استقلال بانک مرکزی در گرو تقویت عملکرد

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با بیان اینکه استقلال بانک مرکزی در گرو تقویت عملکرد این بانک است، گفت: رییس‌جمهور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است و به همین دلیل حضور وی در هر حوزه‌ای به تقویت منافع ملی کمک خواهد کرد.

به گزارش فارس محمودرضا خاوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد ماهیت استقلال بانک مرکزی پس از مصوبه مجلس مبنی بر تغییر ترکیب اعضای مجمع این بانک و برداشتن ریاست این مجمع از عهده رییس‌جمهور، اظهار داشت: بنده ترجیح می‌دهم بعد از تصویب قانون برنامه پنجم توسعه و بعد از قطعی شدن نظر شورای نگهبان در این باره اظهار نظر کنم؛ چراکه هنوز این لایحه تبدیل به قانون نشده است.

وی با تاکید براینکه اظهارنظرها در مورد مصوبه مذکور باید بعد از نهایی شدن قانون برنامه پنجم توسعه صورت گیرد، افزود: باید از اعمال نظرات شخصی در اداره امور کشور پرهیز و به مسائل ملی پرداخته شود. رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی ادامه داد:‌ رییس‌جمهور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است و بعد از مقام معظم رهبری نماد اداری و اجرایی و استقلال کشور است به همین دلیل حضور وی در هر حوزه‌ای به تقویت منافع ملی کمک خواهد کرد.

معنای واحدی برای استقلال بانک مرکزی نداریم

مدیر عامل بانک ملی در تشریح معنای «استقلال بانک مرکزی»‌، گفت: هنوز در این مفهوم به معنای مشترک و واحد نرسیدیم؛ باید مشخص شود که آیا استقلال بانک مرکزی به معنای تصمیم‌گیری گروهی خاص با روش مورد نظر آنها است یا اینکه بدون توجه به سایر عوامل اقتصادی برای رشد و توسعه کشور نظر کارشناسی فردی بانک مرکزی اعمال شود.

وی با بیان اینکه معنای تقویت بانک مرکزی با استقلال این بانک متفاوت است، تصریح کرد:‌ باید به تقویت بانک مرکزی پرداخته شود تا قدرت تصمیم‌گیری این بانک افزایش و تصمیم‌گیری‌ها متناسب با شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی کشور صورت گیرد و در عین حال توان اجرایی این تصمیمات نیز موجود باشد.

خاوری با تاکید براینکه اگر «استقلال» به معنای بخشی‌نگری و تک‌روی مورد توجه قرار گیرد به هیچ وجه منطقی نخواهد بود، اضافه کرد: اگر «استقلال» را به معنای تقویت بنیان‌های بانک مرکزی در نظر بگیریم، قطعا امری پسندیده خواهد بود.

رییس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی تصریح کرد: در صورتی که بانک مرکزی بتواند در زمینه سیاست‌های پولی و بانکی تصمیمات مناسب و کارشناسی اتخاذ نماید و این تصمیمات ضمانت اجرایی کافی داشته باشد و از دخالت سایر دستگاه‌ها در جلوگیری این تصمیمات کاسته شود؛ این بانک مستقل تلقی می‌شود.

مدیرعامل بانک ملی در واکنش به این پرسش که به عملکرد سال‌های اخیر بانک مرکزی چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: اگر بخواهیم به قدرت بانک مرکزی نمره بدهیم ضمن کارهای مثبتی که در سه الی چهار سال اخیر در این بانک اجرا شده است؛ بنده نمره مطلوبی نمی‌دهم. این مقام مسوول در شبکه بانکی تاکید کرد:‌ نیاز است که از نظرات کارشناسی بانک مرکزی تبعیت شود نه اینکه در این نظرات دخالتی صورت گیرد.

رد افزایش سرمایه بانک‌ها به خاطر ترس از افزایش نقدینگی درست نیست

این مقام مسوول در شبکه بانکی در ادامه اظهارات خود در مورد افزایش سرمایه بانک‌های دولتی بعد از رد مصوبه مجلس مبنی بر افزایش سرمایه از محل حساب ذخیره‌ارزی، گفت: تلاش می‌کنیم سرمایه خود را بالا ببریم؛ هر چه قدر این لایحه را مجلس رد کند بانک‌ها این مساله را دنبال می‌کنند. وی افزود: هم‌اکنون در کمیسیون اقتصادی دولت یک فوریت لایحه افزایش توان اعتباری بانک‌ها تصویب شده و بانک‌ها به طرق مختلف دنبال تحقق این امر هستند.

خاوری گفت: صرف افزایش نقدینگی ایجاد تورم نمی‌کند؛ اگر نقدینگی کنترل نشود موجب افزایش تورم خواهد شد. نمی‌توان به قیمت کنترل نقدینگی به بیکاری دامن زد.

رییس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی اضافه کرد: نمایندگان مجلس نباید از یک زاویه به این مساله توجه کنند؛ هیچ قاعده اقتصادی و اجتماعی وجود ندارد که نتیجه آن صد درصد مشخص باشد.

تعیین کف سود به خاطر فرار از ریسک بانک‌ها است

خاوری در ادامه اظهارات خود در مورد محدودیت‌های موجود در شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات مشارکتی و مبادله‌ای، بیان کرد: بنده این سیاست‌گذاری را صحیح نمی‌دانم؛ تصوری که در جامعه به وجود آمده چون دامنه عقود مشارکتی در ایجاد سود متغیر است؛ بنابراین نباید از سایر ابزارهای مالی استفاده شود.

وی با تاکید براینکه «عقود» ابزارهایی است که باید به نیازهای جامعه پاسخ دهد، افزود:‌ باید ابزار متناسب با نیاز به کار گرفته شود؛ تعیین دامنه سود غلط است.