دنیای اقتصاد: فرابورس ایران معاملات روز گذشته خود را با ثبت برآیند صفر شاخص سپری کرد تا به این ترتیب آیفکس در همان سطح ۸۶۹ واحدی باقی بماند. هر چند در ابتدای معاملات دیروز آیفکس با اهرم نماد معاملاتی «ارفع» تا محدوده ۸۷۱ واحدی افزایش یافت، اما این روند تداوم چندانی نداشت و دقایقی بعد سیر نزولی آن آغاز شد. در معاملات دیروز نوسان‌های شدیدی حاکم شد که در نهایت برآیند آن تغییرات در محدوده صفر واحدی شاخص بود. در این روز نوسان مثبت «ارفع» که پس از بازگشایی نماد در روز یکشنبه ایجاد شده بود، تداوم یافت و ۵درصد رشد قیمتی را تجربه کرد و با تاثیر ۷۵/۰ واحدی، بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را ایجاد کرد. نمادهای معاملاتی «اپرداز» و «حسینا» نیز دیگر نمادهایی بودند که هر چند اندک، اما به رشد شاخص کمک کردند. در این میان «دماوند»، «حکمت» و «سمگا» تحرکات منفی داشته و تاثیر مثبت دیگر نمادها را خنثی کردند.

این در حالی است که در مجموع روز گذشته بیش از ۶۸۲میلیون سهم به ارزش ۲۶۴میلیارد تومان در فرابورس ایران معامله شد. به این ترتیب در مقایسه با معاملات روز دوشنبه، رشد ۵۴ درصد حجم و افزایش ۳درصدی ارزش را تجربه کرد. البته حجم زیادی از این رقم در اختیار معاملات بلوکی «حسیر» بود. به‌طوری‌که روز گذشته بیش از ۹۴میلیون سهم مزبور به ارزش ۴۲میلیارد تومان به‌صورت بلوکی معامله شد. در این روز فرابورس ایران شاهد حجم بالایی از اخبار بود. اقدامات مهم برای ارتقای سطح تکنولوژی در کشور، درج شرکت فرابورس در تابلوی «الف» بازار پایه، اعلام سازوکار معاملات در تابلوهای معاملاتی بازار پایه پس از دستورالعمل جدید، معرفی ۵۰ بنگاه کوچک و متوسط به فرابورس و پذیرش ۸ شرکت در این بازار و عرضه بلوکی سهام فروشگاه‌ زنجیره‌ای رفاه از جمله اخبار روز گذشته این بازار بود.

درج فرابورس در تابلوی «الف»

درحالی روز گذشته نماد معاملاتی فرابورس ایران در تابلوی «الف» بازار پایه درج شد که معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران به تشریح سازوکار معاملات در تابلوهای معاملاتی بازار پایه پس از ابلاغ دستورالعمل جدید پرداخت. بهنام محسنی با بیان اینکه تابلوی «پایه الف» مختص پذیرش تشکل‌های خودانتظام و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس مانند بورس‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است، درخصوص معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام این شرکت‌ها گفت: در این تابلو قرار است شاهد معاملات شرکت‌ بورس کالای ایران، بورس انرژی و فرابورس ایران باشیم. دادوستد سهام و حق تقدم خرید سهام پس از پذیرش به‌صورت عادی و با انجام حراج پیوسته با دامنه نوسان قیمت تا حداکثر ۵ درصد مطابق با بازارهای اول و دوم فرابورس صورت می‌گیرد. محسنی در ادامه پیرامون نحوه انجام معاملات در تابلوی «پایه ب» نیز گفت: دادوستد سهام و حق تقدم خرید سهام در این تابلو مشابه با سازوکار معاملات در بازار پایه عادی فعلی بوده و با انجام دو مرحله حراج ناپیوسته با دامنه نوسان روزانه قیمت به میزان ۱۰ درصد انجام می‌شود. وی چگونگی انجام معاملات در تابلوی «پایه ج» را نیز تنها در سه روز معاملاتی هفته شامل روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ممکن دانست و گفت: معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در این تابلو به‌صورت عادی و با انجام دو مرحله حراج ناپیوسته صورت می‌گیرد با این تفاوت که نوسان روزانه قیمت سهام دامنه و محدودیتی ندارد. ضمن آنکه معاملات بین دو حراج نیز با قیمت ثابت کشف شده در آخرین حراج ناپیوسته خواهد بود.

اقدامات مهم در راستای ارتقای سطح تکنولوژی در کشور

روز گذشته ششمین فستیوال بازار دارایی فکری در زمینه نوآوری‌های صنعت پلاستیک و پلیمر با همکاری فرابورس ایران در هتل پارسیان استقلال برگزار شد. در این همایش سید مهدی علم‌الهدی، معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران با بیان اینکه تا کنون تلاش زیادی برای توسعه تکنولوژی و پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته، گفت: نتیجه این تلاش‌ها به ارائه ۳ اقدام مهم برای نقش‌آفرینی فرابورس در زمینه توسعه تکنولوژی منجر شده است. وی در ادامه توضیح داد: در این میان نخستین و شاید مهم‌ترین‌ اقدام فرابورس راه‌اندازی «بازار دارایی فکری» است که برای ارتباط مستقیم مخترعان با صنعتگران تعریف شده و فستیوال‌های تخصصی هم بخشی از زنجیره این بازار هستند. وی در ادامه به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به‌عنوان اقدام دوم فرابورس برای توسعه تکنولوژی و پیشرفت شرکت‌های این حوزه اشاره کرد و افزود: در واقع به دلیل اینکه شرکت‌های سهامی که طبق قانون تجارت اداره می‌شوند محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کرد، بر آن شدیم تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را راه‌اندازی کنیم که کارکرد اصلی آنها در حوزه صنایع جدید و تکنولوژی‌های نو است و تاکنون ۵ صندوق مجوز گرفته‌اند که سهمیه آنها بین ۱۰تا ۵۰ میلیارد تومان است. علم‌الهدی به اقدام سوم و اخیر فرابورس ایران برای توسعه شرکت‌های تکنولوژی‌محور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه برای پذیرش شرکت‌ها در بورس شرایط و ویژگی‌هایی مد‌نظر بود که شامل حال شرکت‌های کوچک و متوسط نمی‌شد، تصمیم به راه‌اندازی بازاری ویژه برای شرکت‌های کوچک و متوسط و دانش‌بنیان در فرابورس گرفته شد. یکی از شرایط ورود به این بازار این است که باید جمع‌کل ارزش سهام شرکت‌هایی که در آن پذیرش می‌شوند، دست کم ۱۰۰ میلیون تومان و حداکثر ۵۰ میلیارد تومان باشد. وی در ادامه توضیح داد: همچنین بحث سودآوری برای این شرکت‌ها مد‌نظر نیست و صرفا داشتن شفافیت در عملکرد و صورت مالی حسابرسی کفایت می‌کند، در عین حال تمام مزایایی که برای شرکت‌های بزرگ بورسی در نظر گرفته شده برای این شرکت‌ها هم مد‌نظر قرار می‌گیرد.

معرفی 50 بنگاه کوچک و متوسط در راستای تامین مالی

همچنین علم‌الهدی با اشاره به اینکه تا‌کنون نزدیک به ۱۰۰ تقاضا برای پذیرش در بازار SME داشته‌ایم. گفت: از میان آنها ۱۳ شرکت پذیرش شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این بازار تا یک سال آینده رشد چشمگیری به همراه داشته باشد. این در حالی است که علی یزدانی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران معتقد است تاکنون ۵۰ بنگاه کوچک و متوسط با هدف تامین مالی به فرابورس ایران معرفی شده‌اند. وی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: بنگاه‌های صنعتی از ورود به فرابورس استقبال کرده‌اند چراکه ورود بنگاه‌های کوچک و متوسط به فرابورس گام بسیار مثبتی برای تامین منابع مالی بنگاه‌ها با نرخ ارزان‌تر و سرعت بیشتر است. یزدانی با تاکید بر اینکه ورود بنگاه‌ها در فرابورس راهی برای نجات بنگاه‌های کوچک و متوسط است، درباره چشم‌انداز اجرای این برنامه گفت: هم‌اکنون نیمی از بنگاه‌های کوچک و متوسط، بنگاه‌های خرد با اشتغال کمتر از ۱۰ نفر هستند که نمی‌توان از آنها انتظار زیادی داشت اما بنگاه‌هایی در حوزه صنعت فعالیت می‌کنند که محصولات صادراتی، باکیفیت و قابل رقابت دارند و اولویت اول این بنگاه‌ها حضور در فرابورس است.

عرضه بلوکی سهام «رفاه»

همچنین میان اخبار روز گذشته فرابورس، شاهد عرضه سهام بلوکی «رفاه» بودیم. بر این اساس قرار است ۰۹/۵۲ درصد از سهام فروشگاه‌ زنجیره‌ای رفاه با قیمت پایه هر سهم ۱۶ هزار و ۶۰۰ ریال از طریق عرضه در فرابورس به فروش ‌رسد. این عرضه که شامل بیش از ۲۳۴ میلیون سهم «رفاه» است، در روز ۲۲اسفند ماه سال‌جاری صورت خواهد گرفت. این سهم متعلق به چهار شرکت بانک صادرات ایران، بانک تجارت، شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویاست که از طریق کارگزاری بانک ملی ایران به فروش خواهد رسید.

برآیند صفر «آیفکس»