ایسنا - در مقررات بورس باید شرکت‌ها حداکثر تا بهمن‌ماه هر سال پیش‌بینی سود هر سهم در سال بعد را گزارش و حسابرس هم به حسابرسی آنها بپردازد، بنابراین باید مفروضات مستحکمی‌ وجود داشته باشد تا بتواند حسابرس را قانع کرده که احتمال به وقوع پیوستن چنین رویدادی زیاد است. هوشنگ خستویی ـ نایب‌رییس شورای عالی انجمن‌ حسابداران خبره ایران، درباره استاندارد ۳۴۰ (حسابرسی اطلاعات مالی آتی)، گفت: پیش‌بینی نسبت به این که تولید و فروش در یک سال آینده چه خواهد شد، مستلزم پذیرش مخاطرات برای حسابرسان است. ما زمانی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که مکانیزم اطلاعاتی در کشور در حدی قابل اتکا باشد تا بتوانیم با پیش فرض به درصد اعتماد غالب برسیم.

او در ادامه گفت: به طور کلی در ادبیات حرفه‌ای اصول حسابداری یا حسابرسی آمده است که اصول حسابداری موازین پذیرفته شده‌ای است که کاربرد آن برای تنظیم گزارش‌های مالی و ثبت و ضبط رویداد‌های مالی است، اما اصول حسابرسی موازین پذیرفته شده‌ای است که با استفاده از آن کار گزارش‌های مالی را رسیدگی می‌کنند.

خستویی مرجع صادرکننده استاندارد‌های حسابداری و حسابرسی را سازمان حسابرسی دانست و گفت: سازمان با بررسی بیشتر بر روی مبانی استاندارد‌های بین‌المللی تاکنون مجوز حدود ۲۸ تا ۲۹ استاندارد حسابداری را صادر کرده است.

حسابرس معتمد بورس، استاندارد ۳۴۰ را یک رهنمود دانست و گفت: با این استاندارد نحوه اطلاعات مالی آتی حسابرسی خواهد شد، این استاندارد یکی از اصول حسابرسی است، اما باید فرم و شکلی در چارچوب اصول حسابداری به وجود آید که بر اساس آن فرم گزارش‌گری مالی در مورد سود هر سهم آتی مشخص شود که در نهایت با انتشار ادعا نامه در مورد سود سال آتی، حسابرس براساس استاندارد به حسابرسی آن خواهد پرداخت.

وی در ادامه گفت: در مقررات بورس باید شرکت‌ها طوری رفتار کنند که حداکثر تا بهمن‌ماه هر سال پیش‌بینی سود هر سهم در سال بعد را گزارش و حسابرس هم به حسابرسی آنها بپردازد، این پیش‌بینی‌ها استوار بر یک سلسله مفروضات است، بنابراین باید مفروضات مستحکمی‌ وجود داشته باشد تا بتواند حسابرس را قانع کرده که احتمال به وقوع پیوستن چنین رویدادی زیاد است. باید گزارش مالی در مورد سود هر سهم آتی قبل از رسیدن سال مالی تهیه شده و برای اظهارنظر به حسابرس داده شود که چه میزان احتمال وقوع آن وجود دارد.

نایب‌رییس شورای عالی انجمن‌ حسابداران خبره ایران، در ادامه با اشاره به این که استاندارد حسابرسی ۳۴۰ تدوین شده، اما استاندارد حسابداری هنوز بیرون نیامده است، گفت: مرجع تدوین‌کننده با بورس اوراق بهادار، سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران توافق کرد‌ه‌اند که شکل گزارش به چه صورت باشد و مدیران اطلاعات را براساس فرم و شکل، تهیه و سپس ادعا مورد بررسی قرار گیرد. اما مشکل اساسی این‌جاست که مدیران این گزارش را نمی‌دهند، اما از حسابرس خواسته می‌شود که اظهارنظر کند.

خستویی در ادامه گفت: البته ایراد تنها برای بورس یا سازمان حسابرسی نیست، بلکه باید از لحاظ کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد. بورس می‌تواند به همین صورت روند کار را قبول کند تا تمام عوامل و اقدامات فراهم شده و تکالیف هر دو سوی این کار به روشنی بیان شود. همچنین استاندارد ۳۴۰ مشمول همه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است.

او در مورد نقش حسابداران و حسابرسان در راستای شفاف‌سازی بازار سرمایه، گفت: نتیجه همه کارها عملکرد بنگاه‌های اقتصادی در شکل صورت‌های مالی نماد پیدا می‌کند، هرچه قدر اصول، موازین و استاندارد‌ها به راحتی و روشنی تهیه شود، شرکت‌ها هم لازم به رعایت کامل شوند اطلاعات شفاف‌تر و راحت‌تر ارائه خواهد شد.

حسابرس معتمد بورس در ادامه با بیان این مطلب که سرمایه‌گذار بازار سرمایه به استناد صورت‌های مالی، برای خرید سهم تصمیم‌گیری می‌کند، گفت: برای شفاف‌سازی نه تنها مراجع تدوین‌کننده استاندارد‌ها باید کار بزرگ‌تری را انجام دهند، بلکه بورس باید قانونمند کردن خود را به روشنی با توجه به مقررات به شدت پیگیری کند و حسابرسان باید خود را به روزتر کنند.

خستویی درباره آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی - که جهت اظهار نظر برای روش‌های قیمت‌گذاری و این که دارای منطق کافی و اصول موازین قابل اتکا است- به ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط داده شده است گفت: با توجه به این‌که آیین‌نامه در اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی بسیار کاربرد خواهد داشت، بنابراین بر روی روش‌های آن کارهایی صورت گرفته که در نهایت اجرای این آیین‌نامه را خواهیم داشت.