بانک‌های تجاری دولتی در آینده دچار تنگنا می‌شوند

گروه بازار پول- صورت‌های مالی بانک سپه برای سال ۸۷ در مجمع عمومی ‌عادی سالانه این بانک که با حضور اعضای قانونی آن برگزار شد صبح روز گذشته به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه، در این جلسه دکتر پورمحمدی، معاون بیمه و بانک و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در سطح بین‌المللی طی سالیان گذشته برای بانک سپه اظهار داشت: تلاش مجموعه بانک سپه با توجه به محدودیت‌های فوق قابل تقدیر و توجه است.

وی افزود: بانک سپه با توجه به تمام این محدودیت‌ها توانسته کارنامه قابل قبولی از خود به‌جای گذارد.

دکتر پورمحمدی در ادامه با اشاره به خصوصی شدن بانک‌های دولتی و افزایش سهم بانک‌های خصوصی از بازار پولی کشور گفت: باید تدابیری اتخاذ شود تا شرایط برای فعالیت‌های بانک‌های دولتی ( بویژه بانک‌های تجاری دولتی سپه و ملی) به خوبی فراهم آید.وی اظهار داشت: نمی‌توان دست و پای بانک‌های دولتی را بست و از آنها انتظار داشت در این شرایط با بانک‌های خصوصی رقابت کنند.دکتر حسنعلی قنبری، مدیر عامل بانک سپه نیز در مجمع عمومی‌عادی سالانه بانک سپه برای سال ۸۷ با اشاره به واگذاری سهام بانک‌های دولتی و باقی ماندن تنها دو بانک سپه و ملی به عنوان بانک‌های تجاری دولتی گفت: با این اتفاق سهم بانک‌های خصوصی از بازار پولی کشور از ۲۳‌درصد به بیش از ۶۰‌درصد خواهد رسید و باعث خواهد شد تا ابتکار عمل در این بازار به دست بانک‌های خصوصی بیفتد.

وی افزود: با توجه به اینکه بانک‌های خصوصی اختیار عمل بیشتری نسبت به بانک‌های دولتی دارند انتظار می‌رود دو بانک تجاری دولتی طی سال‌های آینده شرایط سختی نسبت به گذشته پیدا کرده و در تنگنا قرار گیرند.وی افزود: حفظ و نگهداری پرسنل خدوم و متخصص در بانک دولتی می‌طلبد تا امکان پرداخت حقوق و مزایا همچون بانک‌های بزرگ خصوصی فراهم آید.دکتر قنبری افزایش اختیارات مدیران و دادن ابزارهای تشویقی و تنبیهی پرسنل به آنان را از دیگر خواسته‌های معقول و مورد انتظار مدیران بانک‌های دولتی عنوان کرد و گفت: برای حضور در بازار پولی با توجه به شرایط بیان شده لازم است تا به موارد فوق توجه ویژه‌ای صورت گیرد.مدیر عامل بانک سپه در ادامه خواستار افزایش سرمایه بانک‌های دولتی شد و گفت: با توجه به ترکیب جدید و سهم بانک‌های خصوصی از بازار پولی لازم است تا امکان این افزایش سرمایه برای ادامه فعالیت بانک‌های دولتی فراهم آید.وی افزود: باید شرایطی فراهم شود تا حساب دستگاه‌های دولتی به بانک‌های دولتی منتقل شود، اگر قرار باشد بانک‌های دولتی تنها مجری دستورات و تکالیف دولتی باشند، لازم است که منابع لازم برای این تکالیف از محل حساب‌های دولتی و حساب سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی فراهم شود.

مدیر عامل بانک‌ سپه در ادامه به بیان عملکرد بانک طی سال ۸۷ پرداخت و گفت: به‌رغم تحریم‌های اعمال شده توسط خزانه‌داری آمریکا و شورای امنیت، بانک سپه توانست با تلاش و کوشش همکاران خود عملکرد خوبی از خود به جای گذارد. وی با اشاره به بدهی بانک سپه به بانک مرکزی اظهار داشت: تمام تلاش بانک سپه معطوف شد تا بدهی خود به بانک مرکزی که رقمی‌ حدود ۴۰هزار میلیارد ریال بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت شود.دکتر قنبری تسویه بخش اعظمی ‌از بدهی بانک به بانک مرکزی را در بهمن ماه سال گذشته از جمله اقدامات در خور توجه عنوان کرد، به طوری که از بهمن ماه سال گذشته به بعد، هیچ‌گاه بانک سپه با اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی مواجه نبوده است. وی درخصوص سپرده‌های بانک نیز گفت: مجموع سپرده‌های موثر بانک‌ سپه از ۱۱۵‌هزار میلیارد ریال در سال ۸۶ به ۱۳۶ هزار میلیارد ریال در مرداد ۸۸ افزایش پیدا کرده است. وی بهبود منابع به مصارف بانک را از دیگر اقدامات قابل توجه عنوان کرد و گفت‌: این نسبت از ۱۱۴ در سال گذشته به ۹۲ در سال‌جاری رسید که پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه آینده نسبت منابع به مصارف به رقم ۸۵‌درصد برسد که رقم استانداردی است.

دکتر قنبری بهبود کفایت سرمایه بانک در سال ۸۷ را از دیگر نتایج قابل توجه عملکرد این بانک عنوان کرد‌. وی در ادامه با اشاره به سیاست

اتخاذ شده درخصوص پرداخت تسهیلات گفت‌: نسبت تسهیلات اعطایی در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۶ تغییر کرد و به نفع بخش‌های مولد و اشتغالزا هدایت شد.

وی افزود‌: مجموع تسهیلات پرداختی بانک سپه به بخش‌های مولد در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۶ با ۳‌درصد رشد از ۴۶‌درصد کل تسهیلات به ۴۹‌درصد افزایش پیدا کرد.

دکتر قنبری افزایش تسهیلات پرداختی به پرسنل نیروهای مسلح را از دیگر اقدامات بانک در سال ۸۷ عنوان کرد و اظهار داشت‌: مجموع تسهیلات بانک سپه به پرسنل نیروهای مسلح در سال ۸۷ و ۸۸ نسبت به سال قبل حدود ۳ برابر شد‌.

دکتر قنبری میزان اعتباراسنادی گشایش‌شده از محل حساب ذخیره ارزی را یک میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار عنوان کرد و اظهار داشت‌:

ضمانت نامه ارزی نیز روند افزایشی داشت و از ۱۸۰میلیون دلار در سال ۸۶ به ۲۹۴‌میلیون دلار در سال ۸۷ رسید‌. وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های بانک سپه در زمینه توسعه بانکداری الکترونیک گفت‌: برنامه جامعی برای بهبود خدمات الکترونیک بانک در نظر گرفته شده که طی سال جاری به مرحله اجرا در خواهد آمد‌. وی افزود‌: مجموع کارت‌های صادر شده توسط بانک سپه ازحدود ۷/۶‌میلیون کارت به حدود ۵/۸‌میلیون کارت در سال ۸۷ رسید‌. دکتر قنبری گفت‌: بیش از ۹۵‌درصد شعب بانک به سیستم آنلاین و جاری طلایی متصل شده اند‌. وی افزود‌: تاکنون ۲میلیون و ۷۰۰هزار سفر کارت توسط بانک صادر شده که این رقم به ۱۵میلیون کارت خواهد رسید‌، یعنی برای تمام کارکنان دولت سفر کارت صادر خواهیم کرد‌. دکتر قنبری پرداخت سود سهام عدالت به ۴میلیون و ۵۲۹هزار نفر از سهامداران را ازجمله دیگر اقدامات بانک سپه در سال گذشته عنوان کرد‌.

وی افزود‌: بیش از ۵۰‌درصد صنعت سیمان با تسهیلات بانک سپه ایجاد شده است.