بانک‌ها و بیمه‌ها 27هزار میلیارد تومان فروش داشتند

لیلا اکبرپور

سازمان مدیریت صنعتی امسال نیز طبق رسم هر ساله خود یک صدشرکت برتر ایران را از نظر میزان فروش در پایان سال مالی ۸۶ رتبه‌بندی کرده است. در تازه‌ترین گزارش این سازمان مجموعه ۱۰۰ شرکت برتر ایران فروشی معادل ۱۱۳هزار و ۸۴میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان داشته‌اند که این رقم نسبت به سال ۸۵ معادل ۲/۳۰درصد رشد نشان می‌دهد.

در این فهرست دوازده بانک، پنج شرکت بیمه و دو موسسه مالی و اعتباری نیز حضور دارند که مجموعه فروش زیرمجموعه بازار مالی کشور معادل ۲۷هزار و ۶۰۶میلیارد و ۹۸۰میلیون تومان است.

بانک ملی ایران پس از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت‌های ایران‌خودرو، ملی صنایع پتروشیمی‌ و سایپا با ۴هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان در رتبه پنجم قراردارد. بانک ملی ایران بر اساس رتبه‌بندی سال قبل در رتبه ششم فهرست قرار داشت که با یک رتبه ارتقا امسال در رتبه پنجم قراردارد.

بانک ملی در شرایطی توانست رتبه خود را ارتقا دهد که بازار پول کشور با ورود بخش خصوصی رقابتی شد و تقریبا تمامی‌ بانک‌ها بخشی از بازار خود را به بانک‌های خصوصی واگذار کردند.

این در حالی است که بانک‌های صادرات، ملت و کشاورزی هر کدام به‌ ترتیب با یک رتبه سقوط در رتبه‌های هشتم، دهم و بیستم قرار دارند. میزان فروش بانک صادرات ایران ۲هزار و ۹۸۷میلیارد تومان، بانک ملت ۲هزار و ۷۷۴میلیارد تومان و فروش بانک کشاورزی یک‌هزار و ۶۷۰میلیارد تومان است.

بانک خصوصی پارسیان که سال گذشته رتبه دهم را به خود اختصاص داده بود، امسال با فروش ۲هزار و ۸۲۲میلیارد تومان با یک رتبه صعود در جایگاه نهم قرارگرفته است.

بانک سپه با وجود گذر از مرحله سخت تحریم توانسته است با یک رتبه ارتقا نسبت به سال قبل جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص دهد.

بانک خصوصی پاسارگاد که سال گذشته در رتبه نودویکم قرار داشت با یک جهش پنجاه و سه پله‌ای در جایگاه سی و هشت قرار گرفته است که در میان بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسات مالی و اعتباری بیشترین رشد را داشته است. میزان فروش بانک پاسارگاد ۶۷۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان است.

بانک اقتصاد نوین نیز با یازده پله صعود از رتبه چهل و یکم در سال ۸۵ به جایگاه سی‌ام دست یافت. هرچند بانک خصوصی کارآفرین در دوره مورد بحث دوازده پله صعود دارد، اما در رتبه هفتاد و پنجم فهرست قرار دارد، زمانی که بانک کارآفرین در فهرست صد شرکت برتر حضور داشت بانک پاسارگاد در ابتدای کار بود و در فهرست یک‌صد شرکت برتر ایران حضور نداشت. موسسه مالی و اعتباری سینا که در سال ۸۵ در رتبه شصت و هشتم قرارداشت سال ۸۶ را با اجرای ضوابط بانک مرکزی برای کسب مجوز بانک سینا و تودیع سپرده قانونی نزد این بانک و لحاظ نرخ‌های مصوب آن پشت‌سر گذاشت و در رتبه هفتاد و یکم قرارگرفت.

موسسه مالی و اعتباری مهر با سی و نه پله صعود برای نخستین بار در گروه یکصد شرکت برتر در رتبه نود و دوم قرار گرفت.

از میان ۱۹ شرکت بیمه بازرگانی کشور چهار شرکت بیمه دولتی ایران، آسیا، البرز و دانا و بیمه پارسیان به عنوان تنها شرکت بیمه خصوصی ایران در مجموعه ۱۰۰ شرکت برتر کشور حضور دارند.

سهم فروش پنج شرکت بیمه فوق در کل فروش ۱۰۰ شرکت برتر معادل ۳هزار و ۵۴۶میلیارد تومان است که سهم بیمه ایران با فروش یک‌هزار و ۹۷۷میلیارد تومان از سایرین بیشتر و جایگاه پانزدهم جدول را به خود اختصاص داده است.

هرچند بیمه آسیا با فروش ۶۳۸میلیارد تومانی در سال ۸۶ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشت، اما به خاطر رشد بیشتر در سایر شرکت‌های حاضر در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر با شش پله سقوط از رتبه سی و پنجم در سال ۸۵ در جایگاه چهل و یکم قرار گرفت.

بیمه البرز نیز با وضعیتی مشابه در صورتی که میزان فروش آن از ۲۳۵میلیارد تومان به ۲۸۷میلیارد تومان افزایش یافته بود با یک پله سقوط از رتبه هشتاد و چهارم در جایگاه هشتاد و پنجم قرارگرفت.

بیمه دانا نیز با فروش ۳۳۳میلیارد تومان در سال مورد بحث توانست جایگاه خود را در رتبه هفتاد و چهار حفظ کند.

بیمه پارسیان نیز به عنوان تنها بیمه خصوصی در میان یک صد شرکت برتر در سال ۸۶ نیز جایگاه خود را حفظ کرد و کماکان رتبه هشتاد و یک را با فروش ۳۰۹میلیارد و ۳۹میلیون تومان به خود اختصاص داده است. فروش بیمه پارسیان در سال ۸۵ معادل ۲۴۶میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان بود. آمار عملکرد شرکت‌های بیمه کشور نشان می‌دهد که آنان به‌رغم رشد فروش در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی از رشد کندتری برخوردارند.

از آنجا که میزان فروش خودروسازان افزایش یافته و نام شرکت‌های بزرگ خودروساز در رتبه‌های نخستین ۱۰۰ شرکت برتر قرار دارد، می‌توان فروش اجباری بیمه‌نامه شخص ثالث را عامل مهم رشد فروش در شرکت‌های بیمه کشور دانست.