گروه بورس - معاملات آتی روز گذشته در حالی سپری شد که همچنان روند بازار با معامله تک‌نمادها ادامه می‌یابد. دیروز نیز بازار ضعیف قراردادهای آتی با معامله 12 قرارداد «فملی» آبان‌ماه سپری شد که افزایش 60 ریالی قیمت این قرارداد را به دنبال داشت.

به اعتقاد کارشناسان، بازار آتی تحت‌تاثیر بازار نقدی اوراق بهادار تغییر جهت داده و تا جایی که همچنان «فملی» آبان‌ماه بدون رقیب جدی برای معامله‌گران بازار جلب توجه می‌کند.
این در حالی است که با وجود معامله 12 قرارداد از این نماد به ارزش 325 میلیون و 875 هزار ریال، 22 تقاضای خرید و 15 تقاضای فروش از این نماد همچنان در سیستم معاملات باقی ماند. همچنین تقاضا برای «فملی» آبان به سرعت طی چند روز گذشته موقعیت‌های باز در این نماد را به 106 رسانده است. بر این اساس این نماد بیشترین تمرکز بازار را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر «وکار» و «رپارس» آبان‌ماه به ترتیب با 6 و 13 تقاضای خرید و نیز «وغدیر» آبان، «فملی» اسفند، «فولاد» اسفند و «ومعادن» اسفند در مجموع با 40 تقاضای خرید مواجه بودند. این در حالی است که قراردادهای فولاد آبان و «فولاد» دی‌ماه که در این اواخر با تقاضاهای خرید قابل‌توجهی مواجه بود، بدون تقاضای خرید باقی مانده است.
بورس آتی نیازمند فرهنگ‌سازی
در همین حال دبیر کارگروه بازار آتی محدودیت دسترسی به سیستم معاملات را دغدغه اصلی معامله‌گران بورس آتی عنوان کرد. تاج‌آبادی با بیان این مطلب گفت: این در حالی است که از میان 30 کارگزار بورس آتی فقط 10 کارگزار در زمینه بورس آتی به صورت جدی و فعال حضور دارند. وی فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی را نکته کلیدی در رونق معاملات آتی عنوان کرد و افزود: طبیعی است که نقش کارگزاران در این قضیه جدی است و به دلیل عدم‌دسترسی آسان این مساله از سوی کارگزارن به صورت پررنگ صورت نگرفته است. تاج‌آبادی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر معامله‌گران بورس آتی بهتر است با ترسیم دورنمای بلندمدت یا میان‌مدت از بازار اقدام به معامله کنند. بنابراین براساس پیش‌بینی و برآوردهای مناسب فعالان بازار می‌توانند تصمیمات بهتری اتخاذ کنند. وی تصریح کرد: البته لزوما تبعیت از قیمت نقدی سهام تبعات منفی برای فعالیت در بورس آتی ندارد؛ چراکه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای با استفاده از فرصت‌های بازار نقدی در بازار آتی سرمایه‌گذاری مثبتی انجام می‌دهند. تاج‌آبادی درخصوص روند معاملات قراردادهای آتی اظهار کرد: بازار آتی به دلیل تازگی و کم تعداد بودن سرمایه‌گذاران در حال حاضر در نوسان است و طبیعی است که پس از چند روز رونق، معاملات دچار رکود شود. بدیهی است که با گذشت زمان و افزایش فعالان، گردش معاملات روزانه این بازار به حد قابل‌توجهی خواهد رسید. دبیر کارگروه بازار آتی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل ابهام پیش روی سرمایه‌گذاران از وضعیت طرح تحول و دورنمای شرکت‌ها، اقبال سرمایه‌گذاری برای قراردادهای با سررسید‌های نزدیک‌تر بیشتر است. تاج‌آبادی تاکید کرد: کارگزاران فعال بازار روی سهامی که افق مثبت‌تری را ترسیم می‌کنند، وارد شده و اقدام به جذب مشتری می‌کنند. از سوی دیگر با تاثیرپذیری قراردادهای آتی از بازار نقدی سهام مثلا «کچاد» که روند باثباتی در بازار نقدی دارد نتوانسته برای سرمایه‌گذاران نوسان‌گیر در بورسی آتی جذاب باشد یا معاملات بلوکی سایپا از جذابیت این قرارداد برای معامله‌گران آتی کاسته است.