برای بهینه‌سازی پرتفوی تامین اجتماعی برنامه داریم اما رویکرد فروش سهم فقط برای تامین منابع مالی جز در شرایط اضطرار در دستور کار ما نیست.

به گزارش «سنا»، نایب رئیس هیات مدیره تامین اجتماعی با حضور در تحریریه سنا، ضمن بیان مطلب فوق درباره معاملات بورسی این سازمان گفت: یک بخشی از سهم‌هایی که بابت دیون توسط دولت به ما پرداخت شده است در دولت قبل خریداری شده و در سبد بهینه سازمان نیست، بنابراین به دنبال بهبود پرتفوی سازمان هستیم.

علی حیدری با تاکید بر زیانده بودن برخی شرکت‌های تامین‌اجتماعی خاطر‌نشان کرد: مجموعه‌ای از شرکت‌های ریز و درشت از دامداری‌های کوچک تا شرکت‌های بزرگ نفتی در پرتفوی سازمان وجود دارند که باید در جهت بهینه‌سازی آن اقدامات لازم صورت گیرد که این کار به‌طور مدام انجام می‌شود اما برای رسیدن به این هدف سازمان تامین اجتماعی به‌طور قطع موجب تخریب بورس نخواهد شد.

وی با اشاره به تلاش هیات مدیره و مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی برای تامین منابع مالی گفت: طی دوره رکود همکاران ما در بخش تامین منابع، به کمک بخش وصولِ حقِ بیمه‌های تامین اجتماعی توانستند بیشترین نیاز به نقدینگی را رفع کنند و فروش سهام برای تامین منابع خود سازمان بسیار کم بوده است.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی بیشتر از فروش به فکر خرید سهم در بهترین فرصت ممکن است، اظهار کرد: به‌طور طبیعی یکی از ویژگی‌های بیمه‌گرهای اجتماعی حرکت به سمت سهم‌هایی با نقدشوندگی و سوددهی بالا و ریسک پایین است و این امر نیاز به دقت عمل بالایی دارد.

این مقام مسوول توضیح داد: سازمان از یک طرف باید خدماتی را به مشتریان خود ارائه بدهد و هزینه خدمات را نیز به روز پرداخت کند که قابل تعویق نیست، بنابراین به منابع مالی نیاز است به خصوص اینکه دولت، ۹۳ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است.

حیدری گفت: سازمان تامین اجتماعی، توان مالی خیلی بالایی برای خرید سهام ندارد و نمی‌تواند منابع جدیدی برای این امر در نظر بگیرد، اما با شرایط جدیدی که پس از تحریم شکل می‌گیرد و بازگشت رونق به بازار، امیدواریم با جذب بیشتر درآمدهای بیمه‌ای بخشی از این درآمد را به خرید سهم اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی از دیرباز به دنبال ورود سرمایه هایش به بورس بوده درباره جایگاه تامین اجتماعی در بازار سرمایه اظهار کرد: مطالبات تامین اجتماعی از دولت بعضادر قالب سهام و مالکیت شرکت‌ها به سازمان واگذار شده است، بنابراین سازمان سهم بزرگی در بازار سرمایه دارد و در زمان شکل‌گیری بازار سرمایه جزو مجموعه‌هایی بوده که به تقویت این بازار کمک کرده و هم‌اکنون بالغ بر ۷۰ درصد از سرمایه‌های تامین اجتماعی در بورس سرمایه‌گذاری شده و یکی از بازیگران و فعالان اصلی بورس این سازمان است.

حیدری در ادامه به تفاوت بیمه گرهای اجتماعی با سایر حقوقی‌ها اشاره کرد و گفت: بین حقوقی‌ها و شرکت‌های شبه‌دولتی با تامین اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد که بعضا به آن توجه نمی‌شود. سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر‌دولتی است که منابعش مال مردم است و سهامدارانش ۴۰ میلیون بیمه شده در سطح کشور است.

وی ادامه داد: بین ما و بنیادهای تعاونِ وابسته به مراکز نظامی یا بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی تفاوت وجود دارد. آنها هم نقش و سهم بزرگی در اقتصاد دارند اما آنها پایه منابع است و منابع بعد از آن مال بیت‌المال است که در این مجموعه‌ها جمع‌شده و با آن کار می‌شود اما منابع سازمان تامین اجتماعی متعلق به شرکای اجتماعی خودش است، بنابراین نمی‌توان آن را با نهادهایی چون بنیادهای تعاون و... مقایسه کرد.

حیدری تصریح کرد: در دنیا و در کشورهایی که از نظر اقتصادی پیشرفته هستند، سعی کردند رانت را از اقتصادشان حذف یا به حداقل برسانند، اما در همین اقتصادهای پیشرفته همان رانت‌های حداقلی را به سازمان‌های بیمه گر اجتماعی می‌دهند که سهامدارش تعداد زیادی از مردم است و اگر قرار هم باشد نفعی حاصل شود به عموم مردم می‌رسد.