رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران گفت: هر تحریم و تهدیدی با مدیریت صحیح به فرصت تبدیل می‌شود و صنعت بیمه برای مواجهه با پیامدهای تحریم و کاهش آثار احتمالی آن سازماندهی می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت بیمه، «جواد فرشباف ماهریان» در نشست بررسی آثار و پیامدهای تحریم اخیر شورای امنیت بر بازار بیمه که با حضور مدیران ارشد صنعت بیمه برگزار شد، افزود: شورای عالی بیمه در خصوص افزایش ظرفیت بیمه اتکایی داخلی تصمیم‌گیری می‌کند و افزایش ظرفیت شرکت‌ها منوط به توافق با بیمه مرکزی است. وی تصریح کرد: راهکار ارائه شده درباره ارائه ریسک‌های بزرگ به بازار بورس را با توجه به جدید بودن موضوع می‌توان باهماهنگی شرکت‌ها و سازمان بورس و اوراق بهادار سازماندهی کرد.

فرشباف ماهریان از تشکیل کارگروه مشترک بین شرکت‌های بیمه برای رصد کردن وقایع و بررسی راهکارهای مقابله با آنها استقبال کرد و گفت: در رابطه با تشکیل کنسرسیوم‌های مشترک و تقویت قراردادهای مشترک بیمه‌ای نیز می‌توان با هماهنگی شرکت‌ها اقدامات لازم را انجام داد. شکل‌گیری صندوق بیمه اتکایی ملی نیز در کارگروه مشترک بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت کشور و اقدامات انجام گرفته قبلی در صنعت بیمه کشور برای مواجهه با تحریم‌ها و تهدیدهای پیش رو،

اظهار امیدواری کرد که با بهره‌برداری مناسب از نظرات و پیشنهادهای ارائه شده بتوان آثار احتمالی تحریم را کاهش داد.

«مینا صدیق نوحی» معاون اتکایی بیمه مرکزی نیز با ارائه گزارشی از وضعیت کنونی بیمه‌های اتکایی در کشور از تصویب مبلغ یک میلیارد دلار برای مقابله با حوادث بزرگ در سال ۱۳۸۵، افزایش سرمایه بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه، تخصیص اعتبار از حساب ذخیره ارزی برای جبران خسارت‌های بزرگ، اعزام نمایندگانی از صنعت بیمه برای شناسایی شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای بین‌المللی به‌منظور پذیرش بیمه‌های اتکایی، تقویت و افزایش شرکت‌های بیمه اتکایی داخلی، ایجاد حساب مشترک بیمه مرکزی با شرکت‌های بیمه و غیره به عنوان محورهایی که در بیمه مرکزی برای تقویت بیمه اتکایی کشور اقدام شده یا درحال پیگیری است، نام برد.

طبق این گزارش، تقویت بیمه اتکایی و افزایش ظرفیت بیمه‌های داخلی، ایجاد حساب مشترک برای مقابله با ریسک‌های بزرگ، تاسیس صندوق بیمه ملی اتکایی، تشکیل کارگروه مشترک برای تصمیم‌گیری، افزایش ظرفیت بیمه‌های داخلی، تاکید بر برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با شرایط سخت‌تر در آینده، پیگیری لایحه حوادث غیرمترقبه در هیات دولت، برنامه‌ریزی لازم برای واگذاری ریسک‌ها به بازار بورس و چگونگی مقابله با خسارت‌های فاجعه‌آمیز و ریسک‌های بزرگ از مواردی بود که در این نشست مطرح شد.