رییس کل بیمه مرکزی  بر رعایت عقلانیت در صنعت بیمه  تاکید کرد

عکس: نگار متین نیا

گروه بازار پول- دکتر فرشباف ماهریان در دهمین جلسه اتاق فکر بیمه که در پژوهشکده بیمه برگزار شد، بازده اقتصادی صنعت بیمه را نسبت به سایر بازارها نشان دهنده رعایت عقلانیت در نظام بیمه‌ای دانست.

به گزارش روابط عمومی‌پژوهشکده بیمه، فرشباف ماهریان با تاکید بر اهتمام بیمه مرکزی بر اصلاح ساختارها و تدوین آیین‌نامه‌ها در جهت تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه تصریح کرد: آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری در جلسات بعدی اتاق فکر بیمه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در ادامه این نشست مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه با اشاره به وضعیت کشورهای در حال توسعه که نظام‌های مالی آنها بر توسعه اقتصادیشان مقدم‌تر است، گفت: نظام مالی عامل شتاب دهنده حرکت نظام اقتصادی محسوب می‌شود به طوری که سرمایه‌گذاری به عنوان موتور محرک توسعه مطرح می‌شود و اصولا کارکرد اصلی هر نظام اقتصادی تجهیز پس‌انداز در سرمایه‌گذاری است.دکتر مهدی اخلاقی دو کارکرد اساسی بیمه در نظام اقتصادی را امنیت خاطر و ایجاد ارزش افزوده مطرح کرد و افزود: صنعت بیمه برای سرمایه‌گذاری با دو محدودیت اساسی قابلیت نقد شوندگی سریع با هزینه پایین و اطمینان نداشتن نسبت به بازدهی سرمایه‌گذاری مواجه است.

مشاور وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به برنامه تحول در صنعت بیمه گفت: در حال حاضر شاهد بازار بیمه‌ای با اطلاعات نامتقارن هستیم و بایستی ضمن تنوع دادن به محصولات بیمه‌ای، سرمایه‌های موجود را در خود صنعت سرمایه‌گذاری کنیم.

حسن قوامی ‌در ادامه با توجه به رقابتی شدن صنعت بیمه، خواستار تنوع سیاستی در این صنعت شد.در بخش دیگری از این نشست عضو هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران با رویکردی آسیب‌شناسانه به سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه، اتخاذ تصمیماتی که نقدینگی را کاهش می‌دهد، عدم رعایت برخی از مواد آیین‌نامه و ساخت و خرید ساختمان مازاد بر نیاز را از مهم‌ترین چالش‌های قبل از سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه عنوان کرد و درباره چالش‌های حین سرمایه‌گذاری گفت: تحکیم و تحمیل در امر سرمایه‌گذاری از بیرون، موانع آیین‌نامه‌ای، عدم امکان جذب کارشناسان خبره در شرکت‌ها و وجود موانع ساختاری از مهم‌ترین این چالش‌ها است. اکبر بابایی محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای در میزان خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر و عدم تبحر کافی افراد سازمانی در رسیدگی دائمی ‌و گردش سرمایه‌ای در شرکت‌ها را به عنوان مهم‌ترین چالش‌های پس از سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

وی در خاتمه راه‌های اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه و افزایش بازده اقتصادی را ۱-تفکیک حساب ذخایر بیمه‌های زندگی از سایر بیمه‌ها، ۲-تشکیل شرکت‌های بیمه زندگی۳ - اصلاح برخی از بندهای آیین‌نامه سرمایه‌گذاری و رفع محدودیت‌ها ۴-تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه و ۵-افزایش سرمایه‌گذاری بدون ریسک با توجه به سود حاصله عنوان کرد.