اعتبار- میزان خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال ۱۳۹۰ با رشد ۹/۳۶ درصدی به ۷/۵۳ هزار میلیارد ریال رسید که دو شرکت‌ بیمه ‌ایران و آسیا در مجموع ۴/۶۲ درصد از خسارت‌های بازار را پرداخت کردند. به گزارش پایگاه خبری اعتبار ، صنعت بیمه به عنوان یک زیرساخت مهم اقتصادی بر بسیاری از مناسبات اقتصادی و اجتماعی کشور، اثرگذار است و این تاثیر، گاه به صورت آشکار و گاه نهفته، خود را نشان می‌دهد.

به کارگیری روش‌های توسعه بازار و تلاش برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور از طرق مختلف و به خصوص ایجاد بسترهای مناسب برای فرهنگ‌سازی و به تبع آن افزایش سرانه بیمه از یک سو و تامین و تضمین آرامش بازار کسب و کار و بالاخره نظارت مستمر در ابعاد فنی و مالی در سطوح مختلف شرکت‌ها، نمایندگی‌ها و کارگزاری‌ها از برنامه‌های جدی بیمه مرکزی است که در راستای آرامش‌بخشی و اطمینان‌دهی به تمامی آحاد جامعه، طراحی و اجرا شده و خواهد شد.

نگاهی به برنامه تحول در صنعت بیمه

بررسی عملکرد صنعت بیمه پس از شروع برنامه تحول در این بخش از سال ۱۳۸۷ به بعد بر مبنای شاخص‌های کلیدی، نشان از موفقیت در دستیابی به اهداف کلان میان مدت در سال ۱۳۹۰ دارد. بر این اساس:

• سهم بخش غیردولتی، طی سال ۱۳۹۰، به ۲/۵۳ درصد رسید و از هدف ۴۲ درصدی پیش‌بینی شده در برنامه، جلو افتاد.

• حق بیمه سرانه در سال ۱۳۹۰ به ۹۳ دلار رسید و موجبات پیشی گرفتن از هدف ۷۸ دلاری در برنامه را فراهم کرد.

• ضریب نفوذ بیمه در سال ۱۳۹۰ به حدود ۵/۱ درصد رسید.

• ارتقای سهم بیمه‌های زندگی از بازار بیمه و رسیدن آن به ۸ درصد در سال ۱۳۹۰، موجب پیشی گرفتن از هدف مورد انتظار ۶/۷ درصد برنامه شد.

• سهم بیمه‌های اختیاری (غیر از بیمه اجباری شخص ثالث) در سال ۱۳۹۰ به ۵۴ درصد رسیده است.

• میزان انحصار در بازار بیمه (برمبنای فرمول هرفیندال- هیرشمن) در سال ۱۳۹۰ به عدد ۲۴۸۳ رسید.

جایگاه جهانی صنعت بیمه کشور

از آنجا که بررسی شاخص‌های کلیدی برنامه تحول وابسته به متغیر پایه‌ای حق بیمه تولیدی در صنعت بیمه است، ابتدا به بررسی آمار عملکرد آن در سطح بین‌المللی پرداخته می‌شود:

حق بیمه تولیدی

میزان تولید حق بیمه‌های بازار بیمه کشور با رشد ۸/۲۲ درصدی (بر پایه دلار) از ۷/۵ میلیارد دلار در سال گذشته به ۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) رسیده است: همچنین حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور (بر پایه دلار ) نسبت به پنج سال گذشته تقریبا ۲ برابر شده است.

بر اساس آمار سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰)، صنعت بیمه کشور حدود ۱۵/۰ درصد از بازار بیمه جهان را در اختیار داشته و با دو پله ارتقا نسبت به سال قبل در جایگاه چهل و چهارم ایستاده است؛ همچنین کشور ما در سطح منطقه چشم‌انداز با سهم ۱/۱۴ درصدی در جایگاه سوم قرار دارد (پس از فلسطین اشغالی و ترکیه).

حق بیمه سرانه

نسبت حق ‌بیمه تولیدی بازار بیمه به جمعیت کشور از ۷۶ دلار در سال ۱۳۸۹ به حدود ۹۳ دلار در سال ۱۳۹۰ رسیده است. به این ترتیب شاخص مذکور نسبت به سال گذشته حدود ۱۷ دلار افزایش یافته است. میزان حق بیمه سرانه در کشور طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته و از حدود ۵۱ دلار در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) به حدود ۹۳ دلار در سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) رسیده است. از نظر شاخص حق بیمه سرانه، ایران در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال گذشته با پنج پله صعود، از رتبه هفتاد و سوم به رتبه شصت‌و‌هشتم ارتقا یافت و در منطقه رتبه دهم را کسب کرد.

نگاهی به عملکرد صنعت بیمه در داخل کشور حق بیمه تولیدی

مقدار حق بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه مستقیم به ۹/۸۵ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ رسیده است که در مقایسه با سال قبل ۲/۴۵ درصد رشد نشان می‌دهد و به لحاظ نقش شرکت‌های بیمه در بازار، سهم و وزن اصلی همچنان بر دوش شرکت‌های بیمه ‌ایران و آسیاست که در مجموع ۷/۵۸ درصد از حق بیمه بازار را تولید کرده‌اند.

خسارت پرداختی

میزان خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال ۱۳۹۰ به ۷/۵۳ هزار میلیارد ریال رسید که از ۹/۳۶ درصد رشد نسبت به سال قبل برخوردار بود. دو شرکت‌ بیمه ‌ایران و آسیا در مجموع ۴/۶۲ درصد از خسارت‌های بازار را پرداخت کرده‌اند.

ضریب خسارت

در سال ۱۳۹۰ نسبت خسارت بازار بیمه کشور (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی) به ۵/۶۲ درصد رسید و نسبت به سال گذشته ۸/۳ واحد کاهش داشت. این امر حاکی از بهبود وضعیت بیمه‌گری در بازار بیمه است. بر اساس گزارش فارس، در محاسبه نسبت خسارت مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه فعال اداری در نظر گرفته نمی‌شود.