«پذیرش بخشی» شرکت‌های ایرانی در بورس قبرس و هنگ‌کنگ

گروه بورس- مدیرعامل بورس هنگ‌کنگ به همتایان ایرانی خود پیشنهاد داد که شرکت‌های ایرانی می‌توانند بخشی از سهام خود را از طریق شرکت‌های تامین سرمایه ‌این کشور در بورس هنگ‌کنگ عرضه کنند. به گزارش روابط‌‌عمومی شرکت بورس تهران، در حاشیه اخیر اجلاس فدراسیون جهانی بورس‌ها در شانگهای چین دکتر «علی رحمانی» با مدیرعامل شرکت بورس هنگ‌کنگ و رییس و مدیر ارشد اجرایی بورس قبرس درباره گسترش همکاری‌های متقابل گفت‌وگو کرده‌اند.

در حاشیه‌این نشست دکتر علی رحمانی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با آقایان Koufaris و Metaxas، رییس و مدیر ارشد اجرایی بورس قبرس درباره گسترش همکاری‌های بین بورس‌ها مذاکرات سازنده‌ای داشت و مقرر شد پیشنهاد پذیرش بخشی «Partial listing» سهام شرکت‌های ایرانی در بورس قبرس برای بررسی بیشتر به صورت مکتوب به آنان ارائه شود.

همچنین در مذاکرات با آقای«Paul Chow» مدیرعامل بورس هنگ‌‌گنگ «Hong Kong Exchanges and Clearing Limited» موضوع «پذیرش بخشی» شرکت‌های ایرانی مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت.

چائو تاکید کرد که بورس هنگ‌کنگ تجارب زیادی در این زمینه دارد و شرکت‌های دولتی چین که خصوصی شده‌اند، بخشی از سهام‌شان در بورس‌های سرزمین اصلی و ۲۰ تا ۴۰درصد سهم آنها در بورس هنگ‌کنگ پذیرش شده و معامله می‌شود.

وی اعلام کرد که شرکت‌های ایرانی می توانند از طریق شرکت‌های تامین سرمایه«Investment Bank» معتمد بورس هنگ‌کنگ درخواست خود را ارائه کنند.

به منظور تسهیل و تسریع در پذیرش شرکت‌های ایرانی مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای بین بورس‌های دو کشور منعقد شود.

به گزارش خبرنگار ما، اجلاس سالانه و چهل و هفتمین مجمع عمومی فدراسیون جهانی بورس‌ها از یکشنبه ۱۴ اکتبر در شانگهای چین آغاز به کار کرد.

جلسه روز نخست به مباحث کمیته کاری اختصاص داشت و در آن گزارش پیمایش ارزیابی درآمدها و هزینه‌های بورس‌ها در سال ۲۰۰۶ و نیز گزارش گروه‌های کارشناسی کمیته کاری درباره آمار و مقررات به استحضار اعضا رسید و مورد تایید قرار گرفت.

براساس نتایج گروه کارشناسی آمار از ابتدای سال ۲۰۰۸ بورس‌ها در آمار معاملات سهام که به WFE ارائه می‌کنند، نباید معاملات سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری را منظور کنند.

همچنین در محاسبات جریان سرمایه‌گذاری، جریان ورود سرمایه شامل عرضه اولیه (IPO) شرکت‌های تازه پذیرش شده و نیز پذیره‌نویسی سهام جدید (افزایش سرمایه) شرکت‌های پذیرفته شده به تفکیک ارائه شود.پیشنهاد گروه آمار، طبقه‌بندی شرکت‌ها به لحاظ ارزش بازار در چهار گروه بزرگ (بیش از یک میلیارد دلار ارزش بازار)، متوسط (۱۵۰ تا یک میلیون دلار ارزش بازار)، کوچک (۵۰میلیون تا ۱۵۰میلیون دلار ارزش بازار) و خرد (کمتر از ۵۰میلیون دلار) است.

همچنین مقرر شد شاخصی برای مبلغ سود نقدی پرداخت شده توسط شرکت‌های بورسی ایجاد شود که نتایج تا آوریل ۲۰۰۸ باید به کمیته کاری ارائه شود.

در ادامه‌این نشست برنامه‌های سال ۲۰۰۸ کمیته کاری بحث، بررسی و تصویب شد. یکی از موضوعات مهم و روز بورس‌ها وام‌دهی اوراق بهادار «Securities Lending» است و آقای گالپر «Galper» از گروه VODIA به عنوان سخنران مدعو نتایج مطالعات اولیه در خصوص پروژه‌ای به نام «بورس‌ها و رشد وام‌دهی سهام» را ارائه کرد که به سفارش WFE در حال اجرا است.