شرکت ملی صنایع مس ایران بزرگترین تولید‌کننده محصولات مسی کشور است. این شرکت دارای پروانه بهره‌برداری از سه معدن بزرگ سرچشمه، میدوک و سونگون است. بیشترین ظرفیت استخراج سالانه 14 میلیون تن است که به معدن سرچشمه تعلق دارد.

توضیح روش شناختی تحلیل
روند کلی تحلیل به این ترتیب است که ابتدا میزان فروش محصولات شرکت تخمین زده می‌شود. سپس به کمک برآوردی از مبلغ فروش محصولات شرکت، مقدار ریالی فروش محاسبه می‌شود. در نهایت با کاستن هزینه‌ها، سود شرکت به‌دست می‌آید.
تعدیل درآمد حاصل از فروش
تخمین میزان فروش
با توجه به آمار فروش شش ماهه و نیز فروش سال‌های گذشته و با بررسی روندها، تناژ فروش از پنج روش تخمین زده می‌شود. میانگین این ارقام به عنوان پیش‌بینی تناژ فروش استفاده می‌شود.
تخمین نرخ فروش
برای تخمین قیمت هر تن محصول در سال ۸۹، میانگین وزنی نرخ فروش محصولات در شش ماه اول و دوم مد نظر قرار می‌گیرد به نحوی که قیمت هر تن محصول در نیمسال اول مطابق گزارش ۶ ماهه و در نیمسال دوم برابر قیمت دی‌ماه در نظر گرفته می‌شود. درباره نرخ فروش محصولات نکات ذیل قابل توجه است:
1- مس کاتد محصول اصلی فملی به حساب می‌آید و معمولا قیمت دیگر محصولات را با آن مقایسه می‌کنند. صادرات هر تن مس کاتد با نرخ جهانی انجام می‌شود؛ بنابراین برای نیمسال دوم میانگین قیمت قرارداد‌های آتی ماه دسامبر لحاظ می‌شود (9،430 دلار). همچنین نرخ تسعیر ارز برابر 10،300 ریال در نظر گرفته می‌شود.
۲- محصولات ریخته‌گری مانند مفتول حدودا ۲۰۰ دلار بالاتر از مس کاتد فروخته می‌شود.
3- محصولات ناخالص مس شامل کنسانتره مس و ته‌پاتیل در حدود قیمتی یک‌چهارم تا یک‌سوم مس کاتد فروخته می‌شود.
(با در نظر گرفتن قیمت‌های جهانی فعلی برای شش ماهه دوم سال)
تعدیل هزینه‌ها
هزینه‌ها به سه بخش بهای تمام‌شده کالای فروش رفته، عمومی و اداری و هزینه‌های مالی تقسیم می‌شود. بهای تمام شده کالای فروش رفته شامل سه جزء هزینه مواد مستقیم، سربار و دستمزد مستقیم است.
هزینه‌ مواد مستقیم
مواد مستقیم مصرفی شرکت قراضه و کنسانتره مس است. شرکت ۹۴ درصد از کنسانتره مس مورد نیاز خود را از تولیدات خود تامین می‌کند و مابقی را خریداری می‌کند. تخمین تناژ و نرخ مواد مستقیم مصرفی در جدول ۳ آورده شده است.
هزینه سربار
بررسی اجمالی تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر قسمت‌های انرژی‌بر شرکت نشان می‌دهد حدود ۱۱ درصد از هزینه سربار به انرژی مصرفی و حدود ۱۲ درصد آن به هزینه حمل مربوط است. با این تعبیر هزینه مربوط به مصرف انرژی و حمل‌و‌نقل در سال ۸۹ با استفاده از ارقام مقایسه‌ای سال‌های ۸۸ و ۸۷ به ترتیب برابر ۳۳۶،۵۵۴ و ۳۸۰،۳۷۵ میلیون ریال
خواهد بود.
به این ترتیب با توجه به اثر هدفمند کردن یارانه‌ها، هزینه انرژی مصرفی در۳ ماهه چهارم، به طور میانگین با ۳۰۰ درصد و هزینه حمل‌و‌نقل با ۱۵ درصد رشد محاسبه می‌شود که نتایج در جدول ۴ آمده است.
هزینه دستمزد مستقیم
با توجه به روند سال‌های گذشته، هزینه دستمزد مستقیم برابر ۱،۹۹۰،۰۰۰میلیون ریال به‌دست می‌آید.
هزینه‌های مالی
جریان خالص ورود(خروج) وجه نقد ناشی از فعالیت‌های تامین مالی در سال ۸۸ برابر ۸۴۲،۳۶۳ میلیون ریال است که با انتقال ۱۸ درصد این مبلغ به سال ۸۹ و با در نظر گرفتن هزینه مالی سال ۸۸، کل مبلغ هزینه مالی سال ۸۹ تقریبا برابر ۴۷۶،۰۰۰ میلیون ریال حاصل می‌شود.

سایر درآمدها (هزینه‌های) عملیاتی و غیر‌عملیاتی
درآمد (هزینه) عملیاتی و غیر‌عملیاتی شرکت مطابق صورت‌های مالی 9 ماهه، به ترتیب برابر صفر و 285،829 میلیون ریال در نظر گرفته می‌شود.
لازم به ذکر است سایر اقلام صورت سود و زیان مطابق بودجه لحاظ می‌شود.
تهدیدها و فرصت‌ها
۱- با توجه به افزایش سهم صادرات به میزان ۶۰ درصد از تولیدات، هرگونه تغییرات بهای جهانی محصولات در درآمد فروش شرکت تاثیر‌گذار است.
2- اثرات تغییرات نرخ ارز در داخل کشور
۳- هرگونه تحریم احتمالی نسبت به صادرات محصولات شرکت
4- تقاضای بالقوه و بالفعل در داخل کشور جهت فروش محصولات وجود دارد و این درحالی است که در داخل کشور «فملی» بدون رقیب است.
۵- محصولات مسی به عنوان کالای استراتژیک محسوب می‌شوند؛ بنابراین تغییرات نرخ رشد اقتصادی در جهان موجب تغییرات تقاضا خواهد شد.
6- تحقق پوشش 80 درصدی سود هر سهم در 9 ماهه سال‌جاری.
شرکت ساوآفرین