ایرنا- مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از امکان‌پذیر شدن برداشت مستقیم از حساب بانکی اشخاص براساس مجوزی که فرد ذی‌نفع در یک مقطع معین با سقف برداشت مشخص ارائه می‌کند، خبر داد و گفت: مشخصات نهایی این خدمت تا پایان تابستان امسال جمع بندی می‌شود. «ناصر حکیمی»،‌ ‌کاربرد این سیستم را برای پرداخت قبوض به صورت خودکار، ‌اجاره خانه به شرط قید شدن در اجاره نامه، پرداخت اقساط بانکی و ... عنوان کرد. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان آنکه این خدمت پرداخت اقساط بانک را تسهیل می‌کند، گفت: اگر فرد تسهیلاتی را از یک بانک دریافت کرده باشد و فرم مخصوص این خدمت را تکمیل کند، بانک می‌تواند بر اساس آن در موعد مقرر از حساب فرد در بانک دیگر، اقساط را برداشت کند.

وی با اشاره به همکاری مناسب میان بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای ارائه خدمات نوین بانکی، از انجام فعالیت‌های منسجم در این راستا خبر داد. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از تلاش‌های این بانک برای ارائه خدمت مانده‌گیری (برداشت و انتقال وجه نقد) که در مرکز شتاب انجام نمی‌شود، خبر داد و افزود: با ارائه این خدمت مشتریان می‌تواننداز طریق دستگاه‌های خودپرداز عملیات بانکی خود را انجام دهند.

به گفته وی براساس این طرح مشتریان می‌توانند صورت حساب ده تراکنش آخر حساب خود را به صورت شتابی از دستگاه‌های خودپرداز دریافت کنند و اجرایی شدن این طرح در سال جاری و اوایل سال آینده مدنظر قرار گرفته است. حکیمی بااشاره به راه اندازی خدمات پایا (سامانه پایاپای الکترونیکی) ازسال گذشته و اجرایی شدن تدریجی آن، اظهار کرد: این سامانه از سال گذشته راه‌اندازی شده و بانک‌ها نیز به تدریج این سرویس را ارائه کرده‌اند.

به گفته وی هر چند ‌سامانه پایا امکان انتقال وجه را فراهم می‌کند، اما همانند ساتنا(سیستم تسویه ناخالص آنی) خدمات آن فوری و سریع نیست و هر دو ساعت یکبار انجام می‌شود، اما انتقال وجه از این سامانه قطعی است.

مدیراداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، قطعیت انتقال وجه رااز ویژگی‌های سامانه پایا اعلام کرد و اظهار کرد: خدمات این سامانه در ساعات و مقاطعی مشخص همانند ۸، ۱۰ و ۱۲ صبح و هر دو ساعت یکبار پس از جمع آوری اطلاعات به صورت یکباره انجام می‌شود.

وی نکته مهم در سامانه پایا را امکان‌پذیربودن دستورالعمل پرداخت از طریق یک فایل عنوان کرد.