گروه بازار پول: در روزهای گذشته مقامات بانک مرکزی درباره جزئیات تسهیلات خودرو و کالا توضیحاتی ارائه کرده‌اند. براساس این اظهارنظرها دوره بازپرداخت تسهیلات خودرو نهایتا 7 سال است. همچنین تسهیلات خرید کالا متناسب با خالص حقوق دریافتی فرد متغیر خواهد بود و فهرست این کالاها به روزآوری خواهند شد. عمر اجرای طرح 6 ماه و منابع اجرای طرح ابتدا منابع بانک‌ها و سپس منابع بانک مرکزی است.

در هفته‌های گذشته اخبار گوناگونی درباره بسته خروج از رکود دولت برای تحریک تقاضا و بازگرداندن رونق به اقتصاد کشور به گوش رسیده است. وام‌های خرید کالا و خودرو از جمله بخش‌هایی از این بسته هستند که با برخی ابهامات مواجه بوده‌اند. در این میان میزان و مدت تسهیلات خودرو و کالاها، شفاف‌سازی منابع اجرای طرح و همچنین آثار احتمالی تورمی طرح یاد شده از عوامل بحث‌برانگیز این روزها هستند. به این ترتیب مقامات بانک مرکزی در این زمینه دست به شفاف‌سازی‌هایی زده‌اند. سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی در همین زمینه در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس درباره جزئیات وام‌های خرید کالا و خودرو پاره‌ای توضیحات ارائه کرد. به گفته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خودروسازان در توافق با مشتری می‌توانند دوره بازپرداخت تسهیلات را تا 7 سال تعیین کنند، اما بانک مرکزی تا چهار سال این اسناد را از خودروسازان خرید دین می‌کند، به این ترتیب خودروساز قادر خواهد بود بین 4 تا 7 سال خودروها را بفروشد.


تسهیلات اعتباری خرید کالا

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تسهیلات اعتباری و میزان شارژ کارت اعتباری را نیز متناسب با خالص حقوق دریافتی و توان بازپرداخت تسهیلات فرد دانست. به این ترتیب در شرایطی که فرد توان بازپرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی را در دوره ۱۸ ماهه نداشته باشد، مبلغ کارت اعتباری وی کمتر خواهد بود.

ناصر حکیمی، معاون فناوری بانک مرکزی نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته درباره لیست کالاهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت به اظهارنظر پرداخت و بیان کرد که این لیست از سوی وزارت صنعت و بانک مرکزی به‌صورت مرتب بررسی و روز آمد می‌شوند. بر اساس اظهارنظرها زمان اجرای طرح و استفاده متقاضیان از تسهیلات تا حد ممکن کوتاه خواهد شد. به شکلی که ناصر‌حکیمی صدور کارت‌های خرید کالای بادوام را ۴ روز از مدت وصول درخواست دستگاه‌ها به بانک‌ها دانست. از سوی دیگر در روزهای گذشته برخی شرکت‌ها اعتراضاتی درباره فهرست تهیه‌شده در بخش‌های خودرو و صنعت داشتند. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این زمینه نیز واکنش نشان داد و بیان کرد که بانک مرکزی دخالتی در تهیه این فهرست نداشته و این فهرست توسط وزارت صنعت و معدن تهیه شده است.


شفاف‌سازی منابع طرح

همچنین برخی ابهامات پیرامون میزان منابعی که بانک مرکزی به این طرح تزریق خواهد کرد وجود دارد. میرمحمدصادقی حجم این منابع را در حال حاضر غیرقابل پیش‌بینی دانست و محاسبه دقیق این منابع را منوط به تعیین میزان استقبال مردم از این طرح دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی نیز درخصوص منابع اجرای این طرح به شفاف‌سازی پرداخت. به اعتقاد کمیجانی اگر این طرح به همان شیوه‌ای که طراحی شده، اجرا شود قطعا واجد آثار مثبت در اقتصاد خواهد بود. وی منابع اجرای طرح یاد شده را در درجه اول منابع بانک‌ها و سپس در شرایطی که بانک‌ها منابعی در اختیار نداشته باشند، منابع بانک مرکزی دانست. قائم‌مقام بانک مرکزی همچنین میزان مجموعه منابع این طرح را مرتبط با استقبال مردم دانست. به گفته کمیجانی بانک مرکزی برای اجرای این سیاست‌ها محدوده‌ای از منابع را درنظر گرفته اما رقم دقیق آن به استقبال مخاطبان طرح بستگی دارد.


نگرانی از آثار تورمی

در روزهای گذشته مجموعه‌ای از اظهارنظرها پیرامون آثار احتمالی تورمی بسته رونق اقتصادی دولت مطرح بوده است. اکبرکمیجانی نیز با اشاره به این آثار معتقد است آثار تورمی در بخش‌هایی از اقتصاد خواهد بود که در این بخش‌ها قبل از ظهور آثار اقدامات احتیاطی توسط بانک مرکزی صورت خواهد گرفت. وی همچنین طرح یادشده را ضربه‌گیر در برابر محرک تقاضا دانست. وی این وجوه را مدیریت شده ارزیابی و بیان کرد با مراقبت وزارت صنعت و معدن این منابع در جهت تعریف‌شده هدایت می‌شوند. به این ترتیب از نظر قائم مقام بانک مرکزی دلیلی بر افزایش تورم وجود ندارد. وی عمر اجرای این طرح را ۶ ماه دانست.