عضو کارگروه بانکداری الکترونیک از اجرای برنامه‌های جدید در این بخش از نظام بانکی کشور خبر داد و گفت: بانک‌ها پس از ابلاغ این آیین‌نامه موظف به اجرای آن خواهند شد.

«عبدالحمید منصوری» در گفت‌وگو با ایرنا،‌ افزود: بانک مرکزی برنامه‌های جدیدی را در دستور کار دارد که براساس آن دستور پرداخت مستمر و غیرمستمر الکترونیکی امکان‌پذیر می‌شود.

وی اظهار داشت: براساس این طرح که ACH نامگذاری شده‌،‌ مشتریان بانک‌ها می‌توانند از طریق اینترنت به‌صورت هفتگی به حساب شخص دیگری وجوه واریز کنند و پول موردنظر را انتقال دهند.

منصوری با بیان آنکه، هنوز میزان کارمزد برای ارائه این خدمت مشخص نشده است، ‌گفت: ‌با توجه به اینکه بانکداری الکترونیک که برای سهولت امور بانکی طراحی شده، هزینه‌هایی را به بانک‌ها تحمیل می‌کند باید همراه با کارمزد باشد.

به گفته منصوری،‌ بانک مرکزی کارمزدی را برای ارائه این خدمت مشخص خواهد کرد.

عضو کارگروه بانکداری الکترونیک در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی تجهیز عابر بانک‌های کشور همزمان با افزایش بهره‌گیری از آنها در روزهای پایانی سال‌جاری، ‌گفت: بانک مرکزی همانند سال‌های گذشته برنامه‌ریزی‌هایی را برای کاهش مشکلات در این بخش انجام داده است. منصوری تصریح کرد: بر همین اساس قرار است بانک مرکزی با نظارت بر فعالیت بانک‌ها مشکلات ناشی از افزایش میزان بهره‌گیری از عابر بانک‌ها را در روزهای پایانی سال کاهش دهد.

وی گفت: با وجود اقدامات انجام شده اما اگر میزان مراجعه به دریچه‌ای از سیستم بانکی (عابر بانک‌ها) افزایش یابد امکان بروز مشکل نیز به وجود می‌آید.

عضو کارگروه بانکداری الکترونیک از بسیج عمومی ‌در سیستم بانکی کشور برای کاهش مشکلات شب عید برای سیستم‌های الکترونیکی بانک‌ها خبر داد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت اسکناس‌های مورد استفاده در عابر بانک‌ها نیز گفت:‌ بانک‌ها اسکناس‌های مورد نیاز عابر بانک‌ها را با هماهنگی بانک مرکزی تامین می‌کنند و این بانک نیز تاکنون مجوز ارائه چک پول‌های ۵۰ هزار تومانی را به بانک‌ها داده است.

معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان ادامه داد: بانک مرکزی هنوز مجوز بهره‌گیری از چک پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی در عابر بانک‌ها را صادر نکرده است.

وی معتقد است،‌ چک پول‌های ۵۰ هزار تومانی در زمان حاضر جوابگوی مشتریان است و نیازی به قرار دادن چک پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی در این دستگاه‌ها نیست.

منصوری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص چگونگی تعیین دریافت کارمزد برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی، ‌گفت: بانک مرکزی بخشنامه کارمزد عملیات بانک‌ها به ویژه در بانکداری الکترونیک را صادر کرده است.

وی ادامه داد: براساس این بخشنامه بانک‌ها می‌توانند برای بازاریابی و حفظ مشتری تا ۵۰ درصد از کارمزد را تخفیف دهند و به همین دلیل این امکان وجود دارد که میزان دریافت کارمزد برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک در میان بانک‌ها متفاوت باشد.

منصوری در پایان گفت: ‌در صورتی که هر یک از بانک‌ها بیش از میزان تعیین شده در بخشنامه اقدام به تخفیف کارمزد کنند بانک مرکزی آن را پیگیری خواهد کرد.