بر اساس گفته رییس کل بانک مرکزی، در سال جاری سامانه‌های کارتخوان فروشگاهی که توسط هر بانک عضو شتاب به صورت جداگانه در فروشگاه‌ها نصب می‌شد، جای خود را به سامانه‌های بین بانکی که در قالب سه کنسرسیوم شکل می‌گیرند، خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک قرار است این سه کنسرسیوم از سوی بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه خدمات پوز تشکیل شود.

بنابراین گزارش تا کنون۱۶ بانک اقدام به نصب پایانه‌های فروشگاهی در کشور کرده‌اند که حاصل فعالیت‌های آنها استقرار بالغ بر یک میلیون و ۱۲۲ هزار پوز در مراکز فروشگاهی کشور است.

در میان بانک‌های فعال، بانک صادرات با ۲۶۱ هزار و ۸۰۹ هزار معادل ۳/۲۳ درصد کل پایانه‌های فروشگاهی در رتبه اول، بانک ملت با ۱۸۴ هزار و ۸۵۵ دستگاه معادل ۵/۱۶ درصد کل پایانه‌های فروشگاهی در مقام دوم و بانک پارسیان با ۱۶۰ هزار و ۱۱۹ دستگاه معادل ۳/۱۴ درصد کل پایانه‌های فروشگاهی در مقام سوم قرار دارد. به تعبیر دیگر نزدیک، ۵۴ درصد پوزهای شبکه بانکی در اختیار این سه بانک و ۴۶ درصد بقیه پوزها در اختیار ۱۷ بانک و موسسه اعتباری دیگر عضو شتاب قرار دارند.

هم‌اکنون برآورد می‌شود، نصب و فعالیت سامانه پایانه‌های فروشگاهی برای شبکه بانکی ۶/۱۴ تا ۵/۱۹ هزار میلیارد تومان و به طور متوسط ۱۷ هزار میلیارد تومان در ماه هزینه در بر دارد.

هزینه‌های مربوط به ایجاد بستر نرم‌افزاری، خرید دستگاه و دیگر سخت‌افزارهای مربوطه پایانه‌های فروشگاهی و هزینه‌های جاری اعم از هزینه‌های تعمیر و نگهداری و دیگر هزینه‌های سربار پایانه‌ها فروشگاهی متناسب با مارک و خدماتی که پوزها ارائه می‌کنند به صورت سرشکن ماهانه بین ۱۲ تا ۱۶ هزار تومان است. با توجه به این ارقام و همچنین تعداد پایانه‌های فروشگاهی نصب شده از سوی بانک‌ها معادل یک میلیون و ۱۲۲ هزار پوز (آخرین رقم اعلام شده از سوی بانک مرکزی مربوط به فروردین ماه است که شبکه بانکی تا این تاریخ بالغ بر یک میلیون و ۱۲۲ هزار کارتخوان در فروشگاه نصب کرده است) برآورد می‌شود شبکه بانکی حدودا ماهانه رقمی‌بین ۶/۱۴ تا ۵/۱۹ هزار میلیارد تومان صرف سرمایه‌گذاری و نگهداری کارتخوان‌های فروشگاهی کرده است.

در همین حال با توجه به ۱۶ بانک و موسسه‌ای که به راه‌اندازی سامانه پایانه‌های فروشگاهی اقدام کرده‌اند، آنها به طور متوسط برای در اختیار داشتن این سامانه رقمی‌حدود یک میلیارد تومان در ماه هزینه می‌کنند.