بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی مراودات مالی ایران با بانک‌های ۳۹ کشور دنیا در پایان نیمه نخست۲۰۱۰ را ۰۸/۴۱ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، میزان سپرده‌های ایران در بانک‌های خارجی در پایان ماه ژوئن ۲۰۱۰، خرداد۸۹، با ۵/۲ میلیارد دلار کاهش نسبت به سه ماه قبل از آن به ۳۹/۲۴ میلیارد دلار رسید. این رقم در پایان سه ماهه نخست ۲۰۱۰ نسبت به سه ماه قبل از آن نیز حدود ۳ میلیارد دلار کاهش یافته بود.

بانک‌هایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند عمدتا در کشورهای اروپایی قرار دارند و کاهش سپرده‌های ایران در این بانک‌ها در راستای سیاست تهران مبنی بر انتقال ذخایر ارزی خود به مراکز امن‌تر ارزیابی می‌شود.

سپرده‌های ایران در بانک‌های اروپایی یکی از اهداف آمریکا در تلاش‌های ضد ایرانی خود است و واشنگتن قصد دارد با اعمال فشار به دولت‌های اروپایی این سپرده‌ها را بلوکه کند. در برابر این سیاست، تهران نیز سیاست برقراری موازنه میان سپرده‌های خود در بانک‌های غربی با تعهدات خود به این بانک‌ها را دنبال کرده است. سپرده‌های ایران نزد ۳۹ بانک بررسی شده در این گزارش از دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار کاهش داشته است. سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها در دسامبر ۲۰۰۸ بالغ بر ۴۱ میلیارد دلار

اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش، تعهدات ایران نسبت به این بانک‌ها در پایان نیمه نخست ۲۰۱۰ نیز با ۸۳/۱ میلیارد دلار کاهش نسبت به سه ماه قبل از آن مواجه شده است. این رقم در سه ماهه نخست ۲۰۱۰ نیز نسبت به دسامبر ۲۰۰۹ بالغ بر ۲۹۰ میلیون دلار کاهش یافته بود. تعهدات ایران نزد بانک‌های خارجی از دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون با کاهش ۷/۳ میلیارد دلاری مواجه شده است.

این گزارش میزان تعهدات ایران به بانک‌های خارجی در پایان نیمه نخست ۲۰۱۰ را ۶۹/۱۶ میلیارد دلار اعلام کرده است. تعهدات ایران به بانک‌های خارجی در پایان سه ماهه نخست ۲۰۱۰بالغ بر ۵۲/۱۸ میلیارد دلار اعلام شده بود.

بدین‌ترتیب حجم کل مراودات بانکی ایران با بانک‌های ۳۹ کشور خارجی در پایان نیمه نخست ۲۰۱۰ بالغ بر ۰۸/۴۱ میلیارد دلار بوده است. این رقم نسبت به پایان سه ماهه نخست ۲۰۱۰، بالغ بر ۱۰ درصد کاهش داشته است.

مقر اصلی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در شهر (بازل) در سوئیس می‌باشد و گزارش‌های آن تحت عنوان «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می‌شود.

در این گزارش‌ها، سپرده‌ها و تعهدهای مجموعه‌ای از بانک‌ها و موسسه‌های مالی غیربانکی متعلق به ۳۹ کشور دنیا که عمدتا اروپایی هستند، عرضه می‌شود.