آغاز معاملات اوراق آتی در نیمه دوم سال

سنا- معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس از تشکیل کارگروهی برای راه‌اندازی سریع اوراق آتی (فیوچر) و آغاز فعالیت این محصول جدید در نیمه دوم سال خبر داد.

سید علی حسینی با بیان اینکه قانون جدید بازار اوراق بهادار امکان توسعه ابرازها و نهادهای مالی را فراهم کرده، گفت: خوشبختانه زمینه‌های لازم برای این ابزارها و نهادهای مالی در بازار سرمایه ایجاد شده، به طوری که امیدواریم اوراق آتی (فیوچر) در نیمه دوم سال فعالیت خود را آغاز کند. وی از تشکیل کارگروهی برای راه‌اندازی سریع فیوچر خبر داد و گفت: این کارگروه در چهار حوزه تدوین مقررات، آماده‌سازی شرایط فنی انجام معامله، بعد شرعی و آموزش فعالیت خود را آغاز کرده است. حسینی با بیان اینکه بخشی از مقررات بازار مالی فیوچر در آیین‌نامه معاملات بورس فلزات پیش‌بینی شده است افزود: هم‌اکنون مقررات تکمیلی این بازار در حال تدوین است تا هر چه سریع‌تر قوانین آن برای تصویب به مراجع ذی‌صلاح ارسال شود.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد نرم‌افزارهای مورد نیاز بازار مالی فیوچر اظهار داشت: بورس فلزات نرم‌افزاری را از قبل برای تشکیل این بازار آماده کرده است که هم‌اکنون متخصصان سازمان بورس و اوراق بهادار در حال بررسی توانمندی‌های فنی و اعمال اصلاحات مورد نیاز این سامانه هستند.

حسینی افزود: کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مسوولیت بررسی ساختار شرعی اوراق آتی را برعهده دارد که امیدواریم این کمیته هر چه سریع‌تر نتایج تحقیقات خود را اعلام کند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برگزاری کلاس‌های آموزشی اوراق آتی را گامی مهم در جهت راه‌اندازی سریع فیوچر در بورس کالا اعلام کرد و گفت: با توجه به اهمیت آشنایی کارگزاران از نحوه معاملات اوراق آتی، در پایان دوره‌های آموزشی آزمون‌های لازم برای ارزیابی توانایی‌های نمایندگان کارگزاران برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: افرادی که بتوانند آزمون‌های سازمان بورس و اوراق بهادار را با موفقیت پشت سر بگذارند، گواهی انجام معاملات با سامانه اوراق آتی دریافت خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس گزارش موسسه بازار اختیار معاملات،۴۳ درصد قراردادهای مشتقه جهان در سال ۲۰۰۶ میلادی مختص اوراق آتی (Future) بودند.

حسینی با بیان اینکه گزارش‌های موسسه بازار اختیار معاملات با همکاری فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار (WFE) انجام شده اظهار داشت: در سال گذشته میلادی ۶/۱۱‌بیلون قرارداد مشتقه در جهان صورت گرفت که ۰۲/۵‌بیلون قرارداد متعلق به اوراق آتی (فیوچر) است.

وی رشد معاملات فیوچر در سال ۲۰۰۶ میلادی را ۲۹‌درصد اعلام کرد و گفت: رشد سایر قراردادها ۱۰‌درصد بوده که این موضوع باعث شگفتی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه شده است.

حسینی با بیان اینکه به طور متوسط ارزش معاملات فیوچر در سال ۲۰۰۶ میلادی شش هزار دلار بود، افزود: میانگین ارزش قراردادهای اوراق آتی نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی ۲۰‌درصد افزایش یافته که این امر نشانگر توجه ویژه بازارهای مالی جهان به این اوراق است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، نخستین کلاس آموزشی اوراق آتی با حضور برخی از نمایندگان کارگزاری‌ها در دو بخش تئوری و عملی در ۱۷ جلسه برگزار می‌شود.