گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد وستد سهام هفته گذشته با چرخش میان گروه‌های مورد اقبال مواجه شد و گروه‌های پیشرو معدنی و خودرویی جای خود را به گروه بانکی با صدرنشینی بانک‌های دولتی دادند. در بازار سهام معامله‌گران در میانه هفته در شرایطی شاهد چرخش گروه‌های پیشرو بودند که این چرخش از منظر کارشناسان بازار ناشی از بروز برخی تغییرات مهم در بازار است. از این دیدگاه نقدینگی موجود در بازار در سطح فوق‌العاده‌ای به سر می‌برد که ثبت روزانه معاملات بیش از یکصد میلیارد تومان و بعضا حتی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان، نشان‌دهنده نقدینگی فوق‌العاده بازار است. نقدینگی که به‌رغم حرکت بازارهای موازی از جمله بازار طلا و سکه، در بازار سرمایه ماندگار بوده و به نظر می‌رسد همچنان گزینه اول سود آوری، بازار سرمایه باشد.

کارشناسان در بررسی دلایل چرخش بازار در هفته گذشته به دو موضوع اساسی توجه دارند. بررسی دیر هنگام لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی سبب شده است ریسک تحولات این لایحه و مندرجات آن از انتهای سال ۸۹ به ابتدای سال جاری منتقل شود. لایحه بودجه به دلیل در برگرفتن برخی مسایل مهم از جمله هزینه‌ها و درآمدهای دولتی می‌تواند بر بازار سرمایه موثر باشد. در این میان انتشار شایعاتی در مورد تغییر نرخ حقوق معدنی در کمیسیون تلفیق سبب افول گروه معدنی شده است هر چند که هنوز خبری دقیق در مورد این تغییر و میزان نهایی آن منتشر نشده است، اما این خبر بهانه‌ای برای اصلاح قیمتی سهام گروه معدنی که با رشد اخیر قیمتی، رکوردهای ارزش بازار جدیدی را شاهد بوده‌اند، فراهم آورده است. از دیدگاه کارشناسان، ارزش بازار ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی گل گهر و ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی چادرملو که چندین برابر برخی از شرکت‌های بورس از جمله بانک‌های دولتی شده است نیز برای این اصلاح قیمتی توجیهاتی را ایجاد کرده است. در همین حال با توجه به ثبات بازارهای جهانی، انتظار تغییر در سود شرکت‌های سنگ آهنی حداقل تا زمانی که قیمت بیلت فولاد خوزستان تغییری نکرده است، وجود ندارد. در کنار این مساله براساس مصوبه دولت، بدهی شرکت‌های توانیر، آب منطقه‌ای، برق منطقه‌ای، آب و برق خوزستان، توسعه منابع آب و نیروی ایران و سازمان توسعه برق ایران شامل اصل، سود و کارمزد تسهیلات بانکی تا سقف ۶۵ هزار میلیارد ریال به بانک‌ها و بانک مرکزی به حساب بدهی دولت انتقال یافته است. این مصوبه از این نظر اهمیت دارد که بخش عمده این بدهی در بانک‌های دولتی در ردیف بدهی‌های معوق و سررسید گذشته قرار داشته و با انتقال آن به حساب دولت ضمن کاهش میزان ذخایر بانک‌های دولتی، امکان دریافت آنها از طریق واگذاری سهام، اموال و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای انتفاعی نیمه‌تمام یا آماده بهره‌برداری یا در حال بهره‌برداری، دارایی‌های وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن و سایر طرق قانونی توسط وزارت یادشده یا سازمان خصوصی‌سازی حداکثر تا پایان شهریور ۱۳۹۰ وجود دارد. در این فضا دریافت نزدیک به هزار میلیارد تومان بدهی تنها در بانک ملت سبب شد تا حرکت بازار در بانک‌های دولتی به‌رغم کاهش سود بانکی در سال جاری صورت گیرد. کارشناسان بازار در انتظار آن هستند تا در نبود عرضه‌های اولیه، بازار همچنان در هفته‌های آینده روند چرخشی خود را میان گروه‌ها ادامه دهد تا در نهایت بتواند در این چرخش‌ها فرصتی برای هضم بخش عمده نقدینگی که در بازار حضور دارد، فراهم آورد.

در بازار سرمایه معامله‌گران در کنار مسائل ذکر شده با برخی از تحولات مهم دست به گریبان هستند. در تحولات اقتصادی، معامله‌گران پس از تغییر نرخ محصولات پتروشیمی در بورس کالا و بازگرداندن قیمتی به فوب منهای ۵ درصد به جای فوب مرداد ۸۹ منهای ۵ درصد شاهد بهبود شرکت‌های پتروشیمی هستند.

در همین حال در مسائل اقتصادی تغییرات بازار طلا نیز از دید معامله‌گران پنهان نیست هر چند که به دلیل نبود ابزارهای طلای پایه، همچنان ارتباط میان بازار سرمایه و طلا و ارز قطع است و کمبود ابزارهایی نظیر صندوق‌های طلا و ارز در بازار به چشم می‌خورد. همچنین تغییر نرخ ارز در زمستان سال گذشته و طلای در حال حاضر نشانی از حرکت نقدینگی دارد. همین امر موجب شده است برخی کارشناسان از احتمال تغییر در تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود بانکی خبر دهند. از دیدگاه این کارشناسان حرکت کنونی بازار طلا ناشی از کاهش سود بانکی و خروج نقدینگی از بانک‌ها تلقی می‌شود، از این نظر اگر چه به دلیل موجودی طلای بانک مرکزی نگرانی از تغییرات نرخ این کالا وجود ندارد، اما امکان بروز این رفتار در بازارهای دیگر نیز که ممکن است دسترسی دولت برای کنترل آنها محدود تر از بازار ارز و طلا است، وجود دارد. این امر به ویژه در صورتی که گرایش به بازار مستغلات رخ دهد لزوم استفاده از فرصت کنونی بازار سرمایه را دو چندان می‌سازد؛ چرا که در صورتی که نقدینگی کنونی نتواند در بازار سرمایه مستقر شود، خروج آن می‌تواند بازارهای دیگر را متاثر کند. از این نظر کارشناسان بازار بر لزوم عرضه اولیه شرکت‌های جدید تاکید دارند که در این زمینه، عرضه پتروشیمی پردیس در هفته آینده رخ خواهد داد.

از سویی بورس با شروع سال جدید در حال ورود به فصل مجامع است که مجمع سرمایه‌گذاری غدیر در میانه هفته آینده نخستین مجمع مهم فروردین ماه خواهد بود. انتظار می‌رود برگزاری مجامع همچنان بازار را پرتلاطم نگاه دارد به ویژه که می‌تواند سرمایه‌گذاران را به دلیل سود نقدی مجامع تحریک و فعال کند.

در بازارهای جهانی بهای فلزات با نوسان مواجه بوده است. بهای مس در آخرین معاملات ۹ هزار و ۳۲۶ دلار در هر تن رقم خورده است. بهای آلومینیوم در حد ۲ هزار و ۶۱۷ دلار در هر تن، سرب در حد ۲ هزار و ۶۸۳ دلار در هر تن و فولاد در حد ۵۳۵ دلار در هر تن رقم خورده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه همچنان شاهد پیشروی گروه مالی و در مقابل استراحت گروه خودرویی و معدنی بود.

معامله‌گران در روز چهارشنبه در فضایی فعالیت خود را شروع کردند که نگاه‌ها به سوی نماد تازه وارد فولاد آلیاژی ایران و همچنین تحولات گروه معدنی بود.

در نماد فولاد آلیاژی رشد قیمت و انتشار شایعاتی در مورد احتمال توقف این نماد منجر شد که پس از چندین هفته از ورود این نماد به بورس، در نهایت این نماد به تعادل نسبی رسید. در همین حال خرید بخشی از سهام عرضه شده توسط سهامداران این شرکت موجب شده است تا بازار با شگفتی مواجه باشد. طرح توسعه قابل‌ملاحظه فولاد آلیاژی ایران سبب شده تا این شرکت در سایه کاهش فولادهای خاص ناشی از مشکلات واردات این محصولات از شرایط مناسبی برخوردار باشد. در همین حال این شرکت دارای سهام ۲۵ درصدی در شرکت فولاد غدیر ایرانیان است.

در گروه معدنی، تکذیب اولیه برخی از ارقام در مورد رشد بهره مالکانه معادن سبب شد تا صف‌های فروش معادن چادرملو و گل‌گهر جمع شود.

در گروه پتروشیمی، معامله‌گران روز دوشنبه این هفته شاهد عرضه اولیه سهام پتروشیمی پردیس خواهند بود. ۵۰میلیون سهم پردیس در شرایطی راهی تابلو می‌شود که این شرکت با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی دومین شرکت کودشیمیایی بازار سرمایه پس از پتروشیمی شیراز است.

مصطفی امیدقائمی در گفت‌‌وگو با فارس، با اشاره به پذیرش و درج نام پتروشیمی پردیس با نماد معاملاتی «شپدیس» در بازار اول فرابورس و به عنوان هفدهمین نماد معاملاتی پذیرفته شده در فرابورس اظهار داشت: ۵ درصد سهام این شرکت روز دوشنبه در فرابورس عرضه خواهد شد.

این شرکت که دارای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر است با سود هر سهم ۱۰ هزار و ۹۲۰ ریال پیش بینی شده برای سال ۸۹ عرضه می‌شود. عرضه این شرکت که ۶/۸۱ درصد آن متعلق به توسعه الوند غدیر و ۱۷ درصد آن متعلق به بازرگانی پتروشیمی است، می‌تواند تاثیر مهمی را بر سرمایه‌گذاری غدیر داشته باشد. به ویژه که بهای تمام شده این شرکت برای غدیر کمتر از ۲ هزار ریال ارزیابی می‌شود. نماد سرمایه‌گذاری غدیر در پایان معاملات برای برگزاری مجمع سالانه متوقف خواهد شد و روز دوشنبه عرضه اولیه پردیس توام با برگزاری مجمع سالانه غدیر صورت خواهد گرفت. این عرضه اولیه می‌تواند بیش از ۶۰ میلیارد تومان از نقدینگی بازار را جمع‌آوری کند.

در گروه خودرویی، شرکت سرمایه‌گذاری سایپا روز پنج‌شنبه شاهد برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه بود که در این مجمع سرمایه‌ اسمی این شرکت با افزایش ۷۱ درصدی از ۱۷۵ به ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی اعمال شده تا با تجهیز منابع مالی لازم، برنامه‌های شرکت برای سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومانی در سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴، ۶/۶۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی و ۴/۲ میلیارد تومان مشارکت در افزایش سرمایه بانک پاسارگاد اجرایی شود.

عیسی حسین‌پناه، مدیرعامل سرمایه‌گذاری سایپا در این مجمع گفت: طبق آخرین بررسی‌ها سود عملیاتی سال ۸۹ این شرکت با سرمایه ۱۷۵ میلیارد‌تومانی (حسابرسی نشده) ۲۳۶ میلیارد تومان بود که به ازای هر سهم ۱۳۰ تومان است.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود تا در اسرع وقت نماد معاملاتی شرکت در بورس باز شود. بنابراین از سهامداران درخواست می‌شود تا با واریز وجه مربوط به افزایش سرمایه طی این مرحله در کوتاه‌ترین زمان اقدام کنند تا مجمع سالانه شرکت بعد از ثبت سرمایه جدید در تیرماه برگزار شود.

این مقام مسوول در ادامه اظهارات خود با ارائه توضیحاتی در رابطه با آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری در دهکده پاسارگاد واقع در کرج، در رابطه با وضعیت سرمایه گذاری در دو شرکت بورسی ملی مس و بانک پارسیان هم خاطرنشان کرد: فعلا‌ برنامه‌ای برای فروش سهام ملی مس نداریم. در رابطه با بانک پارسیان هم این بانک

مثل دیگر شرکت‌ها زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری است، اما با توجه به محدودیت‌های موجود در ترکیب سهامداری بانک‌ها، سرمایه‌گذاری سایپا یا هر شخص حقوقی دیگری حداکثر تا ۱۰ درصد از امکان خرید سهام بانک پارسیان برخوردار خواهد بود. همچنین یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که شرکت سرمایه‌گذاری سایپا اقدام به ورود کرده است، ساخت‌و‌ساز در زمین‌های متعلق به گروه سایپا است.

در گروه خودرویی، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت :تولید پژو روآ در این شرکت از ابتدای نیمه دوم سال متوقف می‌شود.

علی اصغر سرایی نیا افزود : در نیمه اول امسال به تمامی تعهدات خود در قبال سازمان تاکسیرانی و متقاضیان تعویض خودروهای فرسوده با پژو روآ عمل خواهیم کرد.

در گروه تصفیه نفت، نماد پالایشگاه تبریز تحت تاثیر اعلام عرضه عمده بلوک مدیریتی این شرکت در هفتم اردیبهشت ماه با قیمت پایه ۳ هزار و ۹۳ ریال قرار دارد.

در گروه تجهیزات بازار روز چهارشنبه شاهد نوسان قیمتی در مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران بود. انتشار شایعه‌ای در مورد حق لیسانس تولید توربین‌های این شرکت باعث شد این نماد در مرز قیمت ۵ هزار ریال با افت مواجه شود، اما با تکذیب این شایعه، روند قیمتی این نماد به حالت تعادل بازگشت.

براساس اعلام مپنا قرارداد لیسانس این شرکت از سال ۲۰۰۳تا ۱۵سال اعتبار دارد. در گروه سیمانی، سیمان شاهرود مجوز افزایش سرمایه۱۵ میلیارد تومانی خود را دریافت کرده است.

در گروه بانکی، بانک سینا نیز برای رسیدن به سطح سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی اجباری بانک مرکزی، مجوز افزایش سرمایه خود را دریافت کرده است.

در نماد مخابرات، انتشار خبرهایی در مورد احتمال معامله غیر‌مستقیم ۱۰ درصد سهام مخابرات همچنان این نماد را مورد توجه بازار قرار داده است. در همین حال مخابرات با انتشار صورت‌های حسابرسی شده مخابرات‌های استانی انتظار برای برگزاری مجمع این شرکت در نیمه اول اردیبهشت را افزایش داده است. در گروه سرمایه‌گذاری بوعلی با انتشار اطلاعیه‌ای از تحقق سود هر سهم اندکی بیش از ۱۸۰ ریال در شش ماهه خبر داد.

در گروه شیمیایی، سرمایه‌گذاری البرز در اطلاعیه‌ای شایعه واگذاری سهام تولی پرس را تایید کرد. انتظار می‌رود این معامله تا ۳۵۰ ریال به سود این هلدینگ بیفزاید. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری البرز با نقدینگی حاصل از این معامله به خرید یا توسعه شرکت‌های دارویی خود ادامه دهد.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت و پر حجم بود که در آن ۱۷۲ میلیارد تومان سهام معامله شد که ۷/۱۹ درصد آن را معاملات نماد فولاد آلیاژی ایران تشکیل داد. از ۲۳۴ نمادی که روز چهارشنبه به روی تابلو رفتند، ۱۳۶ نماد با افت قیمت و ۹۵ نماد با رشد ارزش معامله شدند. با این کارنامه شاخص در کل هفته با ۱۲۹ واحد رشد مواجه شد.

ارزش معاملات نیز با رشد ۷۰ درصدی نسبت به هفته قبل به ۹۵۷ میلیارد تومان رسید و شمار خریداران سهام نیز در بازار با ۳۳ درصد افزایش به ۵۶ هزار و ۶۱۸ نفر رسید.