گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از مشارکت بیش از 3هزار سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا هفته اول شهریور ماه خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: پنج صندوق سرمایه‌گذاری سهم‌آشنا، پاسارگاد، کارگزاری بانک ملی، شاداب و بورس بیمه در هفته منتهی به چهارم شهریور ماه، بیشترین بازدهی‌را به دست آوردند و در همین حال نسبت به متوسط بازدهی بازار عملکرد بهتری داشتند. وی ادامه داد: در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری سهم‌آشنا 18‌درصد بازدهی کسب کرد تا بدین ترتیب بازده از ابتدای تاسیس خود را به 113‌درصد برساند. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پاسارگاد و کارگزاری بانک ملی 17 و 16‌درصد بازدهی کسب کردند تا بدین‌ترتیب سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها هفته‌ای پربازده را سپری کنند.
«مقدسیان» بازدهی صندوق‌ها را بیشتر ازبازدهی بازار عنوان کرد و افزود: در هفته منتهی به ۴شهریور ماه در شرایطی که بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین ۲ تا ۳۳‌درصد بود، ۹صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بیشتر از متوسط بازار بازدهی به دست آورند. به طوری که صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا ۳۳‌درصد، گلچین ۳۰‌درصد و پاسارگاد ۲۷ بازدهی کسب کردند.
وی درباره بازدهی از ابتدای تاسیس گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس سه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز بهترین عملکرد را داشته‌اند. این سه صندوق سرمایه‌گذاری به ترتیب 159،113 و 72‌درصد بازدهی کسب کرده‌اند. این میزان بازدهی در مدت زمان حدود 16 ماه به دست آمده است.
وی افزود: با در نظر گرفتن بازدهی متوسط روزانه صندوق‌ها که تاریخ شروع فعالیت هر صندوق در آن در نظر گرفته و بازدهی هر صندوق تقسیم بر تعداد روزهای فعالیت آن صندوق‌ می‌شود، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسیران، پیشگام و کارگزاری بانک ملی بهتر از دیگر صندوق‌ها بوده است. وی گفت: بازدهی متوسط روزانه این سه صندوق تا ۴شهریور ماه به ترتیب ۶۷صدم‌درصد، ۴۰صدم‌درصد و ۳۴صدم‌درصد بوده است.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس درباره ارزش صندوق‌ها گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا 4شهریور ماه به یک‌هزار و 662میلیارد‌ریال رسید که 49‌درصد از این ارزش متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین و 51‌درصد آن متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی ادامه داد: در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان با 564‌میلیارد‌ریال بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در سهام محسوب می‌شود. از طرفی بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه کوچک نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، کارگزاری بانک ملی، کارگزاری بورس‌بیمه، سهم آشنا و بورسیران صندوق‌هایی هستند که ارزش آن‌ها به بیش از 10‌میلیارد‌ریال رسیده است.
وی تعداد کل سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌ها را بیش از ۳هزار نفر عنوان کرد و گفت: تا ۴شهریور ماه امسال، حدود ۳هزار و ۱۰ سرمایه‌گذار حقیقی ۵۹‌درصد از ارزش صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین و یکم ایرانیان بیشترین مخاطب را در بین حقیقی‌ها به خود اختصاص داده‌اند.
«مقدسیان» به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را به شکل فرآیندی بلند‌مدت دنبال کنند و کسب بازدهی‌های زیاد صندوق‌ها در یک مقطع زمانی دلیل بر ادامه این روند در آینده نیست، بلکه سرمایه‌گذاران متوسط بازدهی صندوق‌ها را در یک بازه زمانی بلند‌مدت در نظر بگیرند.