رییس مرکز جامع صادراتی ایران گفت: بخشنامه چند روز پیش بانک مرکزی مبنی بر جلوگیری از پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها زنگ خطر بنگاه‌های اقتصادی را به‌صدا درآورد.

محمدرضا سبزعلیپور، رییس مرکز جامع صادراتی ایران در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفت: سه روز قبل بانک مرکزی اقدام به صدور بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های دولتی کرده که در راستای سیاست‌های انقباضی پولی از تاریخ وصول و دریافت این بخشنامه کلیه مسوولان بانک‌ها موظف به اجرای بندبند آن می‌باشند. این بخشنامه صراحتا بانک‌ها را مکلف کرده است نه تنها از اعطای تسهیلات به عموم به‌خصوص فعالان اقتصادی پرهیز کنند، بلکه نسبت به وصول مطالبات معوق خود از هر طریقی که می‌توانند اقدام کنند. وی افزود: هر چند طی روزهای گذشته مسوولان امر وجود سیاست‌های انقباضی، پولی و بانکی را انکار و ‌آن را شایعه‌ای بیش نمی‌دانستند؛ اما در عمل این شایعه سریعا به واقعیت گراییده و با سرعت تمام اجرایی نیز شده است. با توجه باینکه تمامی فعالان اقتصادی همه ساله تا اوایل اسفندماه از تسهیلات بانک‌ها استفاده می‌کردند، ولی باز هم سال را با مشکل و چنگ و دندان به پایان می‌رساندند؛ اما امسال که از اواسط آذرماه در خزانه بانک‌ها به روی مردم بسته شده، پس وای به حال نیازمندان.

علیپور تصریح کرد: تعداد زیادی از واحدهای تولیدی و صنعتی آنقدر درگیر مشکلات هستند که بعضا از تهیه مواد اولیه عاجز یا چند ماهی است که حقوق کارگران خویش را پرداخت نکرده‌اند؛ حال آن تعداد شرکتی که فعلا چرخ آنها می‌چرخد و از مشکلات کمتری برخوردار می‌باشند با این سیاست جدید دولت که توسط بانک مرکزی در حال اجرا می‌باشد، دچار بحران شده و به جمع شرکت‌های بحران‌زده خواهند پیوست که عواقب ناشی از این سیاست عبارتند از: کاهش فروش، کمبود نقدینگی، فشار طلبکاران برای وصول مطالعات خود، برگشت خوردن چک‌ها، وابستگی به رباخواران بی‌رحم، تعدیل نیرو، افزایش معضلات اجتماعی ناشی از افزایش بیکاری، خروج سرمایه از کشور و ده‌ها مورد دیگر... بنابراین اجرای چنین سیاستی نه تنها سطح رانت‌خواری را افزایش خواهد داد، بلکه نوعی انحصار در استفاده از تسهیلات بانکی توسط افراد مرتبط به اهرم‌های قدرت به‌وجود خواهد آمد.

وی اظهار داشت: هر چند بانک مرکزی جهت خالی نبودن عریضه در بخشنامه خود در دو جمله متذکر شده که بانک‌ها در حفظ مشتریان خوشنام خویش کوشا باشند و نسبت به جذب مشتریان معتبر جدید اقدام کنند، اما این جمله کوتاه چیزی از دو صفحه بخشنامه تند قبلی کم نکرده و آن را تعدیل و غیر اجرایی نمی‌کند. در کل مشخص نیست که مسوولان امر بر چه مبنا و طبق چه اصولی این تصمیمات را اتخاذ کرده و چگونه می‌خواهند یک گره را با گره‌ای دیگر باز کنند، غافل از اینکه با دست خود یک گره کور به‌وجود می‌آورند که بازگشایی آن کاری بسیار دشوار خواهد بود.

رئیس مرکز جامع صادراتی ایران با اشاره به تحریم‌های اعمال شده از طرف آمریکا و کشورهای هم پیمان او بر علیه کشورمان و جو روانی این مساله که موجب بروز مشکلات گوناگونی برای شرکت‌ها در خصوص گشایش اعتبار و خرید مواد اولیه و غیره شده است، گفت: آیا با این‌گونه روش‌ها می‌خواهیم سرمایه‌گذار خارجی جذب کرده و واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ راه اندازی کنیم و با افزایش تولید با کیفیت و صادرات کالاهای ایرانی وارد عرصه تجارت جهانی شویم؟