گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان از دستور پیگیری ماجرای ایرالکو توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد.

عیسی رضایی در گفت‌وگویی با اعلام این که اتفاقات ایرالکو که هم‌اکنون به ماجرای پیچیده‌ای تبدیل شده با دستور وزیر اقتصاد و دارایی بررسی می‌شود و وزیر هم به دنبال در نظر گرفتن منافع بخش خصوصی و خدشه وارد نشدن به فرآیند اجرایی اصل۴۴ است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اظهارات معاون خصوصی‌سازی، آیا امکان پس دادن سهام ایرالکو وجود دارد؟ گفت: اول این نکته باید مشخص شود که در ماجرای ایرالکو مشکل ما با وزارت اقتصاد در سازمان خصوصی‌سازی نیست، بلکه ما می‌دانیم که به خصوصی‌سازی هم اطلاعات نادرست داده شده و برخی از واقعیت‌ها اعلام نشده است و به نظر می‌رسد که ایمیدرو در این مورد نقش اصلی را ایفا می‌کرده است. وی گفت: خواسته ما در ایرالکو تنها پس دادن سهام نیست، بلکه راهکارهایی همچون تعدیل قیمت سهام واگذار شده و استمهال بلندمدت را هم دنبال می‌کنیم و در عین حال خواستار روشن شدن دلایل غیرواقعی جلوه دادن وضعیت ایرالکو هستیم.

وی افزود: در روزهای پایانی سال قبل پس از انتخاب هیات مدیره جدید، ۷۰۰ نفر در ایرالکو استخدام شده‌اند که دلیل این اقدام شتابزده و غیرمنتظره مشخص نیست و هم‌اکنون این شرکت دارای ۴هزار نیرویی است که با توجه به مغایرت در سنوات پیش‌بینی شده، هزینه مالی بسیار زیادی به شرکت تحمیل شده است. وی گفت: در این شرکت سنوات خدمتی کارکنان سالی یک ماه اعلام شده در حالی که تعهد شرکت، پرداخت سالی دو ماه حقوق به عنوان سنوات است و با این وصف مشخص نیست که دلیل این مغایرت و در واقع اطلاعات غلط چه بوده است. این موضوع در تراکتورسازی هم همین اتفاق افتاده و سنوات خدمتی به ازای هر سال،

۴۵ روز پرداخت می‌شود که در این مورد هم مغایرت وجود دارد.

رضایی با بیان این که اگر مقاومت‌ها در برابر خواسته‌های به حق ما ادامه یابد و مسوولان اشتباه خود را نپذیرند، افشاگری در مورد اتفاقات رخ داده در ایرالکو ادامه می‌یابد، تاکید کرد: با وجود آنکه ارائه اطلاعات غلط به زیان خریدار ایرالکو تمام شده، اما ما پای خرید خود ایستاده‌ایم و این شرکت را جزئی از دارایی خود می‌دانیم؛ اما شرایط معامله باید تغییر کرده و قیمت واگذاری هم به شدت تعدیل شود.

وی پیش‌بینی کرد: با توجه به جلسه برگزار شده با وزیر اقتصاد، این ماجرا با اعمال نظر وی به نفع طرفین تمام شود. مدیرعامل «مهر»‌با بیان این که شماری از مخالفان فرآیند خصوصی‌سازی ما را جزیره مستقل می‌خوانند، گفت: این گونه افراد متاسفانه از بازار عقب هستند و از تحولات و اتفاقات رخ داده خبری ندارند.

وی با تکذیب وجود هرگونه مشکل مالی در بازپرداخت اقساط سهام شرکت‌های خریداری شده گفت، اگر ما توانایی مالی نداریم، پس چطور یک روز ۱۱درصد از سهام «تایرا» را به ارزش ۲۲میلیارد تومان می‌توانیم خریداری کنیم، پس بهتر است آقایان بدانند که دلیل

عدم پرداخت اقساط فولاد مبارکه، پرداخت نشدن سود سهام ما در این شرکت بوده است و «فولاد» به جای پول قصددارد به ما ورق بدهد. وی افزود: سال گذشته در ازای ۴۰میلیارد تومان سود ما در مبارکه به ما ورق داده شد و امسال نیز بابت ۶۰میلیارد تومان سود ما می‌خواهند ورق بدهند، حال در این شرایط چگونه می‌توان اقساط خریداری سهام را پرداخت کرد؟

به گفته وی خصوصی‌سازی برای یک قسط ۳۰میلیارد تومانی، ضمانتنامه ۴۰۰میلیارد تومانی ما را به اجرا گذاشته و چک‌های ما را برگشت زده است که ما البته این نوع رفتار را در شأن سازمانی که متولی اجرای سیاست‌های اصل۴۴ است، نمی‌دانیم و توصیه می‌کنیم این سازمان به دنبال حل مشکلات در واگذاری‌ها و درست عرضه شدن سهام شرکت‌ها باشد تا اتفاقاتی مثل عرضه سهام ایرالکو با قیمت گران و با اطلاعات غیرواقعی رخ ندهد!

وی با طرح این پرسش که اگر فولاد مبارکه نقدینگی برای پرداخت سود سهامداران خود ندارد، چرا به صندوق بازنشستگی فولاد ۸۵میلیارد تومان کمک می‌کند؟ گفت: متاسفانه فرآیند خصوصی‌سازی در برخی شرکت‌ها به شکل کامل انجام نشده و هنوز مقررات دولتی به برخی از شرکت‌ها حاکم است و اعتقاد ما این است که شرکتی که واگذار شده، نباید چنین کمک‌های سنگینی را تقبل کند. وی از تلاش گروهی از سهامداران ایرالکو خبر داد که در تلاشند با متحد شدن با طرف خارجی، ترکیب هیات مدیره این شرکت بورسی را تغییر دهند و افزود: گروهی که از کاهش اعمال مدیریت خود در ایرالکو ناراضی است، چرا پس از واگذاری سهام تلاش می‌کند تا با متحد شدن با گروهی از شخصیت‌های حقوقی و حتی خارجی‌ها، اعمال مدیریت خود را در این شرکت‌ افزایش دهد؟

رییس هیات مدیره ایرالکو تاکید کرد: مهر اقتصاد ایرانیان هیچ مشکلی برای پرداخت اقساط سهام خریداری شده ندارد، اما خواسته ما اصلاح شرایط این واگذاری‌ها است و این که اگر فولاد توانایی پرداخت سود سهام خود را ندارد، در پرداخت اقساط سهام خریداری شده این شرکت از سوی ما، مهلت بیشتری داده شود و اگر وضعیت ایرالکو پس از واگذاری این گونه شده و اطلاعات نادرست داده شده، آقایان قبول کنند که اشتباه کرده، پای میز مذاکره نشسته و در جهت اجرای خصوصی‌سازی درست و حمایت از بخش خصوصی که مورد نظر مقام معظم رهبری است، حرکت کنند نه اینکه در مقابل بخش خصوصی قرار بگیرند.

وی با اشاره به طلب ۵۰میلیارد تومانی تراکتورسازی ایران از دولت، گفت: در سال ۸۶ به کشاورزان ۱۵هزار فقره وام برای خرید تراکتور اعطا شد، اما پس از خصوصی‌شدن شرکت هیچ وامی در اختیار کشاورزان قرار نگرفته و از طرفی دیگر شرکت از دولت ۵۰میلیارد تومان طلبکار است که به رغم پیگیری‌های فراوان، این طلب هنوز وصول نشده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد؛ وزیر اقتصاد بتواند در زمینه مشکلات به وجود آمده به ویژه در رابطه با ایرالکو راهکار مناسبی ارائه دهد. وی در مورد صدرا گفت: از سوی مهر، رستم قاسمی و محمد جوان‌بخت به عنوان دو عضو حقیقی هیات مدیره صدرا معرفی شده‌اند، اما نماد هنوز به رغم مشخص شدن ترکیب هیات مدیره بازگشایی نشده است.