فاطمه بهادری - بانک مرکزی حذف سه صفر با تغییر واحد پولی به تومان یا حذف چهار صفر با واحد پولی ریال را بررسی می‌کند. گرچه پیش‌تر نیز بر حذف صفرهای پول ملی تاکید شده بود، اما همواره بر سر تعداد صفرهای حذفی، پیشنهادهایی ارائه می‌شد.

حال بانک مرکزی با اعتقاد بر اینکه تجربه اصلاحات پولی در دنیا حذف سه یا مضربی از این عدد را برای حذف صفر از پول ملی توصیه می‌کند، حذف چهار صفر با واحد پولی ریال: یا حذف سه صفر با تغییر واحد پولی به تومان را بررسی می‌کند. همچنین در بررسی‌های بانک مرکزی تاکید شده که حذف سه یا چهار صفر در عملیات حسابداری نیز مناسب‌تر است و حذف صفرهای کمتر از رقم فوق، هیچ کمکی به اصلاحات پولی ایران نمی‌کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که این طرح در چک‌پول‌های جدید رونمایی شده نیز پیش‌بینی شده و درج عدد ۵۰ در گوشه راست چک‌پول‌های جدید ۵۰هزار تومانی به معنای تاکید این بانک بر طرح فوق است. هفته گذشته،‌ محمود بهمنی دبیرکل بانک مرکزی نیز از احتمال کاهش صفرهای پول ملی به جای انتشار اسکناس درشت خبر داد. وی که پیش‌تر از انتشار اسکناس‌های درشت در تابستان امسال خبر داده بود، با اشاره به منتفی شدن انتشار اسکناس ۵۰هزار تومانی گفت: تا زمانی که اسکناس‌های ۱۰هزار تومانی امتحان نشود، اسکناس ۵۰هزار تومانی منتشر نخواهد شد. علت اتخاذ چنین تصمیمی، ایجاد الزاماتی برای اصلاحات پولی است. همان گونه که کشور ترکیه با سیاست‌های تثبیت و کنترل اوضاع پولی و مالی، سه صفر از اسکناس‌هایش را حذف کرد. مطمئنا اولین گام برای اصلاح پولی، کنترل نرخ تورم است.

بنابراین طرح بانک مرکزی برای حذف صفر نیز در یک دوره یکی دو ساله اجرا می‌شود.

بررسی حذف صفرهای پول ملی از شهریورماه ۸۶ در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. این طرح از ۱۴سال پیش در بین مقامات بانک مرکزی ایران مطرح بود؛ اما به دلیل ترس از عواقب ناشی از اجرای نادرست و تحمل هزینه‌های آن، هنوز اجرایش عملی نشده است. تعدادی از مدیران بانکی سال گذشته از حذف صفر پول ملی دفاع کرده و آن را بهتر از چاپ اسکناس درشت دانستند.