شروین شهریاری
پرسش از آقای شهرام مردانه از طریق تلفن: وضعیت سود آوری فولاد مبارکه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت فولاد مبارکه درآخرین گزارش خود برای سال 86، تولید حدود 8/4‌میلیون تن انواع محصول را پیش‌بینی کرده است که تقریبا معادل ظرفیت کامل این کارخانه بوده و نسبت به پیش‌بینی 6 ماهه (6/4‌میلیون تن) 200 هزار تن افزایش نشان می‌دهد. «فولاد» این افزایش تولید خود را عمدتا بر محصولات گرم متمرکز کرده است.
در جدول زیر مقایسه این تغییرات را مشاهده می‌کنید:


همانگونه که مشاهده می‌شود شرکت در سال جاری ترکیب تولیدات خود را از ورق سرد به سمت ورق گرم سوق داده است. علت این مساله را نیز باید در قیمت فروش و تقاضای بازار جستجو کرد. در سال جاری تقاضای قابل‌توجهی برای ورق گرم در بازار وجود داشته و دارد که همین مساله قیمت این محصول را افزایش داده و حتی معادل قیمت ورق سرد کرده است. این در حالی است که ورق سرد به واسطه چگال تر بودن و پروسه تولید همواره قیمت بالاتری از ورق گرم در بازار جهانی دارد. به هر حال در وضعیت کنونی، فولاد مبارکه با تغییر ترکیب تولید، خود را با شرایط بازار تطبیق داده است. با توجه به مهم‌ترین مزیت فولاد مبارکه، که عبارت از تامین سنگ آهن از داخل کشور با نرخ مصوب و ثابت در طول هر سال است، رشد قیمت‌های فروش تاثیر مستقیمی در سودآوری شرکت دارد و می‌توان با مطالعه و تخمین نرخ‌های فروش محصولات، رابطه مستقیمی با سودآوری آتی شرکت ایجاد کرد. در جدول زیر میانگین نرخ فروش انواع محصولات مبارکه را در گزارش‌های شش ماهه و نه ماهه ملاحظه می‌کنید: (واحد فروش بر مبنای تومان در هر کیلوگرم محاسبه شده است.)


با توجه به این جدول مشاهده می‌شود که قیمت پیش‌بینی فروش نیز عمدتا در گزارش نه ماهه افزایش یافته است. به منظور تخمین سود سال جاری، فرض تحقق فروش محصولات با قیمت معاملات سلف در فصل پاییز را در نظر می‌گیریم. ملاحظه می‌شود که حتی با در نظر گرفتن قیمت ۷۰۰‌تومانی برای ورق گرم و ۷۲۰‌تومانی برای ورق سرد و ۹۰۰‌تومانی برای محصولات پوشش‌دار، بازهم کل درآمد حاصل از فروش تاثیری از این بابت نمی پذیرد (نسبت به آخرین پیش‌بینی خود شرکت)؛ این مساله نشان می‌دهد که فولاد مبارکه در بودجه اخیر خود تاثیر افزایش قیمت فروش محصولات در سه ماهه چهارم را لحاظ کرده است.
بنابراین با توجه به ثبات حجم تولید و قیمت فروش، تنها کاهش سرفصل بهای تمام شده می‌تواند بر سود عملیاتی «فولاد» بیفزاید. با مراجعه به گزارش‌های ادواری شرکت درمی‌یابیم که همواره در 6‌ماهه دوم (به ویژه فصل زمستان) بهای تمام شده کالای فروش رفته به طور طبیعی با رشد قابل‌ملاحظه‌ای در سال‌های گذشته مواجه شده است. در اینجا نیز با رعایت جانب احتیاط، بهای تمام شده را برای تولیدات سه ماهه چهارم با 20‌درصد رشد محاسبه و به این ترتیب کل بهای تمام شده کالای فروش رفته به حدود 1600‌میلیارد تومان می‌رسد که 58‌میلیارد تومان از آخرین پیش‌بینی شرکت کمتر است. با فرض تحقق سایر سرفصل های درآمدی و هزینه‌ای مطابق آخرین پیش‌بینی، این مبلغ به سرفصل سود خالص انتقال خواهد یافت که تاثیر آن بر درآمد هر سهم فولاد 37‌ریال خواهد بود. بنابراین مطابق این تخمین، درآمد هر سهم این شرکت در سال 86 پتانسیل افزایش از رقم 610‌ریال کنونی به حدود 650‌ریال را دارد. جالب است بدانید این رقم، همان رقمی است که در ابتدای
سال جاری نیز تحلیل گران بنیادی آن را به درستی به عنوان پیش‌بینی سود سال جاری فولاد برآورد می‌کردند.
بدیهی است با تغییر هر یک از مفروضات، تخمین انجام شده از پیش‌بینی درآمد هر سهم در سال جاری متفاوت خواهد بود.
Shahriary_sh@yahoo.com