«کانی های فلزی» پیشروترین گروه در نیم سال اول

گروه بورس - فرخنده رحیمی: گروه کانه‌های فلزی پربازده‌ترین گروه بورس اوراق بهادار در شش ماه اول سال بودند. گروه کانه‌های فلزی شامل ۸ شرکت بورسی هستند که در شش ماه اول امسال پربازده‌ترین گروه بورسی بودند. حجم معاملات این گروه در این دوره زمانی ۳۷۳میلیون و ۴۹۶هزار سهم به ارزش ۱۹۷۲میلیارد و ۱۸۱میلیون ریال بود. شرکت باما بیشترین بازدهی را در بین این شرکت‌ها به خود اختصاص داد. شرکت باما سود هر سهم خود را ۴۷۹۲ ریال پیش‌بینی کرده است و سرمایه آن ۴۹میلیارد و ۵۳۶میلیون ریال است. تعداد سهام معامله شده این شرکت ۸میلیون و ۱۸۰هزار و ۵۲۷ سهم بود که به ارزش ۲۳۳میلیارد و ۵۴۲میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

قیمت سهام این شرکت در ابتدای امسال ۱۲۳۰۲ ریال بود که در پایان شش ماه اول به ۴۰۰۹۷ ریال رسید که ۲۶/۳۵۲درصد رشد داشت. شرکت باما در گزارش ۳ ماهه خود، درصد پوشش سود پیش‌بینی خود را ۳۰درصد اعلام کرده است و در نظر دارد ۵۰درصد از سود خود را در بین سهامدارانش تقسیم کند. تولیدات شرکت باما شامل کربنات روی، کنسانتره اکسید روی، کنسانتره اکسید سرب، کنسانتره سولفور روی و کنسانتره سولفور سرب است. براساس گزارش «سه‌ماه» مقدار تولید کربنات روی شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹/۱۸۲درصد افزایش داشته است.تولید کنسانتره سرب و کنسانتره سولفور روی نیز نسبت به دوره گذشته افزایش و کنسانتره اکسیدروی و کنسانتره سولفور سرب کاهش داشته است. طبق این گزارش پیش‌بینی شرکت از فروش تولیدات خود تا پایان دوره «سه‌ماه» دو برابر سال گذشته خواهد بود. شرکت صنعتی و معدنی امیر،کاما آراسته معدن و سرمایه‌گذاری دانایان پارس بزرگترین سهامداران این شرکت هستند. شرکت معادن بافق جایگاه دوم گروه کانه‌های فلزی از نظر رشد قیمت در شش‌ ماه گذشته را داشت.رشد قیمت معادن بافق ۳۷/۱۰۰درصد بود که به سبب معامله ۵۹۸میلیون و ۹۸۱هزار سهم به ارزش ۴میلیارد و ۳۵۸هزار ریال اتفاق افتاد. شرکت معادن بافق سود هرسهم خود را ۹۸۶ریال پیش‌بینی کرده و سرمایه آن ۱۰میلیارد و ۱۲۵میلیون ریال است، ۲۰درصد از سهام این شرکت به صورت آزاد در بازار مورد دادوستد قرار می‌گیرد.تولیدات شرکت معادن بافق کنسانتره سولفور روی و کنسانتره سولفور سرب است. پیش‌بینی فروش سال‌جاری این شرکت نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰درصد افزایش نشان می‌دهد. شرکت خدمات بازرگانی پیمان امیر، عمده‌ترین سهامدار این شرکت است.

معادن و فلزات که در سه ماه اول سال هفتمین شرکت این گروه از نظر بازدهی بود، در سه ماه دوم و به خصوص در ماه آخر عنوان دوم این گروه را از نظر رشد قیمت داشت. افزایش این شرکت ۴۲/۸۱درصد بود و قیمت آن از ۲۱۷۲ریال به ۳۸۶۶ریال رسید. شرکت معادن و فلزات که دوران افت و رکود طولانی راگذرانیده بود، با رشد قیمت سهام شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو و افزایش ارزش پرتفوی شرکت شروع به رشد و افزایش کرد. تغییر مدیرعامل و حمایت سهامدار عمده این شرکت یعنی صندوق بازنشستگی نیز بر افزایش قیمت سهام آن تاثیرگذار بود.

شرکت معادن و فلزات سود هرسهم خود را برای سال‌جاری ۳۱۰ریال پیش‌بینی کرده و سرمایه آن بالغ بر ۱۲۶۲میلیارد و ۲۵۰میلیون ریال است.شرکت معادن روی در ابتدای امسال بیشترین ارزش معامله را در بین گروه‌های کانه‌های فلزی داشت.

حجم معاملات این شرکت ۷۳میلیون و ۸۴۳هزار سهم، به ارزش ۴۶۴میلیارد و ۴۸۶میلیون ریال بوده است، که با رشد معادن و فلزات به رتبه دوم این گروه افت کرد. خاک پرعیار مرطوب، خاک کم‌عیار مرطوب و کنسانتره روی تولیدات این شرکت را تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش این شرکت تولید کنسانتره روی در سال جاری ۹/۴۰۹درصد رشد خواهد داشت و طبق این گزارش تولید خاک پرعیار و کم‌عیار کاهش نشان می‌دهد.شرکت معادن روی سود هر سهم خود را برای سال‌مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۸۵ با سرمایه ۵۴۸میلیارد و ۶۲۵میلیون ریال، مبلغ ۱۰۳۱ ریال پیش‌بینی کرده است و هیات‌مدیره سود قابل‌ ‌تقسیم خود را برای سهامداران ۹۰درصد اعلام کرده است.شرکت معدنی دماوند نیز سومین شرکت‌ پربازده این گروه بود که طی دوره ۶ماه اول سال ۷۸/۹۹درصد رشد قیمت داشت. تعداد سهام معامله‌شده این شرکت ۲۳۵میلیون و ۸۳۶هزار سهم بود. قیمت این شرکت در این دوره از ۱۳۶۳ریال به ۲۷۰۱ریال افزایش یافت. تولیدات این شرکت شامل اسید بوریک، پوکه معدنی، سنک بر، کنسانتره و سایر کانی‌ها می‌شود. شرکت معدنی دماوند سود هر سهم خود را ۲۰۰ریال پیش‌بینی کرده است و سرمایه آن بالغ‌بر ۱۰میلیارد ریال است. شرکت طبق گزارش سه ماه خود ۱۶درصد از سود پیش‌بینی خود را پوشش داد و در نظر دارد ۷۵درصد از سود خود را در بین سهامدارانش تقسیم کند.

تحلیل کارشناسان نشان می‌دهد که روند افزایشی قیمت سرب و روی موجب رشد قیمت سهام شرکت‌های این گروه بوده است.

طی شش‌ماه نخست امسال با توجه به رشد قیمت‌ها وضعیت مناسبی را در تولید و فروش سرب و روی در کشور داشته‌ایم.

نگاهی به قیمت جهانی روی نشان می‌دهد که قیمت روی در سال ۱۳۸۲ مبلغ ۱۱۵۰دلار در هر تن، ۱۳۸۰دلار در تن در سال ۱۳۸۳، ۲۵۰۰دلار در تن در سال ۱۳۸۴ و به ۳۳۵۰دلار در تن در سال ۱۳۸۵ رسیده است، این رشد طی چهار سال به ۳برابر رسیده است.

همچنین طرح جامع فولاد نیز باعث افزایش تولید فولاد و به تبع آن سنگ‌آهن شده است، از آنجا که بهای سنگ‌آهن در بازار‌های جهانی بالا رفته، بر قیمت سنگ‌آهن داخلی نیز تاثیرگذار بوده است، این دلایل موجب شده که شرکت‌های گروه کانی‌های فلزی EPS خود را در هر سال افزایش داده و قیمت آن نیز در بازار بورس شاهد رشد باشد.