عضو هیات مدیره صندوق قرض‌الحسنه رفاه بازار گفت: بانک مرکزی در یک تفاهمنامه پذیرفته است صندوق‌هایی که زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی‌کار می‌کنند، توسط آن سازمان به‌نیابت از طرف بانک نظارت شوند. سید مجتبی قائم‌مقامی‌از بنیانگذاران صندوق قرض‌الحسنه حر ‌ریاحی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: سازمان اقتصاد اسلامی‌بیش از هزار و ۲۰۰ صندوق قرض‌الحسنه تحت پوشش دارد که با نظارت بر آنها تسهیلات صحیح قرض‌الحسنه به مردم پرداخت می‌شود و تاکنون موانع زیادی از پیش پای صندوق‌ها برداشته است.

وی گفت: بانک مرکزی در یک تفاهمنامه پذیرفته است، صندوق‌هایی که زیرنظر سازمان اقتصاد اسلامی‌کار می‌کنند، توسط آن سازمان به نیابت از طرف بانک نظارت شوند.

قائم مقامی‌در مورد نخستین صندوق قرض‌الحسنه در ایران گفت: تعدادی از متدینان مانند حاج‌آقا عبدالله مهدیان، مرحوم سید تقی خاموشی، مرحوم حاج‌آقا فلسفی و دیگران در سال ۱۳۴۲ در مسجد لرزاده، میدان خراسان تهران شروع به افتتاح نخستین صندوق قرض‌الحسنه کردند، در حال حاضر رفته رفته رشد کرده و بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ تا ۶ هزار صندوق قرض‌الحسنه در کشور فعالیت دارند که حدود هزار و ۲۰۰ صندوق آنها تحت پوشش سازمان اقتصاد اسلامی‌فعالیت می‌کنند.

عضو هیات مدیره صندوق قرض‌الحسنه رفاه بازار افزود: صندوق‌های قرض‌الحسنه به هیچ وجه مانند بانک گیر و بندهای اداری ندارند و سود و کارمزد دریافت نمی‌کنند و فرد نیازمند با داشتن یک ضامن و یک معرف به راحتی تسهیلات قرض‌الحسنه را با یک قطعه چک ضمانت بدون وثیقه دریافت می‌کند.

قائم‌مقامی‌افزود: اغلب صندوق‌های قرض‌الحسنه حتی یک ریال کارمزد یا سود از تسهیلات دریافت نمی‌کنند و برخی صندوق‌ها در حد یک تا ۲ درصد کارمزد دریافت می‌کنند.

قائم‌مقامی‌افزود: اعضای هیات مدیره صندوق‌های قرض‌الحسنه در اکثر موارد مخارج جاری صندوق را از جیب خود می‌پردازند و هیچ فشاری به تسهیلات ‌گیرندگان از بابت اخذ سود و کارمزد وارد نمی‌کند. وی در مورد روستاییان و کشاورزان و مناطق محروم گفت: سازمان اقتصاد اسلامی‌اعتقاد دارد، مردم ساکن در روستاها و کشاورزان استحقاق بیشتری برای قرض‌الحسنه دارند و در این زمینه واحد هماهنگی صندوق‌های قرض‌الحسنه در این سازمان شکل گرفته که از ۴۰ صندوق قرض‌الحسنه در تهران تشکیل شده و هر صندوق یک یا چند استان را برای نظارت و سرکشی به امور آن صندوق‌ها انتخاب می‌کند.

قائم مقامی‌که خود عضو هیات بررسی و هماهنگی صندوق‌های قرض‌الحسنه در استان‌های مرکزی و قم است، گفت: سازمان اقتصاد اسلامی‌به صندوق‌های مستقر در روستاها که تقاضای تسهیلات می‌کنند، بدون کارمزد کمک می‌کند و هیات مدیره آن صندوق‌ها اقساط را می‌پردازند.