ایسنا - دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار خلاصه گزارش عملکرد کارگروه‌های تشکیل شده در کانون مزبور را تشریح کرد. حسین خزلی خرازی در تشریح این گزارش گفت: براساس مصوبات شهریور و مهرماه سال جاری شورای کانون کارگزان ،هشت کارگروه به مدت بعضا سه تا پنج ماه در کانون تشکیل شد که این گزارش در خصوص خلاصه‌ای از مذاکرات هر کارگروه، مصوبات و نتایج آن است و درهر کارگروه پیشنهادها نیز ارائه شده است.

کارگروه بررسی مشکلات شرکت‌‌های کارگزاری در بورس اوراق بهادار وی افزود: این کارگروه از تاریخ ۶ مهرماه تا ۱۷ دی ماه با حضور هشت نفر از خبرگان این موضوع شروع بکار کرد و جمعا هفت جلسه تشکیل داد.

وی به تشریح اهم مذاکرات و مصوبات این کارگروه پرداخت و ادامه داد: بررسی مشکلات ساختاری بازار خصوصا نقدشوندگی، پایین آمدن درآمد کل بازار خصوصا کارگزارها به دلیل پایین آمدن (بودن) حجم معاملات، پیشنهاد اصلاح دستورالعمل گره معاملاتی از۱۰ روز به سه یا پنج روز و بازگذاشتن محدوده نوسان قیمت (به جای حجم مبنا)، ریسک‌های حرفه‌ای صنعت کارگزاری، مشکل اطلاعات شرکت‌‌ها و رابطه آن با بالارفتن ریسک شرکت‌‌ها و پایین آمدن حجم معاملات، اصلاح فرمول حجم مبنا بر اساس سهام شناور آزاد واقعی و روزهای کاری واقعی به نحوی که شرکت‌‌هایی با ارزش بازار بزرگتر و سرمایه بیشتر و سهام آزاد شناور آزاد بیشتر حجم مبنای کمتری داشته باشند و متحرک شدن قیمت سهام آنها راحت‌تر از شرکت‌‌های کوچکتر و با سرمایه، ارزش بازار و سهام شناور آزاد کمتر باشد، مشکلات کارگزاران از لحاظ ارتباط با سپرده گذاری مرکزی، شرکت بورس، سازمان، فرابورس، شرکت مدیریت فن آوری از بعد بیرونی شرکت‌‌های کارگزاری، مشکلات کارگزاران از بعد درونی خود شرکت‌‌ها مانند؛ کنترل‌های داخلی، پرسنل، معامله‌گران، تسویه وجوه، معاملات اعتباری و هزینه‌های تحمیلی، مشکل عدم عدالت کاری بین کارگزاران بخش خصوصی و دولتی، نابرابری بخش خصوصی اقتصاد در مقابل بخش دولتی، بررسی چرخه گردش اطلاعات سفارش مشتریان و نقش فن‌آوری IT و مشکلاتی که کارگزاران با مجری اصلی IT یعنی شرکت مدیریت فن آوری بورس دارند، یکپارچه نبودن نرم افزارهای بازار سرمایه، تحمیل هزینه‌های مضاعف سخت افزاری و نرم افزاری به کل بازار خصوصا کارگزاران، ضعف شدید در ارتباط مشتریان با کارگزاران و همزمان نبودن گردش اطلاعات بین مشتری، کارگزار و بورس، بررسی مشکلات جذب سرمایه گذار خارجی و اقدامات لازم از سوی کارگزاران و فعال بازار سرمایه از موضوعات مورد بررسی این کارگروه است.

خرازی خاطرنشان کرد: این کارگروه پیشنهاد داد بصورت تخصصی و دقیق روی شفافیت اطلاعات گروه تحقیقاتی بیرونی به مطالعه جدی در زمینه شناخت معیارهای شفافیت و تعیین معیارهای کمی‌‌‌آن، شناخت منابع شفافیت متنوع و جلوگیری از تک بعدی شدن منابع شفافیت، تعیین مکانیزم‌های توزیع سریع و همزمان اطلاعات مختلف که تاثیر بر شفافیت بازار دارد، تفکیک اطلاعاتی از نظر منشاء انتشار با هدف جلوگیری از دستکاری بازار از طریق نحوه انتشار اطلاعات و زمان، مبادرت ورزد.

کارگروه تدوین شرایط و نحوه امتیاز دهی و رتبه بندی

دبیر کل کانون کارگزاران در ادامه فعالیت دومین کارگروه را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: این کارگروه از تاریخ ۲۰ شهریور تا۳۰ آذرماه با حضور هفت نفر از خبرگان این موضوع شروع بکار کرد و جمعا پنج جلسه تشکیل داده است.

وی اهم مذاکرات و مصوبات این کارگروه را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: به اعتقاد بعضی از افراد، صنعت کارگزاری به هیچ عنوان نیاز به رتبه بندی نداشته و اصولا کمی‌‌‌کردن فعالیت‌های کیفی، کار سخت و بی نتیجه ایست. عده‌‌ای دیگر مدل‌‌های بسیار پیچیده و فنی را برای رتبه بندی پیشنهاد می‌‌‌کردند. برخی دیگر اعتقاد داشتند که چون بی طرفی و علمی‌‌‌بودن در رتبه بندی بسیار مهم است، باید برای رتبه بندی از موسسات تخصصی رتبه‌بندی که اخیرا مجوز فعالیت از وزارت اقتصاد دریافت کرده‌اند، استفاده گردد. وی اضافه کرد: بنابراین پیشنهاد شد مدل رتبه بندی سازمان بورس و اوراق بهادار که برای اعطای مجوز معاملات فلزات و پتروشیمی ‌‌‌به کار رفته بود با تغییراتی مورد بررسی قرار گیرد، همچنین پیشنهاد شد کانون بعد از دریافت مصوبه سبا آمادگی خواهد داشت طبق مدل مصوب، اعضای خود را حداقل سالی دو بار رتبه بندی کرده و برای این کار نیروی انسانی و نرم افزار خاص مورد نیاز استفاده کند.

کارگروه حق تسهیلاتی که شرکت‌‌های کارگزاری به شرکت بورس می‌‌‌پردازند

خرازی در معرفی این کارگروه اعلام کرد: این کارگروه از تاریخ ۲۰ شهریور تا۳۰ آذرماه با حضور هفت نفر از خبرگان این موضوع شروع بکار کرد و جمعا چهار جلسه تشکیل داده است. البته لازم به ذکر است این کارگروه جلسات خود را از سال گذشته به صورت متعدد برگزار کرده بود.

وی در بیان اهم مذاکرات و مصوبات این کارگروه گفت: با توجه به مذاکرات و مصوبات یکسال و نیم گذشته این کارگروه تاکید بر درخواست‌های قبلی و پیگیری از طریق مدیرعامل وقت شرکت بورس اوراق بهادار و نماینده کارگزاران در هیات مدیره وقت آن شرکت بوده است. وی ادامه داد: در آخرین جلسه کار گروه در تاریخ۳۰ آذر مقرر شد کانون ضمن تاکید بر گزارش ۱۴ مرداد ۸۶ شورای کانون کارگزاران به شرکت بورس اوراق بهادار ارسال شده بود، حداقل ۵۰ درصد تخفیف برای سال جاری و شرایط رکودی درآمد کارگزاری‌ها درخواست بدهد که متاسفانه درخواست کانون برای دریافت حداقل ۵۰ درصد حق تسهیلات به دلیل بودجه سال جاری شرکت بورس، مورد موافقت هیات مدیره قرار نگرفت. خرازی در ادامه گفت: از سوی دیگر این کارگروه پیشنهاد داد این مصوبه شورا از طریق سازمان بورس و شورای عالی بورس پیگیری شود.

کارگروه بررسی مشکلات کارگزاران در بورس کالا

دبیرکل کانون کارگزاران به کارگروه بررسی مشکلات کارگزاران اشاره کرد و افزود: این کارگروه از تاریخ ۶ مهرماه تا ۲۴ دی‌ماه با حضور ۸ نفر از خبرگان این موضوع شروع بکار کرد و جمعا ۱۴ جلسه تشکیل داده است و جلسات خود را در تاریخ ۲۴ دیماه با برگزاری نشست عمومی‌‌‌ کارگزاران فلزات و پتروشیمی‌ ‌‌در تالار وصال بانک کشاورزی به پایان برد. خرازی در بیان اهم مذاکرات و مصوبات این کارگروه اظهار کرد: این کارگروه در ابتدای کار بررسی دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و مقررات داخلی شرکت بورس کالا را در دستور کار قرار داد. همچنین با توجه به مشکلات عدیده کارگزاران با اتاق پایاپای بورس کالا کل آیین نامه اتاق مطالعه و بازنگری شد. علاوه بر این دستورالعمل ثبت سفارش بورس کالا بررسی و بازنگری شد و درموضوع پیچیده و تخصصی تضامین کافی و مورد نیاز کارگزاران در اتاق پایاپای پیشنهادهایی ارائه شد.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل مجزا بودن مشکلات کارگزاران بخش کشاورزی در جلسه مستقل از همه آنها دعوت به عمل آمد و ۱۹ نفر از کارگزاران این بخش در تاریخ ۲۹ آذر در محل کانون تشکیل جلسه داده و طی چهار ساعت مشکلات خود را در ابعاد درونی بورس و بیرونی آن بیان کردند.

خرازی در ادامه تصریح کرد: در تاریخ ۲۴ دی ماه از همه کارگزاران فلزات و پتروشیمی‌‌‌جهت استماع نظرات آنها دعوت به عمل آمد و این جلسه با حضور۳۰ نفر از کارگزاران و مسوولان سبا در محل تالار وصال بانک کشاورزی برگزار شد و پیشنهاد شد، نظرات مطرح شده در این کارگروه به صورت مجزا و تخصصی (و نه بصورت کلی و یکباره) به تفکیک هر بخش از کارگزاران احصا و با پذیرش برخی تبعات آن به مسوولان شرکت بورس کالا و سبا ارسال شود.از سوی دیگرپیشنهاد شد در صورت نیاز برای بررسی مشکل جدید یا تهیه دستور العمل جدید (مانند رتبه بندی کارگزاران بورس کالا) یا اصلاح دستورالعمل‌های قبلی کارگروه دیگری با تخصص و گرایش‌های خاص خود تشکیل شود.

کارگروه تدوین ساختار و ارائه مدل نمونه یک کارگزاری

وی گفت: این کارگروه از تاریخ پنجم شهریورماه شروع و آخرین جلسه آن در تاریخ ۲۵ آذر و در مجموع با ۱۴ جلسه تشکیل شده است که این کارگروه یک شرکت کارگزاری را از جنبه‌های با اهمیت بسیار زیادی مانند، ساختار اداری، کیفیت نیروی انسانی، سیستم‌ها و سخت افزارهای مورد نیاز، دستورالعمل‌ها و چرخه کارها و ... مورد بررسی قرار داده است و به دلیل اهمیت و فوریت دو سامانه؛ دفتر ثبت سفارش‌ها (order book) و سامانه مدیریت تماس‌های تلفنی شرکت‌‌های کارگزاری (call center) و تاکید مدیران سبا برای این دو سامانه فعالیت کارگروه صرفا متمرکز بر این دو سامانه شد. وی با بیان اینکه استقرار سامانه‌های جامع کارگزاری که بخش‌هایی از آن شامل order book و call center می‌‌‌شود نیازمند همکاری تمام اعضا و مدیران عامل شرکت‌‌های کارگزاری است اظهار کرد: این کارگروه پیشنهاد داد با توجه به مبحث جدیدی که شرکت مدیریت فن آوری بورس بنام DMA مطرح کرده است لزوم راه‌اندازی سامانه‌‌‌های جامع کارگزاری و دو زیرسامانه فوق ضروری تر شده است. همچنین پیشنهاد شد طراحی RFP، تولید یا خرید سامانه‌‌‌های فوق از داخل یا خارج کشور به بودجه خاص و حمایت سازمان و سایر نهادهای فعال در بورس نیاز دارد.

کارگروه نحوه نظارت کانون بر شرکت‌‌های کارگزاری

خرازی با اشاره به اینکه کارگروه نحوه نظارت کانون بر شرکت‌‌های کارگزاری از تاریخ هشتم مهرماه تا۲۵ آبان ماه با حضور چهار نفر از خبرگان این موضوع شروع به کار کرد و جمعا چهار جلسه تشکیل داد، به اهم مذاکرات و مصوبات آن اشاره کرد و گفت: این کارگروه عملیات نظارتی دو کانون مشابه کانون کارگزاران را در کشورهای کانادا و استرالیا را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که کانون کارگزاران بورس کاناداIDE عملا در ژوئن ۲۰۰۸ منحل شد و با سازمان خدمات نظارتی بازار (MRS ) ادغام شدند و کانون کارگزاران بورس استرالیا یا انجمن صنعت اوراق بهادار و مشتقه (SDIA ) عملا نقش یک نهاد صرفا صنفی را بازی می‌‌‌کند و دخالتی در امور نظارتی ندارد.

وی اعلام کرد: با توجه به قانون بازار اوراق بهادار و تعدد مراجع نظارتی موجود در بازار مانند سبا، شرکت بورس اوراق بهادار ، شرکت بورس کالا و اخیرا فرابورس مقرر شد کانون به عنوان نهاد چهارم وارد نظارت نشده و نیازهای نظارتی خود را از طریق سبا پیگیری کند. بنابراین کانون مستقلا وارد نظارت بر اعضا نشده و اطلاعات هم از اعضا نگیرد و بانک اطلاعاتی موجود در سبا موسوم به ستاک کفایت امور را می‌‌‌کند از این‌رو کانون ضمن حفظ حق نظارت خود بر اعضا و تشکیل واحد نظارت بر اخلاق حرفه‌‌ای که در مصوبات قبلی شورا بود، عملا وظایف نظارتی خود را به سبا منتقل کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده است بعد از تشکیل کارگروه اخلاق حرفه‌ای و برگزاری کارگاه‌‌های اخلاق حرفه‌ای در صنعت کارگزاری و تهیه و تصویب سند جامع اخلاق حرفه‌ای صنعت کارگزاری، واحد نظارت بر اخلاق حرفه‌ای صنعت در کانون کار خود را شروع کند.

کارگروه ضوابط و شرایط معامله گران شرکت‌‌های کارگزاری

دبیر کل کانون کارگزاران در ادامه کارگروه ضوابط و شرایط معامله گران را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: از تاریخ ۸ مهر تا۳۰ آبان ماه با حضور چهار نفر از خبرگان این موضوع شروع بکار کرد و جمعا چهار جلسه تشکیل شد.

وی بیان کرد: این کارگروه ضمن تعریف مشکل کمبود نیروهای معامله گر از لحاظ کمی‌‌‌و کیفی و بررسی دستورالعمل‌های سبا در این خصوص و بررسی نحوه آزمون‌های بازار سرمایه مطالعاتی را در بورس‌های دیگر انجام داده و پیشنهاد داده است، وضع موجود از لحاظ کمی‌‌‌و کیفی بررسی شود، مشکلات کارگزاران در این خصوص احصا شود. همچنین شرایط و ضوابط سایر معامله گران در کشورهای دیگر بررسی شده و شرایط و ضوابط جدید با توجه به مشکلات و نیازها تهیه شود.

کارگروه آموزش

خرازی فعالیت آخرین کارگروه کانون را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: این کارگروه از تاریخ ۲۰ شهریورماه با حضور شش نفر از خبرگان این موضوع شروع و جمعا ۱۳ جلسه را تا نیمه بهمن ماه تشکیل داده است. وی تصریح کرد: در این کارگروه نیازهای آموزشی صنعت کارگزاری برای طبقات مختلف پرسنل و مدیران شرکت‌‌های کارگزاری بررسی و تقریبا نهایی و بر طراحی دوره‌های آموزش از راه دور و قابل استفاده بودن دوره‌ها برای همه اعضا و عملیاتی و موثر بودن آموزش‌ها و تخصصی بودن برای حرفه‌های تخصصی مورد نیاز صنعت مانند سبدگردان‌ها، معرف‌ها، معامله‌گران، مشاورین سرمایه‌گذاری تاکید شد. وی با بیان اینکه طراحی و اجرای سه دوره آموزش برای پرسنل پذیرش شرکت‌‌های کارگزاری در محل کانون با استقبال خوب مواجه بود، خاطر نشان کرد: طراحی دوره‌های کامل ICDL مورد نیاز صنعت، طراحی دوره‌های آموزشی زبان مورد نیاز صنعت، تاکید بر کنترل کیفیت دوره‌ها و نظر سنجی از محتوی و استاد و محل کلاس‌ها در پایان هر دوره، تاکید بر طراحی دوره‌های آموزشی خارج از کشور و تبادل استاد و تجربیات موفق در صنعت کارگزاری، طراحی کلاس‌های مورد نیاز برای آمادگی آزمون CIIA، مذاکره با دانشگاه‌های مرتبط برای طراحی دوره‌های کارشناسی ارشد مورد نیاز صنعت و کل بازار، تاکید بر برگزاری سمینارهای تخصصی ماهانه برای اعضا، کم هزینه و ارزان بودن برگزاری دوره‌ها برای جذب بیشتر از طرف اعضا در این کارگروه صورت گرفت. دبیر کل کانون کارگزاران در پایان پیشنهادهای کانون را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: کانون کارگزاران پیشنهاد داد تا بسته کامل نیازهای آموزشی صنعت باید هرچه زودتر نهایی شده به اطلاع سازمان برسد همچنین در رتبه بندی کارگزاران ۱۵ امتیاز به کانون تخصیص داده شده است که باید نحوه توزیع آن مشخص شود و در نهایت با همکاری سبا دستورالعملی تهیه شود که لزوم استفاده از دوره‌های آموزشی کانون در کلیه کارگزاری‌ها اجرا شود.