گروه بنگاه‌های اقتصادی، مهتاب رحمتعلی: «آغاز پیش‌فروش پروژه مسکونی وتوصا با ضمانت بانک خاورمیانه»، «آخرین وضعیت سهام ایرالکو»، «تغییر ترکیب پرتفوی وتوصا» و جزئیات افزایش سرمایه پیش روی این شرکت از مهم‌ترین‌ مواردی بود که در گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی ایران با «دنیای اقتصاد» مطرح شد. رامین ربیعی در توضیح دلایل ورود توسعه صنعتی ایران به بخش ساختمان گفت: افزایش جمعیت جوان و بالا رفتن تقاضا برای مسکن و همچنین وسیع‌تر شدن شهر تهران به سمت غرب انگیزه‌ای برای ورود شرکت به این بخش بود.

وی با اشاره به حضور بیشترین جوانان تحصیلکرده در مناطق غربی تهران افزود: تلاش کردیم واحدهایی که می‌سازیم علاوه بر کیفیت بالا به لحاظ قیمت ساخت در هر مترمربع نیز قابل رقابت باشد.

ربیعی پیشرفت واحدهای مسکونی در دست ساخت وتوصا را بیش از ۴۰ درصد دانست و اضافه کرد: کار سازه پروژه تمام شده و در نیمه مرحله سفت‌کاری است؛ براین اساس این واحدها تا پایان سال ۹۴ تحویل داده می‌شود.

وی هدف از حضور در بخش ساختمان را ایجاد یک برند معتبر در این زمینه ذکر کرد و گفت: ما در کشور نیاز به برند معتبری در زمینه ساخت‌وساز داریم که بتواند اعتماد لازم را کسب کند.

مدیرعامل «وتوصا» با اشاره به آغاز پیش‌فروش واحدهای شهران افزود: میانگین قیمت واحدهای مزبور حدود ۵/۴ میلیون تومان در هر مترمربع و میانگین مساحت واحدها ۸۰ مترمربع است؛ به این ترتیب با ۳۵۰ میلیون تومان می‌توان یک واحد باکیفیت خریداری کرد.

وی رقم پیش‌پرداخت را ۴۰ درصد قیمت کل واحد اعلام کرد و افزود: براساس قراردادی که با بانک خاورمیانه امضا کردیم، این بانک تحویل به موقع و امنیت این سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کند.

ربیعی با اشاره به اینکه بانک خاورمیانه نخستین بانکی است که چنین کاری را انجام داده افزود: بر مبنای این ضمانت در صورتی که واحدها به موقع تحویل داده نشوند، سرمایه‌گذار اصل و سود پول را پس خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: با پرداخت یک‌درصد از قیمت کل واحد پیش‌خریداران می‌توانند از این ضمانت‌نامه بهره‌مند شوند.

مدیرعامل توسعه صنعتی سود حاصل از محل این پروژه را حدود ۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طی دو سال گذشته که بازار مسکن در رکود بود، توانستیم مواد اولیه ارزان برای پروژه تهیه کنیم که اگر با همین قیمت هم بفروشیم، سودآوری خواهیم داشت و در صورتی که قیمت مسکن افزایش یابد، حاشیه سود بیشتری نیز نصیب شرکت خواهد شد.

ربیعی در ادامه با اشاره به رکود موجود در بازار سهام طی یک‌سال گذشته افزود: ما در آذر و دی‌ماه سال گذشته که بازار سهام در اوج قرار داشت، با فروش برخی سهام پرتفوی خود توانستیم سود خوبی را شناسایی کنیم و با خروج از بازار در زمان مناسب جلوی ضررهای آتی را بگیریم.

وی همچنین از تغییر ترکیب پرتفوی شرکت خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر بخش ساختمان طی سال قبل به صنعت دارو ورود داشتیم و خرید سهام «تیپیکو» یکی از تغییرات اساسی پرتفوی «وتوصا» بود.

مدیرعامل «وتوصا» همچنین جابه‌جا‌یی در صنعت بانکداری را از دیگر تغییرات پرتفوی شرکت دانست و گفت: سهام بانک پاسارگاد را واگذار و سهام بانک خاورمیانه را به پرتفوی خود اضافه کردیم.

وی با اشاره به تازه تاسیس بودن بانک خاورمیانه گفت: از آنجا که این بانک مطالبات مشکوک‌الوصول ندارد و به استراتژی مدیریتی آن اعتقاد داریم حضور سهام آن را در پرتفوی شرکت مفید می‌دانیم. به گفته ربیعی «وتوصا» غیر از سرمایه‌گذاری‌های بورسی و ساختمانی به دنبال سرمایه‌گذاری در صنایع سودآور دیگر نیز بوده و به‌صورت بلندمدت این هدف را دنبال می‌کند.

ربیعی با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت در صنایع «اینترنتی» و «دات‌کام» که هنوز دوران طفولیت خود را در ایران می‌گذرانند، افزود: در حال حاضر در شرکت دی‌جی‌کالا سرمایه‌گذاری کردیم و معتقد هستیم این صنعت در آینده با ورود سرمایه‌گذاران خارجی روزهای خوبی پیش رو خواهد داشت.

مدیرعامل «وتوصا» در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت ایرالکو در روزهای اخیر و تاثیر آن بر سهام شرکت گفت: به هر حال ۵۰ درصد افزایش قیمت ایرالکو در سهام توسعه صنعتی نیز تاثیر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته، سعی کردیم تحولات مثبتی را در ایرالکو ایجاد کنیم، به‌ویژه در کنترل‌های داخلی (حسابرسی داخلی)، کاهش در بهای تمام شده و فروش بیشتر سعی در ایجاد شرایط مثبت‌تری در این شرکت داشتیم. ما به‌طور کلی روی هیچ سهم خاصی تعصب نداریم و اگر روزی پیشنهاد مناسبی برای واگذاری آن داشته باشیم، در مورد آن فکر خواهیم کرد.

ربیعی در ادامه با اشاره به برگزاری مجمع شرکت درتاریخ ۱۰ آذرماه، درباره میزان تقسیم سود «وتوصا» گفت: پیشنهاد هیات مدیره شرکت تقسیم ۱۰ درصد سود است تا بتوانیم با حفظ نقدینگی به پروژه ساخت‌و‌ساز خود کمک کنیم. وی اظهار امیدواری کرد: همزمان با برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، افزایش سرمایه شرکت نیز با برگزاری مجمع فوق‌العاده مورد تصویب قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در صورتی که موافقت شود، تصمیم داریم با سهام جایزه افزایش سرمایه را اعمال کنیم و معتقدیم این کار به نفع سهامداران است و ارزش کل دارایی‌ آنها را افزایش خواهد داد.

تقسیم سود 150 ریالی برای هر سهم «وتوصا»

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت توسعه صنعتی ایران با تقسیم ۱۵۰ ریال سود به ازای هر سهم سال ۹۳ موافقت کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» «وتوصا» در سال ۹۳ مبلغ ۵۷ میلیارد تومان سود خالص داشت که ۲۰ میلیارد تومان آن تقسیم شد. همچنین براساس تصمیم مجمع فوق‌العاده سرمایه شرکت از مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد ریال به ۱۷۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته افزایش یافت که در قالب سهام جایزه به سهامداران تعلق خواهد گرفت. این در حالی است که سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی در پایان شهریور امسال مبلغ ۷۵۶ میلیارد و ۶۲۷ میلیون ریال سود انباشته کنار گذاشت. بنابه گفته روزبه پیروز، رئیس هیات مدیره «وتوصا» این شرکت به‌رغم مشکلات بازار سهام توانست سود عملیاتی را در سطح سال گذشته محقق کرده و از دیگر موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در خارج از بورس استفاده‌های لازم را داشته باشد.

صدور مجوز پذیرش شرکت «مواد ویژه لیا» در بازار دوم فرابورس از دیگر اخبار مجمع «وتوصا» بود. این شرکت تولیدکننده ورق شیشه است و محصولات آن در صنعت ایزوگام کاربرد دارد.

«وتوصا» در پایان سال مالی منتهی به شهریورماه ۹۳ از فروش سهام مبلغ ۳۶۷ میلیارد و ۲۷ میلیون ریال سود کسب کرد که در مقایسه با سال مالی ۹۲ معادل ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین متوسط P/E تحلیلی سبد سهام توسعه صنعتی در سال مالی گذشته کمتر از ۵ واحد بوده است که به طور متوسط یک واحد کمتر از میانگین بازار است و تیم مدیریتی قصد حفظ این نسبت در سطح منطقی مزبور در سال مالی جدید را نیز دارد. از سوی دیگر شرکت توسعه صنعتی تلاش دارد در سال مالی جاری به نحوی سرمایه‌گذاری‌های خود را مدیریت کند که با افزایش فعالیت در بازار سرمایه حداکثر منافع را برای سرمایه‌گذاران تامین کند.