صف فروش 100میلیون سهمی اتفاق بزرگی نیست

گروه بورس- مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه صف فروش بیش از ۱۰۰میلیون سهمی این شرکت را طی روزهای گذشته اتفاق بزرگی در بازار ندانست محمد رجایی به «دنیای اقتصاد» گفت:۱۰۰میلیون صف فروش برای فولاد مبارکه که طی روزهای گذشته صف‌های خرید سنگینی داشته، مساله‌ای پیش نمی‌آورد و اتفاق بزرگی به حساب نمی‌آید. وی افزود: ۱۰۰میلیون سهم رقمی نیست که نشود آن را جمع کرد و احتمال می‌رود که فروشندگان فعلی به خریداران فردا تبدیل شوند، چرا که قیمت فولاد مبارکه به نسبت سایر فولادی‌های بازار، پایین‌تر است و در عین حال از جاذبه بیشتری نیز برخوردار است.

وی تمرکز داشتن سهام این شرکت را در دست سهامداران خرد حسن خوبی برای این شرکت ندانست و گفت: در عرصه فولاد ضروری است که پول‌های درشت به بازار تزریق شوند و توقع ما بیش از مقداری است که در حال حاضر سرمایه‌گذاری شده است.

ضرورت نداشتن عرضه یکباره مدیریت

رجایی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه مبنی بر اینکه آیا با توجه به جو منفی بازار نسبت به فولادها، عرضه نقدی چهار بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه از سوی سازمان خصوصی‌سازی طی روزهای آینده، می‌‌تواند موفق باشد یا خیر، گفت: این امر بستگی به سرمایه‌گذاران و خریداران دارد که چه‌قدر سهام عرضه شده برای آنها جذاب است. برخی سرمایه‌گذاران خارجی هم تقاضاهایی را جهت خرید سهام به شرکت ارائه داده‌اند که نامه‌های آنها را به سازمان خصوصی‌سازی ارجاع کرده‌ایم.

وی در عین حال در پاسخ به سوالی که به چگونگی استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از سهام این شرکت با توجه به عرضه نکردن سهام مدیریتی مربوط می‌شد، گفت: لزوما قرار نیست که سهام به شکل یکباره عرضه شود، بلکه سرمایه‌گذاران خارجی برای در اختیار گرفتن سهام مدیریتی، به صورت تدریجی درصد سهم خود را افزایش دهند و به تبع آن بتوانند از عضویت در هیات‌مدیره نیز بهره‌مند شوند.

این صف پایدار نمی‌ماند!

مدیرعامل فولاد مبارکه صف سنگین فروش سهام این شرکت را پایدار ندانست و گفت: این صف نمی‌تواند طی روزهای آینده پایدار بماند. البته زمانی که صف خرید یک سهم طولانی می‌شود، باید انتظار داشته باشیم که صف فروش سنگین نیز برای آن تشکیل شود، ولی همان‌طور که صف خرید دائمی نیست، صف فروش نیز نمی‌تواند دائمی باشد.

وی دلایل صف‌های فروش میلیونی را برای سهام فولادی‌ها به رغم مثبت بودن گزارش‌های ۶ ماهه آنها و احتمال داشتن تعدیل‌های مثبت در آینده را، مبهم عنوان کرد و افزود: دلایل این جو منفی در بازار در مورد فولادی‌ها به رغم مثبت بودن عملکرد و تغییر نکردن آن برای ما هم خیلی روشن نیست. این امر موضوعی است که فعالان بازار باید نسبت به آن اظهار عقیده کنند.

موج‌گذرای منفی فولادی‌ها

وی همچنین احتمال داد که ممکن است جو منفی پیش آمده برای فولادی‌ها یک موج موقت و گذرا باشد و ادامه داد: علاوه بر این مسائل، احتمال سیاسی بودن فضای موجود، بیشتر از اقتصادی بودن آن وجود دارد.

وی وضعیت فولاد مبارکه را طی روزهای آینده متفاوت با وضعیت فعلی خواند و تاکید کرد: صف‌های فروش امروز فولاد، طی روزهای آتی از سوی خود بازار جمع‌آوری می‌شود و با توجه به طرح‌های توسعه و قیمت مناسب سهام این شرکت، شرایط خوبی در انتظار سهام این شرکت است.

مطلع‌نبودن خریداران از وضعیت شرکت‌های فولادی

از سوی دیگر لطیف دشت بزرگی، مدیرعامل فولاد خراسان در گفت‌وگوی دیگری با «دنیای‌اقتصاد» شایعه‌ای که درباره وضعیت مالکیت معادن مطرح شده بود را عامل جو منفی ایجاد شده برای فولادی‌ها دانست و گفت: البته وضعیت شرکت‌ها را نمی‌توان به صورت کلی مورد بررسی قرار داد، ولی امری که درباره شرکت فولاد خراسان روشن است، این است که تولید این شرکت به سنگ‌آهن بستگی ندارد و از ضایعات فلزی استفاده می‌کند. بنابراین بخش زیادی از جو منفی بازار به اطلاع نداشتن خریداران از وضعیت شرکت‌های فولادی مربوط می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت ضایعات فلزی و قراضه چه تاثیری در روند سودآوری این شرکت خواهد داشت، گفت: افزایش قیمت ضایعات فلزی روی سوددهی سهام ما اثر منفی چندانی نخواهد داشت، چرا که طرح‌های افزایش ظرفیت ما که در اوایل سال ۸۸ به بهره‌برداری می‌رسد، سودآوری شرکت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

حق بهره‌برداری با پروانه معدن تفاوتی ندارد

مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز بازگشایی همزمان نمادهای متوقف با اعلام عرضه‌های بلوکی جدید فولادمبارکه و ایرالکو را از دلایل مهم عدم استقبال بازار از این نمادهای تازه بازگشایی‌شده دانست. حسین ملاحسین آقا درگفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد افزود: نمادهای متوقف شده در شرایطی باز شد که سازمان خصوصی سازی از عرضه چهار بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه و دو بلوک ۱۰درصدی ایرالکو آن هم با شرایط خرید نقدی خبر داده است که این موضوع موجب شده است که معامله‌گران بازار بیش از هر چیز در تلاش تامین نقدینگی لازم برای خرید این عرضه‌های بلوکی هستند.

به گفته وی، با توجه به برنامه دولت برای عرضه سهام بانک‌ها، شرکت‌های مخابراتی و پتروشیمی‌ها به نظر می‌رسد بازار در آذرماه حجم سنگینی از عرضه‌های اولیه را شاهد باشد و معامله‌گران نیز به دلیل بازده کوتاه‌مدت این عرضه تمایل فراوانی به حضور در این معاملات دارند.

وی با بیان اینکه عرضه‌های بلوکی در زمان چندان مناسبی عرضه نمی‌شود، گفت: زمانی که جنسی در معرض فروش گذاشته می‌شود نیز باید بیش از هر چیز به‌وجود خریداران آن توجه شود، در حالی که در حال حاضر بازار ما ظرفیت چنین عرضه‌هایی را ندارد، افزون‌بر این جای پول اعتباری در عرضه‌های دولتی خالی است، در شرایطی که بیشتر معاملات در جهان به صورت اعتباری انجام می‌شود.

ملاحسین آقا افزود: تصور می‌کنم بازار در شرایط کنونی ظرفیت پذیرش این گونه عرضه‌ها را نداشته باشد و بازار از نقدینگی مناسبی برای این عرضه‌ها برخوردار نیست.

وی حلزونی بودن مدل روانی حاکم‌بر بازار را از دیگر دلایل عدم‌توجه معامله‌گران به نمادهای تازه بازگشایی شده، عنوان کرد و ادامه داد: رفتار بازار کنونی ما، مانند حلزونی است که با کوچک‌ترین ضربه وارد محفظه خود شده و به‌رغم عادی شدن شرایط اطراف خود آرام‌آرام از محفظه خود خارج می‌شود، با این وصف پیش‌بینی می‌شود بورس تهران در روزهای آینده به تدریج از وضعیت فعلی خارج شود. وی گفت: این طبیعی است که بازار برای اطمینان مجدد به نمادهای متوقف به زمان نیاز داشته باشد و این ناشی از مدل روانی حاکم بر بازار است.

وی سهم عوامل خارج از بازار را در عدم‌اقبال از نمادهای ارزنده بازار بسیار زیاد دانست و گفت: مسائل سیاسی و نوسان قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی نیز در تصمیم‌گیری‌های معامله‌گران تاثیرگذار است. متاسفانه عوامل مختلفی در بازارهای جهانی نوساناتی را در قیمت‌ها ایجاد می‌کند که این نوسانات قابل‌پیش‌بینی نیست که دلیل آن هم بازی‌های خارج از اقتصاد است که از سوی گروهی از کنسرسیوم‌های جهانی صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به گزارش‌های مثبت ارائه شده از سوی شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر، معادن و فلزات و فولاد خراسان گفت: به نظر می‌رسد باتوجه به اطمینان نسبی که بازار نسبت به سهم‌های مزبور پیدا کرد، بار دیگر نمادهای معدنی و فولادی بتوانند در رشد شاخص بورس و ایجاد فضای معاملاتی مثبت و آرام در بورس نقش ایفا کنند.

وی درباره اظهارات مدیرعامل «ایمیدرو» مبنی بر تداوم حق بهره‌برداری معادن سنگ‌آهن توسط دو شرکت چادرملو و گل‌گهر گفت: با وجود این اظهارات اطمینان‌بخش، بازار نباید نگران سرنوشت معادن گل‌گهر و چادرملو باشد، ضمن اینکه مطرح شدن برخی بحث‌‌ها مربوط به پروانه مالکیت این معادن جای مطرح شدن نداشت.

وی با بیان اینکه حق بهره‌برداری از معادن با پروانه تفاوتی ندارد، گفت: شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر در معادن خود سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی داشته و برنامه‌های توسعه‌ای فراوانی برای استخراج دارند که همه اینها موجب شده است، اساسا فقط این شرکت‌ها امکان بهره‌برداری از معادن را داشته باشند، کمااینکه اساسا دولت تفکری برای گرفتن معادن مزبور از شرکت‌های ذکر شده نداشت.

وی از برنامه تولید ۵/۳میلیون تن گندله‌ سنگ‌آهن در چادرملو، ایجاد واحد تولید آهن اسفنجی و فولادسازی در اردکران، طرح احیای ۸۰۰هزار تنی احیا و ۵/۱میلیون تنی فولاد گل‌گهر به عنوان طرح‌هایی یاد کرد که آینده شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو را تضمین می‌کند. وی گفت: در صورت اجرای این طرح‌های توسعه‌ای زنجیره تولید از سنگ‌آهن تا فولاد در دو شرکت چادرملو و گل‌گهر کامل می‌شود.

وی گفت: در بحث افزایش حقوق دولتی معادن هم بزرگنمایی شده بود و این مساله در حدی نبود که بازار سرمایه را متاثر کند.