شروین شهریاری
بخش پرسش و پاسخ دنیای اقتصاد را به یاد دارید، یکی از پرطرفدارترین بخش‌های ثابت صفحات بورس روزنامه که مدتی به دلایلی مختلف منتشر نمی‌شد. اما نظر به تماس‌های مکرر خوانندگان با گروه بورس روزنامه از این پس شنبه هر هفته شاهد انتشار دوباره پرسش و پاسخ خواهید بود. بخشی که در آن در مورد سهام یا صنعتی که بیشترین پرسش را در بازار دارد، بحث خواهد شد.

از این رو اگر پرسشی در مورد سهام یا صنعتی خاص دارید، از طریق پست الکترونیکی Shahriary_sh@yahoo.com
با تحلیلگر مربوطه در میان بگذارید تا در زمان مقتضی به آن پاسخ داده شود. امید است که پرسش و پاسخ دنیای اقتصاد بتواند به بخشی از نیازهای تحلیلی فعالان بازار سرمایه پاسخ دهد.
برای شروع از تحلیل بنیادی پتروشیمی پردیس شروع می‌کنیم، پتروشیمی پرطرفداری که اخیرا به دلیل تعدیل مثبت سود در بورس تهران با توقف نماد مواجه شده است.
پرسش: وضعیت سودآوری و ارزش ذاتی هر سهم پتروشیمی پردیس در سال جاری چگونه خواهد بود؟
پاسخ: شرکت پتروشیمی پردیس واقع در عسلویه دومین مجتمع بزرگ تولید کننده کود اوره در سطح جهان است که با استفاده از خوراک گاز شیرین به تولید آمونیاک (به عنوان محصول میانی) و در نهایت اوره صنعتی (با ظرفیت حدود دو میلیون تن) می‌پردازد. محصول شرکت عمدتا در صنعت کشاورزی کاربرد دارد. بنابراین، تغییر قیمت آن بیش از قیمت جهانی نفت با نوسان قیمت مواد غذایی (به ویژه ذرت) همبستگی دارد.
بررسی قیمت اوره در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که روند تغییرات بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن بسیار سریع و نامتوازن بوده و به همین دلیل، پیش‌بینی قیمت‌ها دشوار خواهد بود. به این ترتیب هر گونه تخمین از وضعیت آینده «شپدیس» باید با لحاظ کردن ریسک نوسانات قیمت صورت پذیرد. با توجه به اتکای ۸۰ درصدی به صادرات، سهام این شرکت از ابتدای زمستان گذشته به علت رشد شتابان قیمت ارز مورد توجه خریداران قرار گرفت و از مقطع زمانی مزبور تاکنون‌ این سهم با احتساب سود مجمع به سهامداران خود بیش از ۴۷ درصد بازدهی خالص داده است. جدول شماره یک، آخرین پیش‌بینی درآمد فروش ارائه شده توسط شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۱ را در کنار پیش‌بینی تحلیلی نشان می‌دهد.
باید در نظر داشت مقایسه قیمت روز فروش اوره با مفروضات بودجه از تفاوت قابل ملاحظه ای حکایت دارد. در برآورد تحلیلی، قیمت اوره معادل آخرین نرخهای صادراتی ایران (400 دلار) و قیمت دلار معادل 18000 ریال در نظر گرفته شده است. همچنین حجم تولید و فروش بدون تغییر نسبت به ارقام بودجه منظور شده است. باید توجه داشت قیمت اوره در بازارهای جهانی (فوب خلیج فارس) اکنون در محدوده 480 دلار در هر تن قرار دارد که با در نظر گرفتن دلار 19000 ریالی امکان دستیابی به قیمت‌های فروش بالاتراوره (حدود 900 هزار تومان در هر تن) برای «شپدیس» را امکان پذیر می‌سازد؛ با این وجود، در برآورد حاضر با لحاظ کردن جانب احتیاط به دلیل نوسان شدید قیمت‌ها در بازار جهانی و نیز عدم تثبیت دلار داخلی، قیمت 720 هزار تومانی برای فروش هر تن اوره و 756 هزار تومانی برای هر تن آمونیاک (5 درصد بالاتر از قیمت اوره با عنایت به روند تاریخی) مد نظر قرار گرفته است. با توجه به برآورد درآمد فروش در جدول یک، تخمین سودآوری شرکت در سال مالی جاری در جدول شماره دو ارائه شده است (ارقام به میلیارد ریال).
در خصوص ارقام جدول دو باید به چند نکته توجه داشت:
1- در بخش بهای تمام شده؛ هزینه دستمزد و سربار با 20 درصد افزایش نسبت به عملکرد واقعی سال قبل در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ گاز مصرفی از 735 ریال کنونی به 1000 ریال در هر مترمکعب تعدیل شده است.
۲- هزینه‌های عمومی و اداری با ۲۰ درصد رشد نسبت به سال قبل برآورد شده اند. اما در بخش هزینه مالی، با در نظر گرفتن جریان ورود نقدینگی مطلوب به شرکت و فرآیند تسویه تسهیلات، رشد هزینه‌ها محتمل نخواهد بود. با این وجود هزینه مالی و درآمد متفرقه مطابق پیش‌بینی شرکت در نظر گرفته شده اند.
با توجه به محاسبات فوق می‌توان گفت در صورت تحقق مفروضات در بخش قیمت‌های فروش، شرکت پتروشیمی پردیس در سال مالی جاری قابلیت افزایش سودآوری نسبت به اولین بودجه اعلامی (5035 ریال به ازای هر سهم) را تا میزان دو برابر خواهد داشت. بنابراین، بازار در حال حاضر سهام این شرکت را با نسبت P/E کمتر از 5/3 واحد ارزش‌گذاری کرده است که می‌تواند نشان‌دهنده عدم اطمینان سرمایه‌گذاران از ثبات قیمت‌های فروش در بلند‌مدت باشد. در صورت ثبات شرایط کنونی، ارزش‌گذاری سهم در ماه‌های آینده با P/E=4 دور از دسترس نیست که به معنای احتمال عبور قیمت سهم از محدوده 4000 تومان است. بدیهی است این برآورد با اتکا به برخی مفروضات و روش نسبت قیمت بر درآمد به دست آمده و کارشناسان با تغییر مفروضات و مدل ارزش‌گذاری می‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص ارزش ذاتی سهم دست یابند.