بی‌انگیزگی در بورس
عکس: نگار متین‌‌نیا
گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام آخرین هفته اردیبهشت ماه را در شرایطی به پایان رساند که افت بازارهای جهانی، افزایش برگزاری مجامع و شرایط خاص برخی از نمادهای بازار سرمایه سبب شده است از تب و تاب بازار به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاسته شود.

در بازار سهام معامله‌گران در هفته گذشته با توجه به شرایطی که در مسایل کلان رخ داده است، شرایط آرام و به دور از نوسان جدی را پشت سر گذاشتند که در نهایت با توجه به تعطیلی میان هفته، معامله‌گران افت متغیرهای کلان بازار را شاهد بودند.
در بازار سرمایه معامله‌گران در هفته گذشته در مسایل سیاسی شرایط پیچیده‌ای را شاهد بودند. اعلام بیانیه تهران و موافقت با ارسال اورانیوم غنی شده به ترکیه ۲۴ساعت قبل از ارائه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سبب شده است که معامله‌گران نتوانند واکنشی مناسب را نشان دهند که این امر تحولات آتی را در این بخش از حساسیت ویژه‌ای برخوردار کرده است. به نظر می‌رسد با توجه به صدور بیانیه تهران، دو طرف همچنان راه را برای مذاکرات فشرده باز نگه داشته‌اند و از سوی دیگر پیش‌نویس ارائه شده، برای تبدیل به قطعنامه راهی طولانی در مذاکرات پشت پرده خواهد داشت.
در همین حال در مسایل اقتصادی دولت خود را برای اجرای بخش نخست طرح هدفمند کردن یارانه‌ها آماده می‌کند و براساس یک احتمال این طرح با تغییر نرخ بنزین از ابتدای تابستان اجرایی خواهد شد که می‌تواند اقتصاد کشور را به سوی دوره اجرای این طرح وارد کند هر چند که دولت رسما اجرای این طرح را ابتدای پاییز وعده داده است اما عدم تامین بودجه برای واردات بنزین از سه ماهه دوم به بعد سبب شده که انتظار برای تغییر در وضعیت بنزین مورد انتظار باشد.
در شرایطی که معامله‌گران در انتظار تحولات اقتصادی داخلی هستند در صحنه بین‌المللی شرایط بسیار دشوار است. تحولات در حوزه یورو و بازگشت بحران اقتصادی سبب شده که کارشناسان بازار از انتظارات اولیه خود برای شرکت‌های وابسته به بازار جهانی بکاهند. دخالت بانک مرکزی اروپا برای کاهش سرعت افت ارزش یورو اگر چه برای ساعاتی در روز گذشته موثر بود اما مجددا کاهش ارزش یورو در ساعات پایانی روز گذشته اتفاق افتاد. با توجه به این شرایط بهای محصولات خام پس از یک بازگشت قیمتی دوباره افت کردند.
بهای مس در حد 6هزار و 500‌دلار، روی، سرب و آلومینیوم در حد کمتر از 2هزار‌دلار عملا تمامی خوش‌بینی‌های اولیه را برای شرکت‌های وابسته به این‌گروه برباد داده است. انتظار می‌رود این نمادها استراحتی را تجربه کنند که هدف از آن اصلاح قیمتی متناسب با افت برآورده از فروش و سود شرکت است. در این میان اما ملی مس با پیش‌بینی سود براساس 5هزار و 900دلار در هر تن می‌تواند تعادلی را تجربه کند.
در بازار جهانی بهای نفت نیز در مرز ۷۰دلار نوسان می‌کند که بهای محصولات پتروشیمی نفتایی را کاهش می‌دهد اما در این میان افزایش بهای گاز می‌تواند برخی از محصولات وابسته را تقویت کند.در تحولات جهانی کاهش ارزش یورو نیز تا حدودی به کمک شرکت‌های وارد‌کننده محصولات از اروپا خواهد شد.
در کنار تحولات اقتصادی در درون بازار نیز شرایط تحت تاثیر فصل برگزاری مجامع قرار‌ گرفته است. در همین حال عدم انجام عرضه اولیه و تحقق دیگر وعده‌ها نظیر معاملات آنلاین یا اختیار معاملات با گذشت 2ماه از سال سبب شده است تا معامله‌گران در نبود گزینه‌های جدید به انتظار تحولات آتی در بازار بمانند.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازار متعادل و البته تحت تاثیر نماد سرمایه‌گذاری رنا بود.در بازار چهارشنبه البته روند نقل و انتقالات سهام از کارگزاری عدالت به سرمایه‌گذاریهای استانی ادامه داشت که این امر 9/83درصد کل معاملات 3هزار و 17میلیارد‌تومانی بازار را تشکیل می‌داد. در همین حال البته از 4/51میلیارد‌تومان باقی ارزش بازار، 54درصد معاملات را سرمایه‌گذاری رنا تشکیل داد که 125میلیون سهام شرکت مورد دادوستد قرار‌گرفت که 120‌میلیون سهم از این تعداد در پرتفوی سرمایه‌گذاری سایپا قرار‌گرفت تا عملا این شرکت یکی از خریداران احتمالی بلوک‌های آتی نیز باشد؛ چرا که خریدهای در قیمت کنونی عملا با هدف پایین آوردن قیمت خرید بلوکی می‌تواند صورت گیرد. در همین حال با توجه به خرد بودن سهام سرمایه‌گذاری رنا خریدها در تابلو می‌تواند به معنای دست بالاتر به لحاظ مدیریتی این شرکت خواهد بود. در همین حال در صورت اینکه کسی بتواند دو بلوک سرمایه‌گذاری رنا در هفته آینده را به‌دست آورد می‌تواند برای ورود به هیات‌مدیره دو شرکت سایپا و ایران خودرو امیدوار باشد. در همین حال شرایط در مورد سایپا بسیار حساس است چرا که در صورتی که هر یک از سهامداران ‌درصدی سایپا به خصوص‌گروه بهمن، مدیریت رنا را در دست بگیرند، می‌توانند گام بلندی را برای تصاحب مدیریت این شرکت بردارند اما در صورت تسلط سایپا بر سرمایه‌گذاری رنا، به غیر از برخورداری سایپا از مدیریت یک شرکت سرمایه‌گذاری جدید و بحث سود انباشته قابل‌ملاحظه این شرکت، راه برای کنترل ساده مدیریت سایپا بسته شده و این بار ایران خودرو در معرض کنترل توسط سایپا قرار خواهد ‌گرفت. امری که البته برای تحقق کامل نیازمند زمان خواهد بود.
سرمایه‌گذاری سایپا با خریدهای روز چهارشنبه سومین سهامدار رنا و بالاتر از سرمایه‌گذاری ملی قرار ‌گرفت.
کارشناسان در همین حال پیش دستی صبا تامین در فروش بلوک با لحاظ نرخ پایه معادل ارزش پرتفوی این شرکت را با دقت دنبال می‌کنند؛ چرا که خرید بلوک 6/15درصدی صبا تامین و 17درصدی دولت در سرمایه‌گذاری رنا دیگر بلوک‌های سهام این شرکت را بی‌ارزش خواهد ساخت. در ‌گروه خودرویی سرمایه‌گذاری ملی روز چهارشنبه با شناسایی سودی قابل‌ملاحظه، معادل 22ریال به ازای هر سهم از لنت ترمز ایران خارج شد که این بلوک را فردی حقیقی خریداری کرد.
در نماد متوقف شده مخابرات شروع پرداخت سود نقدی مخابرات به کمک بازار آمده است؛ چرا که معامله‌گران حقیقی و البته براساس اعلام اولیه با پرداخت سریع سود معامله‌گران حقوقی، بازار می‌تواند شرایط بهتری را تجربه کند.
در ‌گروه پیمانکاری معامله‌گران همچنان حاکمیت صف‌های فروش را شاهد هستند. در حالی که این‌گروه در هفته‌های گذشته پیشرو بازار بود؛ اما انتشار خبرهای مداوم و سریع در مورد صدرا شرایط پیچیده‌ای را ایجاد کرده است، به ویژه آنکه بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران حقیقی در این نمادها درگیر شده‌اند.
در ‌گروه معدنی آمار صادرات سنگ‌آهن در فروردین ماه نشان از صادرات ۱۹/۱میلیون تن سنگ‌آهن از کشورمان دارد. برخی خبرهای اولیه، سهم گل‌گهر را از این صادرات نزدیک به ۴۰۰هزار تن بیان می‌کند.
در‌ گروه فلزی عرضه یک‌درصدی فولاد مبارکه را روز چهارشنبه مهر اقتصاد ایرانیان از آستان قدس خریداری کرد تا راه برای حضور آستان قدس در رقابت بر سر بلوک 5درصدی بانک تجارت فراهم شود. کارشناسان بازار انتظار یک رقابت فشرده و تنگاتنگ را میان 4رقیب حاضر در رقابت بانک تجارت دارند.
در‌ گروه بانکی، بانک کارآفرین گزارش حسابرسی شده سال ۸۸ خود را با تحقق ۸۰۳ریال سود به بازار اعلام کرد. انتظار می‌رود در هفته جاری بانک ملت نیز گزارش خود را با افزایش ۳۰ تا ۴۰ ریالی سود اعلام کند.
در‌ گروه برقی، افت بهای مس فرصتی را به نمادهای مصرف‌کننده این فلز داده است که شاهد افزایش اقبال معامله‌گران باشند.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل و تحت تاثیر سرمایه‌گذاری رنا بود که در آن شاخص ۴/۱واحد افت کرد و به ۱۴هزار و ۱۵۵واحد رسید.