قائم‌ مقام رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی جزئیات عملکرد صندوق در سال ۹۴ را تشریح و دارایی آن را ۸۰ میلیارد دلار اعلام کرد سیدمحمدقاسم حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به نحوه تخصیص منابع صندوق توسعه ملی پرداخت.وی با اشاره به شرایط کشور و رکود حاکم بر اقتصاد و همچنین با توجه به پتانسیل گردشگری کشور، گفت: هیات ‌عامل تصمیم گرفت تا در احداث چند هتل ۷ ستاره و ۵ ستاره در شهرهای مختلف سرمایه‌گذاری کند تا در صورت رفع موانع و ورود گردشگر به کشور مشکل کمبود هتل و امکانات اقامتی در کشور برطرف شود. وی گفت: نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان فقط برای بخش هتل‌سازی گردشگری اختصاص یافته است.

حسینی با بیان اینکه پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ترجیحی ۱۴ درصد به بخش گردشگری موضوعی بی‌سابقه است، افزود:نرخ سود بانکی برای اعطای تسهیلات (تا قبل از توافق هسته‌ای اخیر) نرخی به میزان ۲۴ تا ۲۶ درصد بوده است. قائم‌ مقام رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: افزون بر بخش گردشگردی، در بخش کشاورزی، رقمی ‌بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش صنعت و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش صادرات صنعتی اقتصادی پرداخت شده است. وی گفت در بخش کشاورزی تسهیلاتی نیز بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت. صندوق توسعه ملی در سال جاری، در بخش کشاورزی در حوزه احداث گلخانه، شیلات و پرورش ماهی در قفس و همچنین صنایع تبدیلی بخش کشاورزی متمرکز شد. سیدمحمدقاسم حسینی در ادامه به ارائه آمار منابع ورودی صندوق توسعه پرداخت.

وی با بیان اینکه سال ۹۰ مبلغ ۱۴ میلیارد دلار سهم صندوق توسعه ملی از نفت بشکه‌ای ۱۰۰ دلاری شد، افزود: در سال ۹۱ مبلغ ۲۰ میلیارد، سال ۹۲ مبلغ ۱۴ میلیارد، سال ۹۳ مبلغ ۱۲ میلیارد دلار و سال ۹۴ مبلغ ۵/ ۵ میلیارد دلار سهم صندوق توسعه ملی شد.وی گفت: بنابراین نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی است. حسینی با اشاره به اینکه منابع صندوق با موجودی صندوق متفاوت است، گفت: منابعی به صندوق توسعه وارد می‌شود و مدام این منابع به‌صورت تسهیلات از صندوق خارج می‌شود و دوباره به صندوق بازمی‌گردد. بر این اساس منابع صندوق مدام در حال تغییر است. دارایی صندوق حدود ۸۰ میلیارد دلار است. وی همچنین درخصوص تبدیل منابع صندوق به ریال اظهار کرد: در ابتدا قصد بر این بود که هر سال ۲۰ درصد از منابع صندوق به ریال تبدیل شود اما از آنجا که خروجی‌های ارزی کم است و قسمت زیادی از دارایی صندوق به‌صورت ارزی در صندوق باقی می‌ماند؛ لذا اگر تصمیم بگیریم هر سال ۲۰ درصد موجودی را به ریال تبدیل کنیم، قسمت عمده‌ای از منابع صندوق به ریال تبدیل می‌شد و این اتفاق بر خلاف فلسفه وجودی صندوق بود، بنابراین قوانین بودجه ۹۲ و ۹۳ پیگیری شد تا ۲۰ درصد از ورودی همان سال به ریال تبدیل شود.