دنیای اقتصاد - وزیر اقتصاد در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی با تکذیب ورشکستگی دو بانک دولتی اعلام کرد که این شایعات برای ایجاد جنگ روانی در جامعه رواج یافته است.همزمان، بانک مرکزی نیز اعلام کرد که برنامه‌ریزی مناسب برای تامین اسکناس شب عید مردم صورت گرفته و مردم می‌توانستند اسکناس موردنیاز خود را به صورت شبانه‌روزی از طریق خودپردازها و یا شعب بانک‌ها تامین کنند. واکنش وزارت اقتصاد به شایعات بانکی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تکذیب ورشکستگی بانک‌های ملی و ملت گفت: این شایعات برای ایجاد جنگ روانی در جامعه رواج یافته است.

سیدشمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با ایرنا،‌ در خصوص شایعه ورشکستگی بانک‌های ملی و ملت گفت: ‌بانک‌های ملی و ملت همچنان امکان ارائه وجوه درخواستی مشتریان را دارند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ‌گفت: بعد از اینکه عملیات فیزیکی برای به زانو درآوردن سیستم بانکی کشور به نتیجه نرسید و برخی نیز اقرار کردند که تحریم اثری بر ساختار محکم سیستم بانکی ندارد، اقدام به ایجاد جنگ روانی کردند.

وی با بیان آنکه رسانه‌ها در بهبود و نشاط فضای کسب و کار کشور نقش موثری دارند، تاکید کرد: رسانه‌ها باید در مقابل انتشار این اخبار نادرست، اخبار منطبق با حقیقت را منتشر کنند.

وی در خصوص وضعیت نقدینگی اظهار داشت، به طور عام کشور همه ساله با رشد نقدینگی مواجه است و این امکان وجود ندارد که رشد نقدینگی به صفر برسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود:‌ سال گذشته موفق شدیم با اجرای طرحی انضباطی،‌ رشد نقدینگی را مدیریت کنیم و این امر در سال‌جاری نیز ادامه یافته است.

وی با بیان آنکه ‌نقدینگی از جمله متغیرهایی است که در پایان سال باید رقم قطعی آن اعلام شود‌ ،‌تصریح کرد: ‌به همین دلیل، اکنون از اعلام رقم آن اجتناب می‌کنم.

حسینی با اشاره به اینکه مصمم هستیم متناسب با واقعیت‌های جامعه رشد معقول نقدینگی را داشته باشیم، افزود: یکی از مواردی که در تنظیم سیاست‌های پولی و مالی کشور به آن توجه می‌شود، هدف‌گذاری رشد اقتصادی و کاهش تورم است و تا زمانی که بسته پولی توسط شورای پول و اعتبار تصویب نشود، اظهارنظر‌های شخصی کمکی به این امر نمی‌کند.

موسویان: طراحان شایعات اخیر بانک‌ها با مسائل ابتدایی بانکی آشنایی ندارند

در همین حال عضو کارگروه بانکداری بدون ربا، ورشکسته شدن بانک‌ها را شایعه‌ای بیش ندانست و گفت: با وجود بهبود وضعیت بانک‌ها در یک سال گذشته، شایعه ورشکستگی بانک‌ها نشان دهنده ناآشنایی طراحان این شایعه با مسائل اقتصادی و بانکی است.

سید عباس موسویان در گفت‌وگو با فارس در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر ورشکسته شدن بانک‌های دولتی کشور، اظهار داشت: گزارش اخیر بانک مرکزی در رابطه با افزایش سرمایه و دارایی بانک‌ها، بیانگر رشد ۴۱ هزار میلیارد تومانی طی یک سال گذشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه با توجه به آمار مذکور ممکن نیست که بانک‌های کشور با رشد دارایی به مرز ورشکستگی برسند، افزود: بنابراین اخبار منتشر شده کاملا دروغ است و هیچ صحتی ندارد.

کاهش سودآوری به معنای ورشکستگی بانک‌ها نیست

این عضو کارگروه بانکداری بدون ربا تصریح کرد: شایعات اخیر مبنی بر ورشکسته شدن بانک‌ها بدون هیچ مبنا و پایه آماری و اساسی است.

وی ادامه داد: ممکن است سودآوری بانک‌ها در اثر نرخ‌های سودی که به سیستم بانکی تحمیل شده کاهش پیدا کرده باشد، ولی کاهش سودآوری بانک‌ها به هیچ وجه به معنای ضرر و زیان یا ورشکستگی نیست.

موسویان با تاکید براینکه ورشکستگی بانک‌ها به هیچ وجه صحت ندارد، در واکنش به دلایل انتشار این شایعات مبنی بر کاهش دارایی بانک‌ها در مقابل بدهی یا افزایش مطالبات معوق سیستم بانکی،‌ گفت: کسانی که این موارد را مطرح می‌کنند، معمولا به مسائل بانکی آشنا نیستند.

معوق شدن مطالبات به معنای ورشکستگی بانک‌ها نیست

وی افزود: مطالبات معوقه به معنای عدم وصول یا سوخت شدن مطالبات نیست، بلکه در ادبیات بانکی مطالبات سوخت شده با مطالبات معوقه تفاوت ماهوی دارد.

به گفته وی، مطالبات معوقه به این معنا است که همکاران به موقع بدهی خود را به بانک نپرداخته‌اند، ولی مطالبات سوخت شده به معنای عدم وصول بدهی است. موسویان با تاکید بر اینکه مطالباتی که در حال حاضر افزایش یافته، مطالبات معوقه است، اضافه کرد: به خاطر شرایط اقتصادی که برخی مربوط به بحران مالی جهانی و برخی مربوط به شرایط داخلی است، وضعیتی به وجود آمده که منجر به عدم پرداخت به موقع بدهی شده و این حالت موجب افزایش مطالبات معوقه گردیده است.

وی افزود: مطالبات معوق گرچه در فعالیت بانک‌ها اختلال ایجاد می‌کند و بازدهی و سودآوری آنها را کاهش می‌دهد، ولی این امر به هیچ وجه به معنای کم آوردن بانک‌ها نیست.

به گفته موسویان، گزارش‌های تحلیلی مالی بانک‌ها بیانگر این است که بانک‌ها درسال گذشته نه تنها کسری نیاورده‌اند، بلکه به میزان قابل توجهی دارایی‌های آنها افزایش یافته است.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: ممکن است که سود بانک‌ها در سال‌های گذشته بیشتر از سال قبل بوده باشد، ولی این حالت به معنای کاهش سود بانک‌ها است و هیچ ربطی به ورشکستگی یا کم آوردن بانک‌ها ندارد.

نگرانی برخی از مبارزه با پولشویی باعث رواج شایعات شده است

همچنین یک کارشناس بانکی با تاکید بر اینکه شایعات مطرح شده در مورد ورشکستگی بانک بی‌اساس است، گفت: احتمالا یک عده نگران تصمیم اخیر بانک مرکزی در رابطه با مبارزه با پولشویی و ممنوعیت جابه‌جایی بیش از ۱۵ میلیون تومان پول نقد شده‌اند و به همین دلیل شایعات مذکور را مطرح کرده‌اند. فرید ضیاءالملکی در گفت‌وگو با فارس در مورد شایعات به وجود آمده در کشور مبنی بر ورشکستگی بانک‌های دولتی، اظهار کرد: به هیچ‌وجه امکان ورشکستگی بانک‌های دولتی در ایران وجود ندارد. وی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر هیچ اتفاق خاصی رخ نداده که موجب ورشکستگی بانک‌ها به خصوص بانک‌های دولتی شود، گفت: شایعات به وجود آمده احتمالا در رابطه با ممنوعیت پرداخت بیش از ۱۵ میلیون پول نقد از جانب بانک‌ها است.

شایعات مطرح شده مربوط به پولشویی است

وی افزود: ممنوعیت جابه‌جایی پول نقد در رابطه مبارزه با پولشویی در کشور است و هیچ ارتباطی به ورشکسته شدن بانک‌ها ندارد. این کارشناس بانکی تصریح کرد: ممکن است در هر هزار نفر تنها یک نفر به ۱۵ میلیون تومان پول نقد احتیاج داشته باشد؛ چرا که مردم در صورت نیاز می‌توانند از چک رمزدار، با نام یا از طریق خدمات الکترونیکی مبادلات خود را انجام دهند. به گفته ضیاءالملکی، احتمالا یک عده نگران تصمیم اخیر بانک مرکزی در رابطه با ممنوعیت جابه‌جایی بیش از ۱۵ میلیون تومان پول نقد شده‌اند و به همین دلیل شایعات مذکور را مطرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: قانون پولشویی در تمام دنیا مرسوم است و مطابق آن باید در رابطه با انتقال پول زیاد حساسیت وجود داشته باشد. این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: در ظرف چند هفته اخیر هیچ رویداد خاصی رخ نداده که بانک‌ها ورشکسته شوند.

دارایی بانک‌ها همواره بیشتر از بدهی‌هایشان بوده است

وی شایعاتی از جمله کم بودن میزان دارایی بانک‌ها نسبت به بدهی‌هایشان را غیراصولی دانست و گفت: همواره دارایی‌های بانک‌ها از بدهی‌ها بیشتر است و شایعات در این رابطه بی‌اساس است.

وی ادامه داد: همچنین مطالبات معوق فقط در گردش پول در بانک‌ها اثر می‌گذارد و افزایش رقم مطالبات ارتباطی به ورشکستگی بانک‌ها ندارد.

ضیاءالملکی تصریح کرد: اگر مطالبات معوق وجود دارد، مسلما بانک‌ها در مقابل آن وثیقه و تضمین برای وصول دارند.

برنامه‌ریزی برای تامین اسکناس شب عید

جلسه شورای راهبری بانکداری الکترونیک در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با حضور تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی تشکیل گردید. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بنا برگزارش ارائه شده در این جلسه، تعداد خطوط ارتباطی شبکه بانکی به ۱۸۵۳۱ خط، تعداد کارت‌های بانکی به ۷۵ میلیون، دستگاه‌های خود‌پرداز (ATM) به ۱۳۵۰۰ دستگاه و تعداد پایانه‌های فروش (POS) به ۹۵۰ هزار دستگاه رسیده است. در این جلسه اهداف کمی ابزارهای نوین تا سال ۱۳۹۲ تعیین شد و نتایج پیشرفت ۲۳ پروژه مطالعاتی توسعه بانکداری الکترونیک ارائه گردید.

اتاق پایاپای اسناد بانکی نیز گزارشی از اجرای آزمایشی موفق الکترونیکی کردن عملیات چک‌های بانکی ارائه نمود.

همچنین اعلام شد سامانه ساتنا انتقال بدون محدودیت وجوه مشتریان از یک بانک به بانک دیگر را به‌صورت الکترونیکی انجام می‌دهد.

در این جلسه اعلام شد که برنامه‌ریزی مناسب برای تامین نقدینگی و اسکناس شب عید مردم صورت گرفته و مردم می‌توانند اسکناس موردنیاز خود را به صورت شبانه‌روزی از طریق دستگاه‌های خودپرداز یا شعب بانک‌ها تامین نمایند. لازم به ذکر است اسکناس مورد نیاز تمامی بانک‌ها و شعب و دستگاه‌های خودپرداز از هم‌اکنون تامین گردیده است.