بیمه مرکزی نیازمند تحولات ساختاری است

لیلا اکبرپور

عکس: نگار متین نیا

پانزدهمین همایش بیمه و توسعه مانند سال‌‌‌های گذشته با سخنرانی مسوولان ارشد صنعت بیمه وبا حضور مدیران و کارشناسان بیمه کشورمان روز گذشته درتهران برگزار شد.

دکترفرشباف ماهریان رییس کل بیمه مرکزی ایران به برنامه اصلاحی دربیمه مرکزی اشاره کرد و گفت: طرح تحول در صنعت بیمه از بیمه مرکزی آغاز ودرتمام عرصه‌‌‌های بیمه گری اجرا می‌‌‌‌شود.

اما دکتر حمید پورمحمدی معاون وزیر اقتصاد و دارایی در امور بانک و بیمه ضمن یادآوری تدوین طرح تحول در کارگروهی که خود او رییس آن بوده است، یادآور شد نباید زحمات سایر کارشناسان و مدیران عامل بیمه‌‌‌های دولتی و خصوصی را نادیده گرفت.

او که به خوبی چالش‌‌های بازار بیمه کشورمان را می‌‌‌‌شناسد و می‌‌‌‌داند ورود سه شرکت بیمه آسیا، البرز و دانا به بخش خصوصی که تاکنون بیش از ۲۰درصد سهامشان به عنوان رددیون دولت واگذارشده است چه رقابتی دربازار پدید می‌‌‌‌آید، بخش عمده صحبت‌‌‌هایش را به نقش بیمه ایران اختصاص داد و با یادآوری خدمات و افتخارات این شرکت طی ۷۵سال گذشته و نقشی که در دوران جنگ تحمیلی ایفا کرد به صراحت گفت: حالا دیگر نوبت تغییر رویکرد بیمه ایران فرارسیده و این شرکت باید با تقویت بخش اتکایی خود نقش ویژه‌‌‌ای در قبول ریسک از بازارهای داخلی و خارجی ایفا کند. پورمحمدی ادامه داد: تاسیس شرکت‌‌های بیمه توسط بیمه ایران با سایر کشورهای خارجی و حضور در بازارهای اسلامی‌ ‌‌‌باید از دیگر وظایف بیمه ایران باشد....

جواد فرشباف ماهریان رییس کل بیمه مرکزی ایران با یادآوری اینکه مراسم افتتاحیه روز گذشته درحضور دکتراحمدی نژاد رییس جمهور برگزار شده است با ارائه مقاله‌‌‌ای تحت عنوان تدوین استراتژیک بیمه مرکزی ایران گفت: تحول‌‌‌گرایی باید از بیمه مرکزی آغاز و پس از آن در سایر بخش‌‌‌های بیمه‌‌‌ای کشور اجرا شود و فراموش نکنیم این تحول باید در راستای خاستگاه صنعت بیمه باشد. وی ادامه داد: شرایط فعلی بیمه در جهان و کشور به گونه‌ای است که اگر تلاش گسترده در راستای ایجاد تحول دراین صنعت صورت نگیرد، صنعت بیمه کشور در آینده‌ای نه چندان دور دچار مشکلات فراوانی می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه تغییر رویکرد و در پیش گرفتن نگاه تحول‌گرای صنعت بیمه باید جایگاه‌ خود رادر چارچوب کلان اقتصادی کشور و اقتصاد جهانی تثبیت کند، تصریح کرد: در این راستا ناگزیر از ایجاد تحولات ساختاری در چارچوب بیمه مرکزی هستیم.

به گفته وی برنامه استراتژیک در زمره مباحث کلیدی طرح تغییر و تحول و مبنای تحقق اهداف و آرمان‌های سازمان به شمار می‌رود و به ترسیم آینده‌ای مطلوب در دنیای پررمز و راز رقابت جهانی پیچیده و به سرعت در حال تغییر می‌پردازد.

فرشباف با اشاره به اینکه تجربه نشان می‌دهد که تنها ۱۰ درصد از سازمان‌هایی که به تدوین برنامه استراتژیک مبادرت ورزیده‌اند توانسته‌اند اهداف خود را محقق کنند و در راستای چشم‌انداز و آرمان‌های عالی خود گام بردارند.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه برای عملیاتی کردن تحول در صنعت بیمه باید ساختارهای مناسبی برای بیمه مرکزی ایران طراحی کنیم، عنوان کرد: صنعت بیمه مسیر پرفراز و نشیب ولی رو به رشدی را طی کرده است و طی ۷۰ سال سابقه فعالیت این صنعت توانسته‌ در چارچوب و ابعاد مختلف رشد کند.

وی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی بیمه خاطرنشان کرد: در این همایش ۷۴ مقاله ارائه شده و با بررسی هیات علمی همایش ۲۷ مقاله در این همایش ارائه می‌شوند و ۲۳ مقاله قابلیت چاپ و ۹ مقاله به شکل پوستری تقدیم می‌شود و ۱۵ مقاله نیز رد شده است و عمده‌ مقاله‌ها به دلیل عدم تطبیق موضوع مقاله با موضوع همایش رد شده است.

رییس کل بیمه مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار این همایش بحث کارگاه‌های آموزشی در پژوهشکده بیمه، در قالب ۱۱ کارگاه آموزشی طی ۲۰ روز برگزار خواهد شد.

آغازطرح تحول در صنعت بیمه

سید حمید پورمحمدی روزگذشته در پانزدهمین همایش بیمه و توسعه ضمن یادآوری تلاش‌‌‌های انجام شده توسط مدیران بیمه‌‌‌های دولتی و خصوصی برای مشارکت درتدوین طرح تحول صنعت بیمه خاطرنشان کرد: آغاز این طرح به سال ۱۳۸۴ برمی‌‌‌‌گردد که با احصاء ۱۷۶چالش درصنعت بیمه و ارائه ۳۱۸ راهکار نوین برای حل آنها ارائه شد. پورمحمدی ضمن تقدیر از تمامی ‌‌‌‌عوامل صنعت بیمه به ویژه نمایندگان و کارگزاران از تلاش آقایان ضمیری مدیرسابق بیمه آسیا‌، آسوده مدیرسابق بیمه ایران‌، علی پور، امین و اویارحسین مدیران عامل بیمه‌‌‌های آسیا، البرزودانا برای تهیه طرح تحول در صنعت بیمه تشکرکرد.

او از چاپ کتاب‌‌‌های طرح تحول و دو همایش بزرگی که درسال ۸۶ به دنبال تشکیل کارگروه‌‌‌ها و نشست با اساتید دانشگاهی و انتقال راهکارهایشان به بیمه‌گران برگزارشده بود به عنوان سرآغاز اجرای طرح تحول نام برد و افزود: امروز ادامه راه تحول صنعت بیمه به دستان دکترفرشباف رییس کل بیمه مرکزی ایران سپرده شده است.

وی چالش‌‌ها و راهکارهای موجود را در سه بخش دسته‌بندی کرد وگفت: بخش کثیری از این چالش‌‌ها در درون صنعت بیمه قابل بر طرف شدن بود، بخش اندکی از این چالش‌‌ها باید در دولت مطرح می‌‌‌‌شد و حدود دو مورد نیز نیاز به اصلاح قوانین داشت.

پور محمدی با اشاره به اینکه در بررسی‌‌‌ها و انجام اقدامات در راستای اجرای طرح تحول صنعت بیمه، قرار است بیمه اتکایی امین تقویت و بیمه‌‌‌های اتکایی جدید با محوریت بخش خصوصی تشکیل شود‌، افزود: همچنین در همین راستا قرار است تغییراتی در بیمه‌‌‌های اتکایی ایجاد شود.

به گفته وی در راستای مطالعات برای اجرایی شدن طرح تحول صنعت بیمه باید زمینه جذب و حضور متخصصین در صنعت بیمه کشور ایجاد شود و سیستم نظارت نیز از نظارت تعرفه‌‌‌ای به مالی پیش برود. پورمحمدی از تدوین آیین نامه نمایندگان صنعت بیمه با رویکرد جلب و مشارکت بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد: شفاف‌‌‌سازی صورت‌‌های مالی بیمه‌‌ها، بازنگری در آیین نامه سرمایه‌‌‌گذاری شرکت‌‌های بیمه‌، تقویت بیمه مرکزی به عنوان نهاد سیاست‌گذار، کاهش تصدی گری و افزایش سرمایه بیمه مرکزی‌،

پیش بینی جایگاه سازمانی حوزه‌‌‌های خدمات‌رسانی و غیره نیز در همین زمینه اجرایی خواهد شد.

وی توسعه بیمه‌‌‌های الکترونیک، تشکیل بانک جامع اطلاعات صنعت بیمه همانند نظام بانکی‌، ارائه به موقع خدمات به مراجعه کنندگان، تدوین شاخص‌‌‌های ارزیابی شرکت‌‌های بیمه‌، تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی گری در محصولات کشاورزی و حضور بیمه‌‌‌های بازرگانی در بخش کشاورزی را نیز از دیگر اقداماتی عنوان کرد که در راستای طرح تحول صنعت بیمه اجرا خواهد شد. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه پس از پشت سر گذاشتن طرح تحول، واگذاری سهام سه شرکت بیمه آسیا، البرز و دانا را اجرایی خواهیم کرد، افزود: در حال حاضر صورت‌‌های مالی این شرکت‌‌ها شفاف‌‌‌سازی شده‌، اساسنامه تغییر کرده و بخشی از سهام آنها بابت رد دیون به صندوق‌‌‌های بازنشستگی واگذار شده است.

وی پدر صنعت بیمه کشور و افتخار این صنعت را شرکت بیمه ایران عنوان و تصریح کرد: اکنون زمان بازنگری در صنعت بیمه ایران است که این شرکت باید ماموریت‌‌های خود را تغییر دهد و خود را تقویت نماید. وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد صنعت بیمه درتصاحب شرکت بیمه ایران قرار دارد، تصریح کرد: حضور در بازارهای اسلامی‌‌‌ ‌و عرصه‌‌‌های بین‌‌‌المللی باید در اولویت برنامه‌‌‌های بیمه ایران قرارگیرد و بیمه ایران باید بخش پذیرش بیمه‌‌‌های اتکایی خود را تقویت نماید.

بیمه‌‌‌های تکافل

پروفسور معصوم با... و رییس اجرایی MBA در خاورمیانه و استاد دانشگاه بین‌‌‌المللی اسلامی ‌‌‌‌مالزی نیز در این همایش با ارایه مقاله‌‌‌ای تحت عنوان مالیه اسلامی ‌‌‌‌و پیشرفت تکافل گفت: وضعیت مالی و بحران‌‌‌های آن در دنیا نشانه ناتوانی درمدیریت ریسک است. او با بیان اینکه تکافل یک سیستم یکپارچه است گفت: انتقال ریسک به نفع اقتصاد نیست وبازار تکافل با مشارکت در ریسک‌‌‌ها فعالیت می‌‌‌‌کند.او با اشاره به اینکه در سوره مائده برمشارکت تاکید شده است‌، گفت: تکافل فعالیت براساس عقود اسلامی‌‌‌‌ و دوری از هرگونه ریسک‌پذیری در سرمایه‌‌‌گذاری‌ها است. او یادآورشد: رییس خزانه‌داری آمریکا در عربستان در نشست دو هفته پیش از نقش فاینانس اسلامی ‌‌‌‌در بحران اقتصادی پیش آمده تقدیرکرده واذعان داشته بود که انتقال ریسک، دیگر به اصلاح اقتصاد نیست و روش مشارکت بهترین راهکار است. معصوم با... رییس اجرایی MBA و استاد دانشگاه بین‌‌‌المللی اسلامی‌‌‌ ‌مالزی در یک مصاحبه اختصاصی با دنیای اقتصاد به سوالات ما پاسخ داد.

چند درصد از فعالیت‌‌‌های بیمه گری درمالزی براساس تکافل (اصول شریعت ) اجرا می‌‌‌‌شود؟

هرچند فعالیت‌‌‌های تکافل ازسال ۱۹۸۵ درمالزی آغاز شد اما از سال ۱۹۹۳ سرعت گرفت وامروز بیش از ۸۰درصد بازار بیمه مالزی براساس قوانین تکافل فعالیت دارند و بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی مالزی درانحصاربیمه‌‌‌های تکافل است.

آقای معصوم با... آیا شرکت‌‌های بیمه‌‌‌ای که براساس عقود اسلامی ‌‌‌‌سرمایه‌‌‌گذاری می‌‌‌‌کنند سود آورهستند؟

بله، سودآوری ازمحل سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌ها بیش از ۴۳درصد و از محل عملیات بیمه گری ۱۵درصد است.

(نکته: شرکت‌‌های بیمه ایرانی ازمحل سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌ها ۱۵تا ۱۷ وازعملیات بیمه‌گری کمتراز ۵درصد است.)

در مالزی بیمه گران درچه بخش‌‌‌هایی سرمایه‌‌‌گذاری می‌‌‌‌کنند؟

در تکافل ازهرگونه سرمایه‌‌‌گذاری در محل‌‌‌های ربا و شرط‌بندی دوری می‌‌‌‌شود وطبق قانون بیمه گران موظف‌اند ۱۵درصد ازسرمایه‌‌‌گذاری را صرف خرید اوراق بهادار دولتی نمایند و همچنین در بانک‌‌‌های اسلامی ‌‌‌‌که به راستی فعالیتشان براساس عقود شریعت است سپرده‌‌‌گذاری کنند. درتکافل در نهایت ۶۰درصد سود متعلق به بیمه‌‌‌گذاران و ۴۰درصد سود متعلق به بیمه‌گران است.

صنعت بیمه ایران را چگونه ارزیابی می‌‌‌‌کنید؟

هرچند اصول قوانین ایران مانند مالزی به مبانی اسلامی‌‌‌‌نزدیک است اما هنوز قوانین بیمه گری درایران با قوانین اسلامی‌‌‌‌یکسان نشده ونیازمند اصلاحات است. ضمنا باید فرصت‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری بیشتری دراختیار بیمه‌گران قرارگرفته و پرتفوی سرمایه‌گذاری آنان متنوع شود. باید فروش بیمه‌‌‌های الکترونیک درایران با مطلوبیت بیشتر و جامع‌تر در صدور و انتخاب انواع بیمه نامه‌‌‌ها اجرایی شود وبا کنترل ریسک‌‌‌ها حق بیمه‌‌‌ها ارزان و سرمایه‌‌‌ها افزایش یابد.

رییس‌جمهور: همه فعالیت‌های اجتماعی باید از مسیر بیمه عبور کند

رییس‌جمهور گفت: امروز صنعت بیمه در سرمایه‌گذاری، تجارت، تولید و نوآوری نقش تعیین کننده دارد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در همایش توسعه و بیمه با بیان اینکه بیمه به نوعی یک مشارکت عمومی در ایجاد آرامش و تضمین است، اظهار کرد: آن نهادی که می‌تواند در تولید، سرمایه‌گذاری و تجارت برای مردم کار و پشتیبانی ایجاد کند، صنعت بیمه است.

به گزارش ایرنا رییس‌جمهور گفت: ما جزو ۱۷ اقتصاد بزرگ جهان هستیم و گردش کار اقتصادی کشور چه در داخل و چه در مبادلات خارجی بالا است. در این زمینه با حضور فعال صنعت بیمه می‌توانیم به سرعت به رتبه دهم یا هشتم جهان برسیم. البته این یک ابزاری ضروری است؛ چرا که حضور بیمه اشتغالزایی است و باید در عرصه‌های مهم با گستره وسیع‌تر از جغرافیای کشور حرکت کنیم. وی با اشاره به اینکه در کشور برای بیمه حوادث، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می شود، خطاب به مدیران ارشد صنعت بیمه گفت: اگر بیمه در این زمینه وارد شود، ریسک و مدیریت کند هم بار از دوش بیت‌المال کم می شود و هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.دکتر محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه در طرح تحول اقتصادی باید به افق‌های دور نگاه کرد، گفت: در صنعت بیمه نیز چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی افق نگاه‌مان باید بلند باشد، چرا که ظرفیت برای توسعه صنعت بیمه در کشور بسیار زیاد است.

وی همچنین خطاب به مدیران بیمه گفت: توانمندی‌های بیمه در ایران زیاد است در این زمینه طراحی و مدیریت کنید و دولت هم پشتیبانی، حمایت و فرهنگ‌سازی می‌کند تا در عرصه‌های جدید بیمه، وارد میدان شوید. رییس‌جمهور صنعت بیمه را برای مردم اطمینان و آرام‌بخش و در عین حال به نفع آنان دانست و گفت: صنعت بیمه بالنده، رو به جلو و مبتکر است.وی افزود: ما باید به نقطه‌ای برسیم که همه فعالیت‌های اجتماعی از مسیر بیمه عبور کند. وی گفت: اگر بیمه را به خوبی به مردم معرفی و اعتماد آنان را نسبت به این صنعت جلب کنیم مردم نیز از آن استقبال می‌کنند.

دکتر احمدی‌نژاد با تبریک روز صنعت بیمه، از زحمات همه مدیران این عرصه در بخش‌های دولتی و خصوصی قدردانی کرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ابتکارات، اندیشه، نوآوری و فعالیت‌های هر فرد با فعالیت‌های اجتماعی گره خورده و در این زمینه با آسیب‌پذیری و عدم اطمینان روبه‌رو است، گفت: بیمه آن حلقه‌ای است که آرامش و اطمینان را به فرد می‌دهد و با تضمین هم وارد کار می‌شود.