ولی‌الله سیف

رئیس کل بانک مرکزی

سفر به کرمان، دیار کریمان، کوتاه اما پر برکت بود. روز عید قربان به همراه خانواده میهمان دوستان و آشنایانی در بم بودیم و در «جشن خرما» شرکت کردیم. سه شنبه را خدمت استاندار محترم بودم. شرکت در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان از جمله برنامه‌های رسمی حضورم در کرمان بود. آنچه در این سفر بیشتر به چشم می‌آمد انسجام میان مدیران برای پیشرفت استان بود. آقای رزم حسینی تمام وقت در خدمت استان و مردم کرمان است و با شوق و علاقه وافر مسائل حوزه خود را پیگیری می‌کند و تاکنون دستاوردهای درخوری داشته است.

پیش از رفتن به فرودگاه به منزل آقای جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع ایران به قصد عیادت ایشان رفتیم. مطابق معمول با انسانی پر انرژی و دغدغه مند نسبت به اقتصاد کشور همراه با پذیرایی گرم روبه‌رو شدیم. ایشان از رفتار برخی بانک‌ها در محاسبه نرخ سود تسهیلات حتی در مواجهه با مشتریان شناخته شده و خوش حساب گلایه داشتند و خواهان توجه بانک مرکزی و برخورد با تخلفات بودند. البته تاکید و تصریح کردند که همه بانک‌ها این گونه نیستند و اذعان داشتند که اصلاحات قابل‌توجهی در سال‌های اخیر در حوزه بانکی اعمال شده است؛ به ایشان و جمع حاضر توضیح دادم که بازرسان بانک مرکزی پیوسته به بازرسی نامحسوس از شعب بانک‌ها و کنترل عملیات بانکی مبادرت می‌کنند و گزارش آنها بررسی می‌شود و تاکنون پرونده‌های متعددی در هیات انتظامی تخلفات بانک‌ها تشکیل و احکامی برای جریمه و برخورد صادر شده است. از ایشان خواستم نام بانک متخلف را برای بررسی بیشتر اعلام کنند تا رسیدگی شود.

آنچه لازم به تاکید می‌نماید، نگاه ریشه ای به مسائل بانکی و توجه به زمینه‌های شکل گیری مسائل امروزی است. خبرگان دلسوز می‌دانند که پیش زمینه حل معضل بزرگی چون نظام بانکی به‌عنوان یکی از حلقه‌های بزرگ سپهر اقتصادی کشور در گام نخست، نیازمند شناخت درست و واقع‌بینانه مساله از سوی همه عوامل درگیر و تصمیم گیر است تا با شناخت و تعریف درست صورت مساله بتوان نسبت به حل مشکلات اقدام کرد. خوشبختانه در دولت تدبیر و امید این مهم به خوبی انجام شده و نگاه کارشناسی نسبت به مسائل بانکی پدید آمده است. در پرتو این بینش و نگرش، دولت شامل شخص رئیس‌جمهوری و معاون اول، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نیز بانک مرکزی در چاره اندیشی برای از میان برداشتن موانع و حرکت به سمت پیشرفت همگام و همنفس شده‌اند. در این میان، باعث تاسف است که برخی اقدام‌ها برای همراه شدن با استانداردهای جهانی، حساسیت‌های بیش از حد و به تبع آن توقف‌هایی را ایجاد و در نتیجه سرعت را کند می‌کند. یادمان باشد مسائل به راحتی ایجاد و به آرامی و کندی برطرف می‌شوند.