احسان حاجی

نکته مهمی که در این قسمت آموزش داده می‌شود بحث مدیریت سرمایه یا مدیریت ریسک است. مدیریت سرمایه زمانی است که تحلیلگر از طریق تحلیل نمودار یا بررسی اخبار به نتیجه مشخصی دست یافته و حالا عملا می‌خواهد بر اساس تحلیل انجام شده وارد بازار شده و معامله کند. حالا: ۱ - با چه حجمی (با چند لات) باید وارد بازار شد؟

۲ - در صورت حرکت بازار در جهت پوزیشن ما بود با چه میزان سود از بازار خارج شویم؟

۳ - آیا باید صبر کنیم تا شاید به میزان سود ما افزوده شود؟

۴ - در صورت اشتباه بودن تحلیل و حرکت بازار خلاف جهت پوزیشن ما حداکثر تا چه میزان ضرر را قبول کنیم و چه زمانی از بازار با ضرر خارج شویم؟

۵ - آیا باید افزایش ضرر خود را بنشینیم و تماشا کنیم تا شاید روند به سمت معامله ما برگردد؟ تا کی؟

دقت داشته باشید که یک تحلیل جامع و کامل سه عدد خروجی دارد.

Stop loss , take profit , open price

پس هر تحلیلگر بدون توجه به میزان سرمایه خود اعم از ۱۰۰‌دلار یا یک‌میلیون‌دلار بایستی به بررسی فنی و یا بنیادی بازار بپردازد. این بررسی ممکن است منجر به تشخیص یک موقعیت خوب معاملاتی شود و ممکن است تا ساعت‌ها و روزها هیچ موقعیت سوددهی را جهت ورود به بازار نشان ندهد.

پس هیچگاه با قصد و نیت انجام یک معامله کامپیوتر خود را روشن نکنید و به بازار متصل نشوید.

هنگام باز کردن نرم‌افزار معاملاتی و شروع به بررسی و تحلیل بازار فقط قصد تحلیل بازار را داشته باشید.

ممکن است بارها و بارهای متوالی طی یک روز یا حتی چند روز پس از بررسی کافی موقعیت مناسبی را جهت انجام معامله تشخیص ندهید. یک تریدر زمانی موفق است که در این حالت اجباری جهت ورود بازار و انجام معامله نداشته باشد.

پس یک تحلیل جامع و کامل و یا استراتژی معاملاتی باید سه نقطه ورود، حد سود و حد ضرر را به ما نشان دهد. یعنی اگر یک استراتژی در نقطه‌ای از بازار صرفا علامت خرید را به ما گوشزد کند کافی نیست. هر خریدی یک فروش را در پی خواهد داشت ویک معامله موفق حتما پس از یک نقطه خرید مناسب، یک نقطه فروش مناسب‌تر دارد.

ابتدا به عنوان یک معامله‌گر حداکثر ریسک خود را مشخص کنید. یعنی در نظر بگیرید با میزان سرمایه فعلی خود در حسابتان، در صورت انجام یک معامله و خطا بودن آن حداکثر چه میزان پولی را می‌توانید از دست بدهید. این حداکثر میزان پول از دو جنبه مشخص می‌گردد.

اول اینکه اگر فرضا میزان سرمایه شما ۱۰۰۰‌دلار است از نظر عرفی و عقلی از دست دادن چه میزان از این سرمایه منطقی به نظر می‌رسد. در هر صورت هر معامله ریسک خاص خود را دارد و به هیچ عنوان تصمیم شما و تحلیل شما ضمانتی برای صحت داشتن ندارد. پس در هر معامله‌ای امکان ضرر وجود دارد. حال از دست دادن چند‌دلار در یک معامله از حساب ۱۰۰۰‌دلاری منطقی است.

دوم اینکه فارغ از هر گونه بحث عقلی یا منطقی شما به عنوان یک تریدر و صاحب (فرضا) ۱۰۰۰‌دلار، از لحاظ احساسی و روانی با پذیرفتن چند‌دلار به عنوان ضرر و ریسک معامله خود موافق هستید. آیا می‌پذیرید که در هر معامله امکان خطا و در نتیجه ضرر وجود دارد؟ آیا اگر پس از معامله سرمایه ۱۰۰۰‌دلاری خود را ۹۵۰‌دلار ببینید عصبی نمی‌شوید؟ افسرده نمی‌شوید؟ احساس انتقام از بازار را نخواهید داشت؟ اگر دارید پس ریسک ۵۰‌دلاری برای شما زیاد است و مناسب سرمایه شما و شخصیت شما نیست.

به جای ۵۰‌دلار عدد دیگری را انتخاب کنید. آیا اگر در یک معامله شما ۳۰‌دلار از دست بدهید حس انتقام‌جویی و تصمیم‌گیری‌های عجولانه برای جبران ضرر را نخواهید داشت؟

بله به همین سادگی باید ریسک خود را مشخص کنید. از نظر منطقی و مهم‌تر از آن احساسی و روانی، خود را بسنجید و یک عدد را به عنوان حداکثر توان ریسک خود در یک معامله در نظر بگیرید.

www.irfx.ir*