گروه بورس- مدیرعامل فرابورس ایران از معامله سهام سه شرکت پتروشیمی زاگرس و پردیس و سپرده‌گذاری مرکزی به ارزش 820میلیارد تومان در روز گذشته خبر داد.

مصطفی امیدقائمی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد افزود: ۱۶‌درصد از سهام پتروشیمی زاگرس که معادل ۳۸۴میلیون سهم این شرکت بود، روز گذشته در دومین روز رقابت با قیمت پایه ۸‌هزار و ۶۲۰ریال عرضه و در نهایت با قیمت ۸هزار و ۶۲۳ریال معامله شد. وی با بیان اینکه عرضه‌ این سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفت، توضیح داد: ۱۶‌درصد از سهام پتروشیمی زاگرس که از بهترین شرکت‌های پتروشیمی است به ارزش ۳۳۰میلیارد تومان به کنسرسیومی از شرکت‌ها و نهادهای مالی داخلی واگذار شد.
قائمی قیمت پایه هر سهم بلوک پتروشیمی زاگرس را 4هزار و 800ریال عنوان کرد و گفت: رقابت چندین گروه برای به دست آوردن بلوک زاگرس سبب شد تا قیمت هر سهم این شرکت با 80‌درصد رشد به 8‌هزار و 623ریال برسد. مدیرعامل OTC در ادامه با اشاره به معامله 49‌درصد از سهام پتروشیمی پردیس در این بازار گفت: روز گذشته 49‌هزار سهم پتروشیمی پردیس یا همان اوره و آمونیاک غدیر با قیمت پایه هر سهم 10‌میلیون تومان عرضه شد که پس از رقابت تا قیمت 100میلیون و 4ریال این بلوک به ارزش 490میلیارد و 20میلیون تومان به یک خریدار داخلی رسید.
وی همچنین از معامله بلوک دوم ۵‌درصدی سپرده‌گذاری مرکزی در OTC سخن گفت و افزود: این بلوک نیز که روز یک‌شنبه با قیمت ۲‌هزار و ۷۲۰ریال عرضه شده بود، دیروز با قیمت ۳‌هزار و ۱۶۰ریال معامله شد. قائمی عرضه ۵۲۰میلیارد تومانی گروه هتل‌های هما و عرضه دومیلیارد تومانی حمل‌ونقل ریلی نیرو را از عرضه‌های دولتی دیگری عنوان کرد که امروز سه‌شنبه در بازار فرابورس انجام خواهد شد. وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به عدم قابلیت پذیرش شرکت‌های اخراج شده بورس در فرابورس گفت: نماد برخی شرکت‌های خارج شده از بورس تنها در بازار سوم می‌توانند برای چند دقیقه معامله شوند، تا سهامداران آنها بتوانند سهام خود را بفروشند یا بالعکس خریداری کنند و بلافاصله نماد این شرکت‌ها بسته می‌شود. وی ادامه داد: ‌این اقدام تنها برای امکان معامله سهام شرکت‌های اخراج شده از بورس صورت می‌گیرد و به معنای پذیرش آن‌ها نیست، بلکه سهام آنها می‌تواند در بازار سوم برای دقایقی قابل معامله باشد. وی تاکید کرد: از آنجا که بسیاری از شرکت‌های خارج شده از بورس مشمول ماده ۱۴۱ هستند، قابلیت پذیرش در فرابورس را ندارند؛ چرا که شرکت‌های سودده باید وارد OTC شوند و شرکت‌های اخراجی پس از جمع‌آوری برگه‌ سهام خود می‌توانند در فرابورس آن هم به صورت موقت معامله شوند. وی اولویت فرابورس را پذیرش شرکت‌های بزرگ و سودده عنوان کرد و گفت: در همه جای دنیا شرکت‌ها قبل از پذیرش در بورس در بازار OTC پذیرش شده و در این بازار شفاف می‌شوند که در ایران هم لازم است، شرکت‌ها قبل از بورسی شدن در بازار فرابورس پذیرفته شوند تا مراحل ورود این شرکت‌ها به بورس سهل‌تر شده و از طرفی دیگر این شرکت‌ها قبل از بورسی شدن شفاف شوند.


چرخش بازار
گروه بورس- نسترن فیروز: معامله‌گران بازار فرابورس پس از طی کردن یک روز کاری مثبت، دیروز روز منفی را سپری کردند و به کار خود پایان دادند. در همین حال در معاملات روز گذشته نماد معاملاتی «ودی» شاهد تشکیل صف فروش بود. این در حالی است که روز گذشته کویرتایر با ۳۴/۲‌درصد و بیمه دی با ۱۹/۴‌درصد افت قیمت روبه‌رو شدند. از سوی دیگر لیزینگ ایرانیان بدون تغییر قیمت، روز کاری خود را سپری کرد. همچنین بیمه دی با حجم معاملاتی یک‌میلیون و ۳۸۴هزار سهم و ارزش معاملاتی ۳میلیارد و ۶۷۴میلیون‌ریال به عنوان باارزش‌ترین نماد شناخته شد. از سوی دیگر کویرتایر با حجم معاملاتی ۱۰‌هزار سهم به ارزش معاملاتی ۱۴‌میلیون‌ریال رسید و به قیمت یک‌هزار و ۴۱۹ریال معامله شد. همچنین لیزینگ ایرانیان با ارزش معاملاتی یک‌میلیارد و ۴۷۸میلیون‌ریال توانست ۷۷۶هزار و ۵۱ سهم از حجم بازار را از آن خود کند. در پایان یادآور می‌شود که روز گذشته حجم کل بازار OTC به ۲میلیون و ۱۷۰هزار و ۳۵سهم و ارزش کل معاملات به ۵میلیارد و ۱۶۶میلیون‌ریال رسید.