قیمت‌ها بالا می‌ماند - ۱۷ خرداد ۸۶
گروه بورس فلزات - هفته گذشته فلزات غیرآهنی روزهای بسیار خوبی را پشت‏سر گذاشتند.

هر چند که در آخر دوره معاملات در روز جمعه، روند افزایش قیمت فلزات به دلیل کاهش خرید صندوق‏ها کند شد. کاهش موجودی‏های جهانی، مخصوصا کاهش مختصر موجودی‏های مس در شانگهای، در تقویت روان بازار بسیار موثر بود، چرا که با وجود کاهش موجودی‏های لندن، افزایش موجودی‏های مس در شانگهای در چند هفته گذشته، بازار را در مورد رشد مصرف مس در چین نگران کرده بود.
در هفته گذشته، در کنفرانس ابزارهای مالی مشتقه در شانگهای (Shanghai Derivatives Conference)، تحلیل‏گران بر این نظر بودند که افزایش نقدینگی، کاهش موجودی‏های فلزات و رشد مصرف چین، قیمت فلزات را در سال‏های آتی در سطوح بالا نگاه خواهد داشت. مایک فارالی تحلیل‏گر شرکت Calyon می‏گوید که با وجود این که قیمت بالای فلزات، عرضه را افزایش داده است قدرت تقاضا در کشورهای در حال توسعه مخصوصا چین، موجودی‏های جهانی را در سطوح پایین نگاه خواهد داشت. او می‏گوید که ممکن است که فلزات نزدیک به رکورد قیمت باشند، اما بعید نیست که بالاتر هم بروند. تحلیل‏گر شرکت Man Metals اعتقاد دارد که تقاضا از سوی صندوق‏های سرمایه‏گذاری رشد خواهد کرد و نقش شرکت‏های مالی در بازار فلزات پررنگ‏تر خواهد شد. تحلیل‏گر بانک Macquarie می‏گوید که نقش چین و کشورهای در حال توسعه در بازار بسیار مشخص است.
در واقع می‏توان گفت که چین به تنهایی عامل اصلی افزایش قیمت فلزات است. چین ۱۸ تا ۲۸درصد مصرف فلزات غیرآهنی را در اختیار دارد. در حالی که در سال ۱۹۹۶ این رقم ۵ تا ۱۵درصد بوده است. از طرفی مصرف آمریکا از ۱۳ تا ۲۸درصد مصرف فلزات به ۱۰ تا ۲۰درصد تقلیل یافته است. ۱۰ سال قبل کاهش رشد مصرف آمریکا، قیمت فلزات را با سقوط مواجه می‏کرد. اما اکنون افزایش تقاضای چین کاهش تقاضا از سوی آمریکا را جبران کرده و از آن پیشی هم گرفته است.
به دلیل اهمیت چین، برخی تحلیل‏گران، از احتمال سقوط بازار سهام شانگهای و اثر آن بر بازار فلزات اظهار نگرانی کرده‏اند. قیمت سهام در بازار شانگهای اکنون 3 برابر قیمت در 13 ماه قبل است و کاهش 20 تا 30درصدی بعید نیست. ولی اگر کاهش قیمت سهام در شانگهای معقول باشد و علامت مشکلات کلان اقتصادی تلقی نگردد، قاعدتا نباید اثر زیادی بر بازار فلزات بگذارد.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با 5درصد افزایش به 7511‌دلار رسید. موجودی‏های لندن با 5درصد کاهش به 127هزار و 500تن رسید که کمترین سطح این موجودی‏ها پس از اکتبر سال قبل است. عامل مهمی که افزایش قیمت مس را باعث شد، کاهش 8/3درصدی موجودی‏های مس در شانگهای بود. این دومین کاهش هفتگی این موجودی‏ها است. بازار نسبت به موجودی‏های شانگهای و میزان مصرف فیزیکی در چین بسیار حساس است، چرا که در چند هفته گذشته همزمان با کاهش موجودی‏های لندن، موجودی‏های شانگهای افزایش یافته بودند. با توجه به کاهش رشد واردات مس چین، به نظر می‏رسد که مصرف مس در دیگر نقاط جهان هم به کاهش موجودی‏های مس کمک کرده باشد. تفاوت (premium) قیمت نقدی به نسبت قیمت 3ماهه از 61‌دلار در هفته قبل به 79‌دلار افزایش یافته است که ممکن است به دلیل کمبود در بازار فیزیکی باشد.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت آلومینیوم با افزایش 8/0درصدی به 2776‌دلار برای هر‌تن رسید. موجودی‏های لندن هم با افزایش 2/0درصدی به 834‌هزار ‌تن رسیدند. برخی از معامله‏گران از احتمال افزایش صادرات چین در سال آینده اظهار نگرانی کرده‏اند. اما بانک Macquarie، ترس از افزایش شدید صادرات آلومینیوم چین را بی‏مورد دانسته و کاهش شدید قیمت جهانی به دلیل افزایش صادرات چین را محتمل ندانسته است. با وجود افزایش تولید 40درصدی در 4 ماه اول سال جاری در چین، مصرف این کشور طی این مدت 50درصد رشد کرده است و این غالبا در کارخانه‏ها مصرف شده است و شواهدی دال بر انبارسازی بیش از اندازه وجود ندارد. بنا بر تخمین Macquarie، تقاضا در چین با در نظر گرفتن (تغییرات موجودی‏ها)، در 4 ماه اول سال 3/49درصد رشد کرده است. همچنین تولید محصولات نیمه آماده (مثل سیم و کاغذ، فویل و ورق) 40درصد رشد داشته است. به دلیل کاهش مشوق‏های مالیاتی برای آلومینیوم خام، صادرات محصولات آلومینیومی نیمه‌آماده 8 تا 12درصد رشد داشته است. مصرف آلومینیوم در تولید محصولات نهایی (مثل مصارف در اتومبیل‏سازی) هم رشد خوبی داشته است. به نظر می‏رسد که صادرات محصولات آماده و نیمه آماده، نیاز کشورهای خارجی به صادرات آلومینیوم خام چین را کاهش داده باشد.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با 8/2درصد افزایش به 3711‌دلار برای هر‌تن رسید. موجودی‏های روی روند کاهشی چند هفته گذشته را ادامه داده و موجودی‏های لندن با 6/2درصد کاهش به 75500‌تن رسید. روند کاهشی موجودی مس در شانگهای هم بر روند قیمت کل مجموعه فلزات از جمله روی اثر گذارد. همچنین کاهش صادرات روی از چین و روند پیوسته نزول موجودی‏های روی لندن نیز به افزایش قیمت روی کمک کردند.
همچنین تولید روی در پرو در ماه آوریل به ۱۰۹۱۴۹‌تن افزایش یافت که ۶/۱۴درصد از تولید در ماه آوریل سال گذشته بیشتر است. موجودی‏های روی در ژاپن با ۳۳درصد کاهش به ۱۴۴۵۲‌تن و صادرات این کشور هم با ۱۱درصد کاهش به ۱۸۰۹۸‌تن رسیدند.
سرب
در هفته گذشته قیمت ۳ماهه سرب به رکورد جدید ۲۳۸۰‌دلار دست یافت و قیمت نقدی با ۹درصد افزایش به ۲۳۵۱‌دلار برای هر‌تن رسید. مشکلات محیط زیستی در بندر Esperance (غرب استرالیا) باعث شد تا حداقل ۹هزار ‌تن کنسانتره اجازه صادرات پیدا نکند. چین هم از اول ماه ژوئن مالیات صادرات برای سرب و برخی دیگر از فلزات را افزایش داد که خود ممکن است عرضه جهانی را کاهش دهد. مشکلات مربوط به کارخانه Northfleet از شرکت Xstrata هم عرضه را کاهش داده است.
منبع: شرکت کارگزاری مفید