خشایار امینی

جلسه بانک مرکزی ایالات‌متحده سه شنبه شب (به وقت تهران) برگزار شد و نتیجه آن ۲۵/۰درصد کاهش نرخ بهره بود. بنابراین نرخ بهره آمریکا در حال حاضر ۲۵/۴ است و تنها ۲۵/۰درصد از نرخ بهره اروپا بالاتر است.

روال عادی بازار به این صورت است که با کاهش نرخ بهره، تقاضا برای ارز افول می‌کند و قاعدتا ارز موردنظر باید تضعیف شود، اما ظرایفی در این میان مطرح است که گاهی اوقات رفتار بازار به نظر معکوس می‌رسد.

این بار نیز چنین شد و به‌رغم کاهش نرخ بهره، دلار تقویت شد. دلیل اصلی این مساله این بود که بازار خود را برای کاهشی بیشتر آماده کرده بود. اقلیتی در بازار وجود داشتند که انتظار ۵/۰ واحد کاهش را داشتند و جدای از این اقلیت اکثریتی بودند که انتظار ۵/۰ واحد کاهش نرخ بهره تنزیلی (Discount Rate) را داشتند، ولی این عدد نیز ۲۵/۰درصد کاهش یافت. در واقع نرخ بهره (Fed fund Rate) و نرخ بهره تنزیلی (Discount Rate) هردو به یک میزان کاهش یافتند و این به نوعی خلاف انتظار بازار بود.

جدای از اعداد و ارقام بیانیه‌ای که منتشر شد، حکایت از وجود نگرانی‌هایی در میان مقامات فدرال رزرو نسبت به وضعیت اقتصاد آمریکا داشت.

اوضاع بازار مسکن و بحران نقدینگی همچنان در دید برنانکی و همکارانش قرار داشت و هر چند به تورم نیز اشاره‌های شد، اما پاراگرافی که به تورم می‌پرداخت، تغییری نسبت به بیانیه پیشین نداشت و بنابراین می‌توان این گونه نتیجه گرفت که همچنان اولویت نخست بانک مرکزی آمریکا رشد اقتصادی است و ظاهرا سال‌هایی که اولویت تورم بود، سپری شده است.

جدای از تمام موارد فوق رای به ۲۵/۰درصد کاهش، به اتفاق آرا نبود و یکی از اعضا به نیم واحد کاهش رای داده بود.

با این حال دلار پس از این خبر تقویت شد و بازار سهام آمریکا نیز ریزش نسبتا شدیدی را تجربه کرد. موج به‌وجود آمده در بازار سهام حتی از بازار ارز نیز شدیدتر بود و این حکایت از آن دارد که بازیگران بازار سهام، نسبت به اقتصاد ایالات‌متحده بدبین‌تر بودند تا غول‌های بازار ارز. اما موج سه شنبه شب را می‌توان آغاز یک روند دانست یا تنها تک موج کوچکی که برای تعدیل میان انتظارات، واقعیت بازار را در نوردید؟

فارغ از رفتار بازار اگر به بیانیه نگاه دقیق تری بیاندازیم، متوجه اشاره واضح مقامات فدرال رزرو به ادامه کاهش نرخ بهره می‌شویم و کاهش نیم واحد در نیم فصل اول ۲۰۰۸ امری چندان غیرقابل پیش‌بینی نیست.

از طرف دیگر بانک مرکزی اروپا ECB سخت در اندیشه افزایش نرخ بهره است و دیر یا زود نرخ بهره اروپا از ایالات‌متحده پیشی خواهد گرفت، امری که در چندین سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

بنابراین در چنین فضایی نمی‌توان چندان به دلار امید بست و ادامه روند صعودی EUR/USD محتمل‌ترین سناریوی موجود است.

www.fxacm.com