نخستین هواپیمای لیزینگی ایران به پرواز درآمد

فاطمه بهادری

اولین هواپیمای لیزینگی کشور با یکصد مسافر به یکی از مراکز استانی پرواز کرد.

روز گذشته و در مراسمی با حضور مدیران و مسوولان شرکت لیزینگ صنعت و معدن و شرکت هواپیمایی آسمان و خبرنگاران، اولین هواپیمای لیزینگی کشور که یکی از چهار فروند هواپیمای لیزینگ شده است به پرواز درآمد. طی قراردادی که بین شرکت لیزینگ صنعت و معدن و شرکت هواپیمایی آسمان منعقد شده، ۴فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ هر کدام به ارزش ۶ میلیون دلار توسط شرکت لیزینگ صنعت و معدن لیزینگ شده است.

هزارخانی، مدیرعامل شرکت لیزینگ صنعت و معدن، ارزش لیزینگ این هواپیماها را ۲۴میلیون دلار اعلام کرد.

بر این اساس، روز گذشته شرکت لیزینگ صنعت و معدن چک اولین فروند هواپیمای لیزینگ شده را به مبلغ ۴۸میلیارد و ۹۰۰میلیون ریال به شرکت هواپیمایی آسمان تحویل داد. دوره بازپرداخت اقساط هواپیماهای لیزینگ شده پنج سال است.

در عین حال مدیر عامل شرکت لیزینگ صنعت و معدن با بیان اینکه اولین جلسه برای لیزینگ هواپیما بین این شرکت و شرکت هواپیمایی آسمان، در ۲۶ شهریور ماه امسال تشکیل شد، افزود: بخش اعظم تسهیلات توسط لیزینگ صنعت و معدن تامین شده است و نرخ سود آن بر اساس روش PMT (اصل و سود وام منهای مالیات و پرداخت هر گونه کارمزد) مصوب بانک مرکزی محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: این قرارداد توسط یک شرکت بیمه داخلی بیمه شده است. وی با تاکید بر اینکه صنعت هوایی کشور نیازمند ۱۱میلیارد و ۲۵۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: باید در داخل کشور آژانس‌های سرمایه‌گذاری شکل بگیرد.

هزارخانی اظهار داشت: شرکت لیزینگ صنعت و معدن در نظر دارد پس از لیزینگ هواپیما، در آینده‌ای نزدیک در خدمت ناوگان ریلی، دریایی و زمینی کشور باشد. مدیرعامل شرکت لیزینگ صنعت و معدن گفت: مدیریت نقدینگی، دریافت تسهیلات از بانک‌های داخلی و منابع خارجی، اعتبارات از صندوق ذخیره ارزی و بنگاه‌ها و کارگزاری‌های اعتباری به عنوان راه‌های کسب منابع برای لیزینگ است.

وی با تاکید بر اینکه لیزینگ به روش‌هایی همچون اجاره اعتباراتی، اهرمی، خرید لیزینگ مجدد و مرز گذر انجام می‌شود، افزود: مقرر است تا به وسیله لیزینگ اهرمی یا همان تامین اعتبار از بنگاه‌های پولی و اعتباری، دومین لیزینگ هواپیمایی را با هواپیمایی ماهان و استاندار لرستان به نتیجه برسانیم.

هزارخانی تصریح کرد: لیزینگ به عنوان یک محصول مالی برای ایجاد مشاغل، تامین بنگاه‌های خرد و متوسط و بزرگ و ایجاد رونق اقتصادی به خصوص در کشورهای در حال توسعه است.

دولت برای خرید ناوگان به شرکت‌های لیزینگ کمک کند

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان نیز با بیان اینکه برای هیچ هواپیمایی عمر تکنیکی مشخص نمی‌شود، گفت: عمر هواپیماها براساس عمر اقتصادی‌شان است و هواپیمای فوکر خریداری شده، طی ۱۰سال پرواز خواهد داشت.

علی عابدزاده افزود: هواپیمای فوکر ۱۰۰ در رده هواپیماهای ۱۰۰نفره، کاربری مناسب دارد که حتی دستگاه‌های هواپیمایی ایرباس نیز بر روی آن نصب شده است. این هواپیماها Over hall (بازرسی فنی عمومی) شده است.

وی تصریح کرد: قصد داریم ناوگانمان را جوان کنیم و تا به حال ۳۱ فروند هواپیما خریداری کرده‌ایم که اغلب از طریق فاینانس (بانک‌‌های خارجی) یا از طریق اعتبارات شرکت‌های هوایی یا خطوط اعتباری دولت و بانک مرکزی تامین منابع شده است.

عابدزاده با تاکید بر اینکه بهتر است دولت در امور زیربنایی مانند تجهیز فرودگاه‌ها سرمایه‌گذاری کند، اظهار داشت: دولت برای خرید ناوگان به شرکت‌های لیزینگ کمک کند.

وی گفت: روس‌ها به این نتیجه رسیدند که از طریق لیزینگ ،شرکت‌های هواپیمایی را کمک کنند و ۶۵درصد از خط تولید بوئینگ و ایرباس از طریق لیزینگ به فروش می‌رسد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان متذکر شد: دنیا برای جابه‌جایی ۳میلیارد مسافر هوایی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام داده است.

وی تصریح کرد: گرچه صنعت هوایی کشور دچار محاصره اقتصادی بوده؛ ولی واقعیت این است که بحث تامین مالی برای توسعه حمل‌ونقل هوایی بحث مهمی است که تا به حال از قلم افتاده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان با بیان اینکه لیزینگ هواپیما در کشورمان تا به حال مرسوم نبوده، افزود: تا به حال صندوق ذخیره ارزی، خط‌های اعتباری و... برای تامین منابع استفاده شده است.

به گفته وی، افق ۱۴۰۴ که در سند چشم‌انداز دیده شده، لزوم سرمایه‌گذاری در بخش هوایی کشور را دو چندان می‌کند.