گروه بورس کالا - سردار خالدی‌: بازارهای داخلی طلا و سکه طی هفته گذشته با یکی از پر التهاب‌ترین هفته‌های کاری مواجه بود که در این میان بازار آتی بورس کالا با رشد بالای تقاضا و بیش از 16 هزار قرارداد به ارزش بالای 700 میلیارد ریال طی تنها یک هفته کاری با رکورد بی‌سابقه‌ای مواجه بود.

این در حالی است که براساس گفته فعالان، روند قیمت‌ها در بازار داخلی علاوه بر تاثیرپذیری از بازارهای جهانی، به بسته‌ سیاستی و پولی بانک مرکزی و چگونگی مدیریت عرضه‌های گسترده سکه و طلای این بانک در بازار بستگی دارد.
قیمت طلا طی هفته گذشته با مسیر نوسانی، اما رو به بالایی، رکورد بی‌سابقه‌ای زد و به مرز یک هزار و 508 دلار رسید. این در حالی است که با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاران بیش از پیش اعتماد خود را به سایر بازارها از دست می‌دهند و برای رهایی از این وضعیت، دولت‌های بزرگ اقتصادی همچون ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید چاره‌ای بیندیشند. بحران بدهی‌های مستقل در اروپا، بی‌ثباتی ارزهای معتبر در بازارها و افت شدید ارزش آن در قبال فلزات گرانبها، نگرانی نسبت به پایین آمدن رتبه‌بندی اعتبارات آمریکا و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در اروپا به عنوان عوامل پایدار و افزایش قیمت نفت به دلیل رشد بیش از حد اقتصاد جهانی و بحران سیاسی کشورهای عرب منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به عنوان عوامل ناپایدار از جمله دلایل مهمی‌بوده که در هفته‌های اخیر در رشد تقاضا و به تبع قیمت طلا بسیار تاثیرگذار بوده است. براساس گفته فعالان، تدوین و ارائه سیاست‌های مالی جدید برای اطمینان به سرمایه‌گذاران بایستی از سوی هم اتحادیه اروپا و هم ایالات متحده مدنظر قرار گیرد. در این راستا بانک‌های مرکزی ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند برای کاهش فشارها و رهایی از کسری بودجه، سیاست‌هایی را تدوین کرده‌اند.به گزارش بلومبرگ، برخی از معامله گران در بازار معتقدند در صورت نیفتادن اتفاق خاصی، قیمت طلا در هفته‌های آینده روی سطح بالایی پایدار می‌ماند و در صورت ادامه یافتن روند بحرانی اقتصادی اروپا و ایالات متحده و تداوم ناآرامی‌ها در کشورهای عربی، طلا تا پایان سال جدید میلادی به مرز یک هزار و 600 به ازای هر اونس نیز خواهد رسید.
در بازارهای داخلی روند قیمت‌ها به گونه‌ای بود که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه نرخ‌ها شیب ملایم رو به بالایی را تجربه کرد، اما در این روز با گفته‌های رییس بانک مرکزی مبنی بر عرضه گسترده توزیع سکه و شمش طلا از روز شنبه در بانک‌ها، حباب قیمتی که در بازار شکل گرفته بود، ترکید. روز پنج‌شنبه در بازار نقدی این قیمت‌ها کاهش یافت و سکه طرح جدید به قیمت ۴۱۵ هزار تومان معامله شد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که التهاب موجود در بازار در صورت مدیریت صحیح و روند عرضه از سوی بانک مرکزی می‌تواند به طور کوتاه‌مدت متوقف شود، اما برای جلوگیری هیجان و التهابات کاذب در بازار طلا، بهتر است بخش تولید هر چه بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا نقدینگی سرگردان به جای حضور در روند ناسالم اقتصادی، وارد بخش‌های تولیدی شود تا همه بازارها در جهت مسیر سالم و سودده اقتصادی، مبادلات را انجام دهند. در همین حال، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به عنوان یکی از عوامل اساسی در بسته سیاستی و پولی جدید بانک مرکزی باعث شده، مردم نقدینگی موجود در چرخه بانکی را بیرون کشیده و بیشتر به سمت بازارهای پرسود همچون سهام و طلا بروند.براساس گفته فعالان، بازارهای داخلی طلا و سکه ( بازار نقدی و بازارآتی بورس کالا) در هفته پیش رو علاوه بر اینکه متاثر از بازارهای جهانی حرکت خواهد کرد تحت تاثیر عرضه‌های گسترده سکه و طلای بانک کارگشایی و چگونگی مدیریت بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.در بازار آتی همانند بازار نقدی روند قیمت‌ها تا روز چهارشنبه با افزایش روبه‌رو بود؛ اما در این روز حباب‌ها ترکید و نرخ‌ها تعدیل یافت. این در شرایطی بود که قیمت سکه آتی با وجود کاهش، از ابتدا تا پایان هفته شاهد افزایش بالای ۶ هزار تومان در هر یک از موعدهای معاملاتی بود. به طوری که سکه اردیبهشت ماه از ابتدای روز شنبه تا پایان روز چهارشنبه ۱۰ هزار و ۱۸۶ تومان و ۳ ریال رشد داشت. سکه مبادلاتی تیرماه نیز ۸ هزار و ۵۶۳ تومان و ۷ ریال گران شد و سکه تحویلی شهریورماه نیز ۶ هزار و ۵۳۶ تومان و یک ریال بالا رفت. به گفته معامله‌گران بازار آتی، حباب بالای ایجاد شده در بازار آتی و سررسیدهای معاملاتی در بازار باعث شده با وجود روند کاهشی قیمت‌ها در بازار نقدی، بازار آتی در مجموع طی مبادلات در پایان هفته شاهد رشد قیمت‌ها باشد.
اما در بازار آتی بورس کالا طی هفته منتهی به یکم اردیبهشت ماه، در یک هفته کاری بی‌سابقه، 16 هزار و 134 قرارداد سکه به ارزش 715 میلیارد و 689 میلیون و 430 هزار ریال معامله شد. افزایش حجم مبادلات و افزایش قیمت همراه با تعدیل آن در پایان هفته از اتفاقاتی بود که در بازار روی داد. مجموع قراردادهای دادوستد شده سکه معاملاتی اردیبهشت ماه 7 هزار و 868 قرارداد به ارزش 343 میلیارد و 565 میلیون و 420 هزار ریال بود که با بیشترین حجم صف خرید و فروش مبادلاتی مواجه شد. سکه‌های مبادلاتی تیرماه نیز 5 هزار و 590 قرارداد به ارزش 259 میلیارد و 330 میلیون و 50 هزار ریال بود. این در شرایطی بود که سکه‌های معاملاتی شهریورماه 2 هزار و 676 قرارداد به ارزش 715 میلیارد و 689 میلیون و 430 هزار ریال معامله شد.