65درصد مطالبات معوق بانک کشاورزی وصول شد

مسعودرضا طاهری

میزان مطالبات معوق بانک کشاورزی ۵/۱۰درصد اعلام شد. مدیرعامل بانک کشاورزی در یک نشست خبری، ضمن اعلام این خبر که طی مدت زمان مدیریت وی ۶۵درصد مطالبات بانک وصول‌ شده است و تلاش برای وصول بقیه آن نیز با جدیت ادامه دارد از تشکیل سه کارگروه ویژه برای پیگیری مطالبات این بانک خبر داد. کارگروه تجهیز منابع، کارگروه مطالبات و کارگروه نظارت، تشکیلات سه‌گانه‌ای در این بانک است که هر یک متشکل از یک عضو هیات‌مدیره و دو تن از معاونان است که اعطای تسهیلات و وصول مطالبات را در دستور کار خود دارند. وی میزان مطالبات معوق بانک را ۵/۱۰درصد اعلام کرد و افزود: میزان استاندارد این رقم ۵درصد است؛ اما در شرایط و فضای موجود این درصد برای بانک رقم مطلوبی است. وی با اظهارنظر در مورد مطالبات معوق تسهیلات بنگاه‌های زودبازده نیز گفت: این وام‌ها تازه پرداخت شده است و پس از هزینه شدن باید یک سال استراحت داشته باشد و بعد بازپرداخت آنها آغاز شود. با وجود این احتمال معوق شدن این وام‌ها در بانک کشاورزی بسیاربسیار کم است؛ ضمن اینکه تابه‌حال در قالب این طرح‌ها ۱۳۷هزار فقره قرارداد بسته شده است.

سیدحسن نوربخش در این نشست خبری به ارائه اعداد و ارقام دوساله فعالیت خود در بانک کشاورزی پرداخت و گفت: با همت مسوولان و ۱۶هزارنفر کارکنان بانک کشاورزی موفق شده‌ایم، طی ۲ سال گذشته منابع مردمی در اختیار بانک را از رقم ۴۵۰۰میلیارد تومان به ۷هزار میلیارد تومان برسانیم. وی مجموع حساب‌های موجود در بانک را ۲۴میلیون حساب اعلام کرد.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: طی مدت مذکور در حدود ۳میلیون و ۴۰۰هزار فقره تسهیلات به ارزش ۱۰۵۰۰میلیارد تومان به‌علاوه ۳۰۰میلیون یورو توسط این بانک پرداخت شده که تماما در بخش کشاورزی هزینه شده است.

وی افزود: پشتیبانی برای تثبیت ۳میلیون شغل در بخش‌های مختلف کشاورزی و ایجاد ۳۰۰هزار شغل جدید از افتخارات بانک کشاورزی در این مدت دوساله است.

نوربخش حجم تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های زودبازده (SMEها) را در این مدت با ایجاد ۲۲۰هزار شغل مبلغ ۱۷۵۰میلیارد تومان ذکر کرد. وی با اشاره به جزئیات بیشتر در پرداخت تسهیلات در این مدت گفت: برای ایجاد ۲۵هزار هکتار باغ در قالب طرح طوبی ۳۰میلیارد تومان، برای اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی ۷۰میلیارد تومان، برای اشتغال ۷۰هزار نفر زنان سرپرست خانوار در روستاها در قالب طرح زینب ۴۰میلیارد تومان و برای ایجاد طرح‌های آبیاری تحت‌فشار در ابعاد ۱۰۰هزار هکتار مبلغ ۱۸۰میلیارد تومان هزینه شده است. وی تعداد طرح‌های پژوهشی انجام شده در ۲سال گذشته را ۱۱۶طرح عنوان کرد. مدیرعامل بانک کشاورزی با اعلام اینکه هم‌اکنون ۵/۳میلیون کارت الکترونیکی این بانک در دست مردم است، گفت: طی ۲سال گذشته در بخش‌های مختلف بانکداری الکترونیک ۲۲۰درصد رشد داشته‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی‌بر تذکر بانک مرکزی نسبت به اضافه برداشت بانک کشاورزی از حساب بانک مرکزی گفت: ما رقمی در حدود ۷۳۰میلیارد تومان از حساب بانک مرکزی اضافه برداشت داشته‌ایم که متاسفانه باید گفت علاوه‌بر خسارت به بانک برای منابع کشور نیز زیان‌آور است؛ اما ضمن اینکه باید گفت در این زمینه حق با بانک مرکزی است؛ اما اضافه برداشت از حساب بانک مرکزی در شرایطی که بدهی ۴۰۰میلیارد تومانی دولت به بانک کشاورزی از سال ۸۴ به رقم ۱۴۰۰میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است و اولویت پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها با توجه به دستورات جدید ریاست‌جمهوری برای تغییر قوانین و رفتار بانک‌ها و محرومیت از ۳۷۰۰میلیارد تومان منابع بانک به دلیل تمدید ۲۴۰۰میلیارد تومان وام‌های تولیدکنندگان در شرایط خشکسالی و سایر مشکلات بخش کشاورزی به علاوه محدودیت بودجه‌ای ۱۳۰۰میلیارد تومان طلب بانک چیزی طبیعی است.

نوربخش افزود: تلاش کرده‌ایم که با وجود این کمبود منابع امسال، ۱۷درصد نیز بیشتر وام بدهیم. وی افزود: برای اینکه به کشاورزان فشار وارد نیاید، تلاش کرده‌ایم از بانک‌های خصوصی و سازمان‌ها دیگر همچون سازمان تامین اجتماعی قرض بگیریم که در برخی شرایط این پول با نرخ ۱۹درصد برای بانک تمام شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در خصوص تغییرات مدیران بانک‌ها گفت: معمولا با تغییر رییس کل بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌ها عوض نمی‌شوند و آقای مظاهری ضمن تغییر برخی معاونان این بانک آقای راعی را از بانک تجارت و آقای بهمنی را از بانک ملی با خود به بانک مرکزی فراخوانده‌اند.

نوربخش در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه اگر تجار و فعالان سایر مشاغل سپرده‌های خود را از بانک کشاورزی خارج کنند با توجه به اینکه بانک کشاورزی دیگر تسهیلاتی به بخش‌های دیگر اقتصادی پرداخت نمی‌کند؛ آیا از این حیث با کمبود منابع مواجه نمی‌شوید، گفت: میزان سپرده تجار و فعالان سایر بخش‌های غیرکشاورزی در این بانک معمولا یک پنجم تقاضای وام آنها است؛ بنابراین از خیر آنها گذشتیم. او افزود: آنها از ما توقع ۱۱۰۰میلیارد تومان وام داشته‌اند که ضمن خارج کردن ۴۵۰میلیارد تومان منابع خود از بانک، عملا ما ۶۵۰میلیارد تومان تسهیلات بیشتری به بخش کشاورزی پرداخت کرده‌ایم. او همچنین در خصوص خرید تضمینی گندم توسط بانک ملت گفت: با دستور ویژه رییس‌جمهور وزارت بازرگانی مامور خرید تضمین گندم شد. وزارت بازرگانی نیز بر خلاف ۲/۲میلیون کشاورز که دوست دارند بیشتر با ما کار کنند، دوست دارد بیشتر با بانک ملت کار کند.

باید پرسید زمانی که بانک کشاورزی ۷۰۰میلیارد تومان برای کاشت همان گندم‌ها هزینه کرده است، چرا باید ۲۴۰۰میلیارد تومان بودجه از سوی دولت برای خرید گندم در اختیار بانک ملت قرار بگیرد؟ وی در عین حال افزود: البته از نظر ما دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد؛ ضمن اینکه ما حاضریم به تمام بانک‌های دیگر برای هزینه کردن ۲۵درصد تسهیلات خود در بخش کشاورزی از لحاظ فنی و کارشناسی کمک کنیم.

مدیر عامل بانک کشاورزی با بیان اینکه دریافت مطالبات از سوی دولت فعلا برای ما مقدور نیست، گفت: کمبود منابع قطعا بر ما اثر دارد؛ اما سعی می‌کنیم با مدیریت منابع این فشارها به کشاورزان منتقل نشود. وی از اختصاص ۳۸۰میلیارد تومان در بودجه ۸۶ برای پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها خبر داد و گفت در تعامل با سازمان مدیریت قرار شد نیمی از این بودجه به بانک کشاورزی و نیمی دیگر در اختیار ۵ بانک طلبکار دیگر قرار گیرد. وی گفت: اگر اجازه داده شود که برخی از تاسیسات و ساختمان‌های مازاد بانک برای تسویه مطالبات بانک مرکزی فروخته شود، می‌توان بخش اعظمی از این بدهی‌ها را پرداخت وی همچنین از احتمال تهاتر بدهی دولت به بانک‌ها بر اساس پیشنهاد هیات دولت خبر داد. تدوین برنامه راهبردی بانک با توجه به شرایط جدید، اصرار بیشتر بر توسعه سازمانی، تحول مدیریت و گسترش بانکداری الکترونیک، ارائه تسهیلات در بخش کشاورزی و تداوم ارائه خدمات بانکی به همه مردم، گسترش مشتری‌مداری و نظارت قوی‌تر و سریع‌تر فنی و مالی از جمله برنامه‌های نوربخش برای سال آینده مدیریت بانک کشاورزی است.