبه با انتشار اخبار مربوط به اصلاح قیمت خوراک با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده است، تا جایی که بیشتر نمادهای پتروشیمی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرتبط، شاهد صف‌های خرید سنگینی بودند. این در حالی است که اصلاح این مصوبه به‌گونه‌ای صورت گرفته تا شرایط بهای تمام شده خوراک دریافتی این شرکت‌ها شناور باشد. براین اساس نیاز به رایزنی بین پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی وجود دارد و تنها قیمت گاز ۶۵ درصد تعیین شده و سایر خوراک، شرایط متفاوتی خواهند داشت.

به این ترتیب مصوبه فعلی مجلس در عمل تا حد زیادی مطابق با قانون هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفته است.