در شرایطی که نقدینگی کشور بسیار زیاد شده در این وضعیت نیاز به انتشار اسکناس درشت و چک بیشتر احساس می‌شود. دکتر محمد طبیبیان، ‌رییس سابق موسسه عالی بانکداری،‌ در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه ارزش گذاری پول ملی به میزان تورم بستگی زیادی دارد، گفت: با کارهای نمایشی مثل حذف سه صفر و پایین آوردن قیمت دلار مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود. وی ادامه داد: دولت به جای حذف صفرها بهتر است به چاپ اسکناس درشت اقدام کند که در این صورت آثار اجتماعی منفی آن نیز کمتر می‌شود.

رییس سابق موسسه عالی بانکداری تصریح کرد: در شرایطی که نقدینگی کشور طی۲۰ سال ده‌ها برابر شده، در این شرایط نیاز به انتشار اسکناس درشت احساس می‌شود. وی با بیان اینکه ارزش‌گذاری پول ملی یک عبارت مبهم است و ارزش واقعی پول کشور به مکانیزم تولید و تورم داخلی در مقایسه با تورم جهانی بر می‌گردد، افزود: ارزش‌گذاری پولی ملی به بازرگانی خارجی، سیاست‌های پولی و نرخ تورم بر می‌گردد که وقتی اقتصاد کشور به خوبی اداره شود ارزش پول ملی نیز به خودی خود تنظیم می‌شود.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه کاهش ارزش دلار با توجه به فرمول ppp یک شاخص اقتصادی به شمار می‌آید، گفت: ppp یک بررسی محاسباتی برای مقایسه قدرت خرید است و در هیچ کجای دنیا مبنای سیاست‌های ارزی قرار نمی‌گیرد و به طور کلی کاهش ارزش دلار موجب کاهش هزینه واردات می‌شود. به گفته او، در صورت ارزان شدن دلار تولیدات داخلی قدرت رقابت با کالاهای خارجی را نخواهد داشت و واردات جایگزین تولید در کشور خواهد شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلان اقتصادی باید همراه با منطق باشد و اقتصاد کشور ما باید یک روند کارآمد، سیال و معقولی داشته باشد و روابط ما با دنیا باید تعریف شده، ملایم و دوستانه باشد تا ارزش پولی ملی تقویت شود. ارزش‌گذاری پول ملی یکی از هفت بند طرح تحول اقتصادی است که از سوی رییس‌جمهور در تیر ماه امسال اعلام شده است.

در شرایط بی‌انضباطی پولی و مالی دولت، حذف سه صفر نتیجه ندارد

یک کارشناس دیگر اقتصاد نیز گفت: تا زمانی که انضباط پولی و مالی در دولت به اجرا گذاشته نشود، حذف کردن سه صفر از جلوی پول ملی نه تنها نتیجه‌ای ندارد، بلکه موجب سردرگمی مردم می‌‏شود.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به اینکه حذف سه صفر از پول ملی یک حرکت روانی و تبلیغاتی است که دولت و بانک مرکزی آغاز کرده‌‏اند، اظهار داشت: با حذف سه صفر ناچاریم به واحدهای گذشته یعنی دینار برگردیم و پول ملی اعشار می‌‏گیرد.

وی افزود: در شرایطی که دولت گریز از انضباط مالی را ادامه می‌‏دهد، اجرای این طرح فایده‌‏ای ندارد؛ زیرا اگر دولت به یک ثبات و استقرار نسبی در اقتصاد رسیده بود یا نرخ تورم به زیر ۱۰‌درصد می‌‏رسید، آنگاه می‌‏توانستیم صفرهای پول ملی را حذف کنیم.

او با بیان اینکه این کار معمولا در شرایط تورمی بسیار سنگین مانند آنچه که در ترکیه در دهه ۹۰ تجربه شد رخ می‌‏دهد، عنوان داشت: اگر دولت انضباط مالی و پولی را ادامه دهد، تورم کاهش پیدا می‌‏کند و ثبات اقتصادی ایجاد می‌‏شود.

لیلاز تصریح کرد: در حالی که این کار برای مردم سردرگمی ایجاد می‌‏کند و منجر به کاهش تورم هم نمی‌‏شود.

لیلاز با بیان اینکه مشکلات امروز بانکداری در ایران به دلیل نبود پول الکترونیک رخ می‌‏دهد، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من عملی‌‏ترین راه‌حل این است که ریال را به تومان تبدیل کنیم یعنی حذف یک صفر از جلوی پول ملی در حالی که ریال در عملیات تجاری مردم جایی ندارد، دوگانگی ریال با تومان را از بین می‌‏برد؛ زیرا ریال در حال حاضر تنها در اسناد دولتی رسمیت دارد و مردم هم از سردرگمی درمی‌آیند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با طرح این پرسش که فایده طرح حذف سه صفراز پول ملی در این شرایط چیست، تاکید کرد: آیا این کار جلوی هزینه‌‏های دولت را می‌‏گیرد و آن را کاهش می‌‏دهد؟ این کار هزینه‌‏زاست و در شرایط تورمی ایران فایده ندارد.

او افزود: اگر قرار باشد این طرح را اجرا کنیم، ناچاریم ۱۰ سال بعد با این روند تورمی که در حال حاضر داریم، مجددا آن را اجرا کنیم.

وی ابراز عقیده کرد: سیاست‌‏های رییس کل بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی را به ۲۲درصد رسانده است؛ درحالی که اگر روند سال گذشته ادامه می‌‏یافت، امروز باید حداقل دو برابر آنچه که امروز داریم رشد نقدینگی داشتیم.

او اضافه کرد: وقتی قیمت نفت خام در یک ماه ۴۰ دلار کم می‌‏شود، دولت چطور می‌‏تواند بدان اتکا کند.

در نتیجه تنها راه چاره این است که دولت به انضباط پولی روی آورد و اتکای خود را به درآمدهای نفتی کم کند تا به یک ثبات و آرامش برسد.

قیمت‌ها در ۳۰سال گذشته ۱۳۰برابر شده است

حذف تعدادی از صفرهای اسکناس‌ها، ایجاد واحد پولی جدید و رواج استفاده از کارت‌های اعتباری، تقویت ارزش پول ملی را در پی خواهد داشت.

دکتر فرهاد خرمی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایسنا درباره نظام ارزش‌گذاری پول ملی اظهار کرد: به دلیل اینکه ارزش پول ملی مربوط به کالاهای صادراتی و وارداتی است، عرضه و تقاضا آن را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه طی ۳۰ سال گذشته قیمت‌ها در کشور حدودا ۱۳۰ برابر شده است، افزود: به نظر من باید دو صفر از صفرهای اسکناس‌ها را حذف و واحد جدید پولی تعریف کرد. این کارشناس اقتصادی اجرای این عملیات در کوتاه مدت را امکان‌پذیر دانست و تصریح کرد: علاوه بر این دو راهکار، باید استفاده از کارت‌های اعتباری را ترویج و مصرف اسکناس و سکه را کاهش داد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: ارزش گذاری پول ملی بر تورم و توسعه تجارت خارجی تاثیری نخواهد داشت.