‌مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی با بیان اینکه برخی از موسسات بدون مجوز از مدیریت خارج شده‌اند و به هیچ مقامی‌پاسخگو نیستند، گفت: این موسسات بدون مجوز از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند و هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند. حمید تهرانفر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد ساماندهی موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز فعالیت بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی حجت را بر تمام این موسسات تمام کرده و دیگر فرصتی باقی نمانده و هم‌اکنون زمان برخورد با آنها فرارسیده است.

‌مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی افزود: سال گذشته تعداد زیادی از موسسات و تعاونی‌های بدون مجوز را زیر چتر نظارتی بانک مرکزی آوردیم و تکلیف آنها را مشخص کردیم.

وی با تاکید بر اینکه از این پس برخوردها جدی‌تر خواهد شد، اظهار داشت: اخیرا بانک مرکزی و تعاونی‌های اعتباری نیز جلساتی را در همین راستا تشکیل داده‌اند و بانک مرکزی به آنها اعلام کرد که باید فعالیت‌های آنها با مجوز بانک مرکزی باشد.

تهرانفر با بیان اینکه برخی از موسسات بدون مجوز از مدیریت خارج شده‌اند و به هیچ مقامی‌پاسخگو نیستند، تصریح کرد: این موسسات بدون مجوز از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند و هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بانک‌های خصوصی و دولتی بر اساس قوانین عمل می‌کنند، اما این موسسات اینگونه نیستند، بنابراین باید تحت نظارت بانک مرکزی قرار گیرند.

این مقام مسوول در بانک مرکزی اضافه کرد: شرایط برای بانک‌های خصوصی دشوار است، زیرا بانک‌های خصوصی تمام ویژگی‌های یک بانک خصوصی را دارا هستند، اما از سوی دیگر تمام بازار در اختیار آنها نیست، به عبارت دیگر بازیگران بازار از امکانات یکسان برخوردار نیستند.

‌مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی شرایط را برای بانک‌ها چه دولتی و خصوصی سخت کرده و نرخ‌های سود آنها را به شدت کاهش داده است و با هرگونه تخلف از این نرخ‌ها به شدت برخورد می‌شود، اما از سوی دیگر مجموعه‌ای از موسسات در همین اندازه به فعالیت بدون مجوز خود ادامه می‌دهند.

وی در مورد وضعیت تسهیلات دهی بانک‌ها گفت: تاکنون نظام بانکی ما رقمی ‌معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف پرداخت کرده که رقمی‌حدود ۶۰ درصد بودجه دولتی را در برمی‌گیرد، به عبارت دیگر بانک‌ها از تمام توان خود در این زمینه استفاده کردند، این در حالی است که روش‌های سوداگرانه در کشور ما زیاد است.

تهرانفر در ادامه در مورد منابع بانک‌های دولتی و خصوصی اظهار داشت: دستگاه‌های دولتی تا پایان برنامه پنجم توسعه موظف بودند که وجوه خود را فقط نزد بانک‌های دولتی نگهداری کنند، اما هم‌اکنون دستگاه‌های دولتی نزد بانک‌های خصوصی نیز سپرده‌گذاری کرده‌اند و مشکلی نیز در این زمینه وجود ندارد. وی ادامه داد: وجوه دستگاه‌های دولتی و دولت نزد بانک‌ها کمکی به منابع آنها نمی‌کند، زیرا طبق قانون این منابع به حساب بانک مرکزی منتقل می‌شود، بنابراین بانک‌های دولتی و خصوصی می‌توانند این کار را انجام دهند، ولی منابعی نزد آنها نیست.