در دوازدهمین جلسه اتاق فکر بیمه که در پژوهشکده بیمه برگزار شد، آیین نامه جدید سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گزارش ایسنا مدیر نظارت مالی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اختصاص چهار جلسه اخیر شورای عالی بیمه با محوریت آیین نامه جدید سرمایه‌گذاری گفت: در آیین‌نامه جدید ظرفیت‌های جدیدی برای شرکت‌های بیمه در جهت تفویض اختیار برای سرمایه‌گذاری و تنوع سرمایه‌گذاری داده شده است.

سید مرتضی حسنی عقدا با اشاره به اینکه آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری بخشی از نظارت جامع بیمه مرکزی است، افزود: سپرده‌گذاری شرکت‌های بیمه در موسسات مالی و اعتباری مورد تایید بانک مرکزی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها فرابورس از جمله مواد جدید آیین‌نامه محسوب می‌شود.

براساس آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری موسسات بیمه مجاز هستند حداکثر چهل درصد منابع سرمایه‌گذاری ابتدای دوره خود را در سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، اوراق بهادار و فرابورس سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل شرکت بیمه ملت با اشاره به اینکه کنترل سرمایه‌گذاری‌ها باید بر مبنای مدیریت ریسک انجام شود، تصریح کرد: مدیریت ریسک پایه کنترل آیین‌نامه جدید است که در آیین نامه سابق جایگاهی نداشته است.

مسعود حجاریان با اشاره به اینکه بانک‌ها و بیمه‌ها به دنبال بازدهی مناسب سرمایه‌ یا حداقل ریسک هستند، افزود: کشورهای پیشرفته که دارای نظام اقتصاد آزاد هستند، کنترل سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه را از طریق کنترل توانگری مالی انجام می‌دهند؛ اما در ایران چون توانگری مالی کنترل نمی‌شود از ابزارهای نظام برنامه‌ریزی استفاده می‌شود.

وی خواستار تمایز بین شرکت‌های بیمه در آیین‌نامه سرمایه‌گذاری با توجه به کوچک‌ و بزرگ‌بودن شرکت، سودده یا زیان‌ده بودن شرکت‌، بدهکار یا بستانکار بودن شرکت، با تجربه یا تازه کار بودن شرکت و پر ریسک یا کم ریسک بودن شرکت‌های بیمه شد.

معاون نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دیدگاه‌های متفاوت درباره نحوه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در بیمه مرکزی به این نتیجه رسیدیم که بازده سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه پایین است که یکی از دلایل اصلی آن محدودیت‌های شرکت بیمه در سرمایه‌گذاری است.

رحیم مصدق افزود: در چهار جلسه اخیر شورای عالی بیمه، آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس این آیین نامه، اختیارات تام برای سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های بیمه در نظر گرفته شد.

بر اساس روابط عمومی پژوهشکده بیمه عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان با اشاره به اینکه آیین نامه جدید در راستای تنوع در سرمایه‌گذار است، گفت: شرکت‌های بیمه برای اینکه در سرمایه‌گذاری بازده بالا و ریسک پایینی داشته باشند از یک‌سو بایستی دوره رونق و رکود بازار را بشناسند و در مواقع ضرورت سرمایه‌گذاری خود را از یک بازار به بازار دیگر منتقل کنند و از سوی دیگر تنوع در سرمایه‌گذاری داشته باشند.

رسول سعدی در ادامه افزود: به نظر من شرکت‌های بیمه برای توزیع بیشتر ریسک، در بیش از پنج درصد از یک شرکت سرمایه‌گذاری نکند و همچنین بیش از پنج درصد از سرمایه‌گذاری خود را به صورت بورس از یک شرکت نداشته باشند.