رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایان شرکت‌های پتروشیمی دیروز در جمع فعالان بورسی که با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس و مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار همراه بود، تصریح قانون‌گذار را برای تعیین قیمت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با رعایت اصل رقابت‌پذیری مورد تاکید قرار داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، مرتضی عزیزی، رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی با داشتن نیروی انسانی، خوراک و وجود آب‌های آزاد، پرپتانسیل‌ترین صنعت کشور است، اما هم‌اکنون به دلیل شفاف نشدن نرخ خوراک و اساسا بی ثباتی در تعیین نرخ این صنعت و جایگاه آن در بازار سرمایه با مشکل رو‌به‌رو شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه صنعت پتروشیمی ۵ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند، گفت: مابه‌التفاوت خوراک ۷ تا ۱۳ سنتی به اعتقاد وزارت نفت کمک ۳۰۲ میلیون دلار را عاید صنعت پتروشیمی می‌کند، در حالی که سالانه ۵ برابر این میزان گاز در مسجد سلیمان و خارک بدون مالیات، درآمد و ارزش افزوده سوخته می‌شود.

مدیرعامل نفت و گاز پارسیان با اشاره به کمک صنعت پتروشیمی به سایر بخش‌ها گفت: سال گذشته وزارت کشاورزی اوره کشاورزی را با ۷۰ درصد تخفیف، ۱۰۰ میلیون دلار از پتروشیمی‌ها ارزان‌تر خریده است که این به معنای کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مردم به دولت است.

وی با بیان فرصت پیش آمده در مذاکرات هسته‌ای کشور گفت: در فرصت ۶ ماهه پیش آمده می‌توان توسعه طرح‌های صنعت پتروشیمی را پیش برد تا در صورتی که بعد از این دوره توافق نهایی هم صورت نگرفت کشور کم و کاستی از جهت پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز در جریان این جلسه به جایگاه بازار سرمایه در سال‌های اخیر پرداخت و گفت: بازار سرمایه دوشادوش بازار پول حرکت می‌کند، در حالی که در تمام اقتصادهای رشد یافته، بازار سرمایه با سیاست‌های مالیاتی و تشویقی حمایت می‌شود.

علیرضا عسگری مارانی در ادامه افزود: پایه بازار ایران، بازار پول است و با گسترش این بازار هنوز بازار سرمایه نتوانسته به جایگاه اصلی برسد؛ بنابراین نیازمند این هستیم تا الگویی طراحی شود که دغدغه‌های ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه را کاهش دهد. وی خاطرنشان کرد: به دلایل مختلف از جمله تبصره‌های بودجه، تغییر در قوانین و مقررات و تغییر مدیریت ها، وجود کمیسیونی برای کاهش ریسک سیستماتیک بازار سرمایه در مجلس ضروری جلوه می‌کند تا پیش از تصویب قوانین و مقررات در این کمیسیون تاثیرات تصمیمات مورد توجه و کار کارشناسی قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با بیان اینکه بازار سرمایه می‌تواند به جایگاه واقعی خود در نظام اقتصادی کشور برسد، گفت: پایین بودن P/E شرکت‌های حاضر در بورس ایران از ویژگی‌های ممتاز و جذاب این بازار در مقایسه با بورس‌های سایر کشورها است، بنابراین این بازار می‌تواند به کمک سیاست‌های مالیاتی، تشویقی و صندوق‌های پشتیبانی از ارزش فعلی (۳۲۰ هزار ملیارد تومان) ۲ تا ۳ برابر رشد کند.

افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گام به گام انجام گیرد

مدیر‌عامل کارگزاری رضوی در خصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: باید درباره تصمیم مجلس درخصوص اینکه دولت نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را به گونه‌ای قمیت‌گذاری کند که نرخ بازگشت سرمایه داخلی آنها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد کارشناسی دقیق‌تری انجام بگیرد.

نرخ بازده داخلی (IRR) در صنعت پتروشیمی بسته به نوع محصول متفاوت است و نمی‌توان یک نرخ بازده داخلی ثابت برای همه محصولات از جمله اوره، متانول و سایر محصولات پتروشیمی تعیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه(سنا)، کمال خانزاده، مدیر عامل کارگزاری رضوی، با بیان مطلب فوق، گفت: کلیت فرمول مناسب است، اما از آنجا که نرخ ارز و بهره در محصولات پتروشیمی (اوره و متانول...) با هم فرق دارد محاسبه IRR باید طرح به طرح انجام شود.

وی افزود: این فرمول بعد از کار کارشناسی و پس از روشن‌شدن ابعاد آن می‌تواند در یک بازه دو تا سه ساله انجام گیرد.

خانزاده با بیان اینکه نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها بین ۷ تا ۱۰ سنت مناسب است، گفت: هم‌اکنون نرخ خوراک گاز ۳ سنت است که با افزایش ۷ سنتی آن حدود ۴۰ درصد از حاشیه سود پتروشیمی‌ها کم می‌شود، در صورتی که این نرخ ۱۵ سنت تعیین شود، حاشیه سود این گروه ۶۰ درصد افت می‌کند.

وی افزود: شرایط فعلی برای افزایش چند برابری نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها معقول نیست، اما با بهبود شرایط سیاسی، حذف تحریم ها، افزایش صادرات و بالا بردن قیمت خوراک پتروشیمی‌ها صورت معقولی به خود می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر باید قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به گونه‌ای تعیین شود که جذابیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و رقابت‌پذیر بودن صنعت حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۹۰ درصد از صنعت پتروشیمی کشور خام فروشی است گفت: افزایش یک باره نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها مانع اجرای طرح‌های توسعه‌ای می‌شود، در حالی که برای جذابیت در این صنعت لازم است زنجیره تکمیلی از خام فروشی تا محصول نهایی انجام بگیرد.

وی بار دیگر تاکید کرد: پتروشیمی‌ها طی دو یا سه سال دیگر آمادگی افزایش نرخ خوراک به قیمت مد نظر مجلس را دارند و افزایش یکباره آن سختی‌هایی را برای شرکت‌ها به همراه دارد. وی خاطر‌نشان کرد: اجرای گام به گام افزایش نرخ خوراک می‌تواند مانع توقف طرح‌های توسعه‌ای این صنعت و پیشرفت این صنعت شود.